۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۵۹۰۶۰۲
رییس جمهور در فرودگاه مهرآباد:

آمریکا قادر نیست از هزاران کیلومتر فاصله برای منطقه ما نسخه پیچی کند

آمریکا قادر نیست از هزاران کیلومتر فاصله برای منطقه ما نسخه پیچی کند
رییس جمهور به اشتراکات فرهنگی و دینی دو کشور اشاره کرد و گفت: گسترش روابط با ترکیه به عنوان یک کشور دوست برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه و پیش از سفر به ترکیه در فرودگاه مهرآباد گفت: این سفر به دعوت رسمی رییس جمهور ترکیه برای شرکت در پنجمین شورای عالی دو کشور انجام می گیرد و به طور طبیعی غیر از برگزاری جلسه شورای عالی با حضور روسای جمهور و اعضای دولت دو کشور، ملاقات دو جانبه با آقای رجب طیب اردوغان خواهم داشت و وزرا نیز در این سفر با همتایان خود ملاقات‌های دوجانبه دارند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد:بیشتر همسایگان ما، از جمله ترکیه با یک بیان صریح به آمریکایی‌ها اعلام کردند که دوران دیکته کردن سیاست‌ها از طرف آمریکا به دیگران، به سر آمده است و آمریکا قادر نیست از هزاران کیلومتر فاصله، برای منطقه و روابط کشورها و ملت‌های بزرگ این منطقه نسخه‌پیچی کند.

رییس جمهور افزود: در این سفر مباحث دو جانبه، منطقه‌ای، جهانی و بین‌المللی داریم. عمده گفتگوها درباره همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، بانکی و تجاری و در زمینه مسایل انرژی، نفت و گاز خواهد بود که در این زمینه‌ها اسنادی هم در این سفر به امضاء خواهد رسید.

روحانی با بیان اینکه در این سفر تجار و بازرگانان هم حضور دارند و یک همایش اقتصادی در آنکارا با حضور شرکت‌های خصوصی بین دو کشور برگزار خواهد شد، گفت: در این جلسه روسای جمهور دو کشور هم حضور خواهند داشت و زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط وجود دارد.

رییس جمهور اظهار داشت: حجم روابط دو کشور در حال حاضر حدود 10 میلیارد دلار است که حجم بسیار پایینی است و همیشه در 2، 3 سال اخیر تأکید ما بر رسیدن به حجم روابط 30 میلیارد دلاری بوده که در این سفر هم بر همین اصل و همین نکته تأکید خواهیم کرد.

روحانی افزود: رفع موانع در روابط دوجانبه، گمرکات،‌مسایل صنعتی و سایر مسایل نیز مورد مذاکره و حل و فصل قرار خواهد گرفت.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در مناسبات با ترکیه به غیر از روابط دو جانبه، مسایل ترانزیتی هم برای ما بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: راه‌های مواصلاتی جنوب به شمال و از طرفی جنوب به غرب، شرق به غرب از اهمیت برخوردار بوده و یکی از کشورهایی که در این زمینه می‌تواند اتصال خوبی بین کشورهای شرقی و غربی ما مخصوصاً از طریق راه‌آهن برقرار کند، کشور ترکیه است.

روحانی ادامه داد: در زمینه راه آهن یک مسیر و خط جدیدی هم در دست بررسی و توافق است که باید اجرا شود؛ الان قطار از ایران به دریاچه وان می‌رسد و آنجا باید واگن‌ها به صورت کشتی‌های رورو به آن طرف منتقل شود و یک خطی از شمال هم است که مستقیم از جلفا متصل می‌شود به دریای سیاه و این برای ما بسیار اهمیت دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه یکی از مسایل بسیار مهم در مناسبات ایران با ترکیه و همچنین روسیه، مذاکرات سه‌جانبه در رابطه با سوریه است، گفت: این مذاکرات ادامه دارد و اخیراً سه کشور در ژنو با هم مذاکره داشتند و به مراحل بسیار حساسی رسیدیم.

روحانی با اشاره به اینکه راجع به سوریه همواره دو هدف بسیار مهم را دنبال می‌کردیم، اظهار داشت: امنیت سوریه و بازگشت مردم این کشور به وطن و خانه‌های خودشان و دوم اینکه سرنوشت سوریه در اختیار مردم سوریه باشد و آنها باید برای آینده خودشان تصمیم‌گیر باشند و در این سفر نیز همین دو هدف اصلی را دنبال خواهیم کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم هم همیشه یکی از مسایل مهم بین دو کشور بوده است و اقدامات خوبی هم در زمینه مرزهای بین دو کشور داشتیم، افزود: هنوز هم باید همکاری‌ها نسبت به بحث مهاجرین را ادامه دهیم و راجع به محیط زیست هم یک بحثی داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: ترکیه مشغول ایجاد یک دیوار در مناطق مرزی شرقی خودش یا غربی ایران است؛ مقداری از دیوارها کشیده شده و باید مسایل محیط زیستی مورد همکاری‌های دو طرف و مباحثه دو طرف قرار بگیرد که این مسأله را هم دنبال خواهیم کرد./1323/د102/ق

ارسال نظرات