۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۶۰۴
آیت الله زنجانی تبیین کرد؛

خداشناسی از طریق فطرت انسان ها

خداشناسی از طریق فطرت انسان ها
استاد حوزه علمیه با بیان این که در شالوده فطرت همه انسان ها توحید وجود دارد، گفت: توجه و استمداد از خداوند در مواقع گرفتاری و اضطرار نشان می دهد که در فطرت همه انسان ها توحید حاکم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی، استاد درس خارج حوزه بعد از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در خصوص معارف قرآن، توحید و خداشناسی که در بیت وی برگزار شد، با بیان این که ملاک معرفت از دیدگاه قرآن قلبی است، گفت: خداوند در آیه ۱۰۲ سوره اعراف در خصوص اثبات صانع از طریق برهان غنی و فطرت اشاره فرموده است.

وی اظهار کرد: در تقسیم حکما نیز علم به دو دسته جزیی و کلی دسته بندی می شود که علم جزئی، علم احساس است و با هواس پنجگانه درک می شود و علم کلی که از طرق کلیات و از طریق عقل و استدلال «الله» را درک می کند که به آن علم حضوری می گویند.

آیت الله زنجانی افزود: مراد از فطرت در قرآن یعنی توجه به خدا که این توجه حضوری است و در اصطلاح حکمت به آن علم حضوری گفته می شود.

استاد حوزه علمیه افزود: علم حضوری بدون واسطه و غیر قابل یادگیری است و خداوند راه هایی را که از طریق قلب به خداوند رسید را بیان کرده است و تعبیر به رویت قلب می شود.

وی اظهار کرد: در شالوده فطرت همه انسان ها توحید وجود دارد و کسانی که انس به عبادت دارند، توحید در وجودشان تجلی یافته است.

آیت الله زنجانی توجه به خداوند در مواقع اضطرار را تجلی توجه باطنی به خداوند دانست و گفت: این توجه و استمداد از خداوند در مواقع گرفتاری و اضطرار نشان می دهد که در فطرت همه انسان ها توحید حاکم است.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند در قرآن می فرماید:«در هنگام اضطرار و خوف با اخلاص خداوند را صدا می زنند و با توجه خداوند این انسان نجات پیدا می کند اما باز به سمت شرک می رود.»

‌وی با بیان این که ما انسان ها خداوند را از طریق صفات درک می کنیم و با توجه به این که انسان ها قادر به تشخیص همه مصلحت ها نیستند، خداوند به خاطر روبوبیت خود برای راهنمایی انسان ها پیامبران را فرستاد./864/پ202/ب1

ارسال نظرات