۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۸
کد خبر: ۵۹۰۶۰۷
به میزبانی مدرسه معصومیه؛

نشست "شکوه وحدت حوزه و دانشگاه" برگزار شد

نشست
نشست " شکوه وحدت حوزه و دانشگاه" با حضور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست " شکوه وحدت حوزه و دانشگاه" امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش‌های شهدای گمنام مدرسه معصومیه (س) برگزار شد.

طرح بحث توسط نخبگان حوزه و دانشگاه

بر اساس این گزارش، در ابتدای این گردهمایی صمیمانه، تعدادی از اساتید، طلاب و دانشجویان حوزه و دانشگاه به طرح مسأله و ارائه مباحث در رابطه با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه پرداخته و تأثیر آن را بر تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب بررسی و تبیین کردند.

در ادامه این نشست طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد با بیان این‌که تولد حوزه و دانشگاه قرین با تولد انقلاب اسلامی اظهار داشت: به جرأت می‌توان گفت که در ۴۰ سال گذشته راهکار و اتفاق خاص لازم در این جهت حاصل نشده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر این‌که خیلی اوقات در چهار دهه گذشته، نگاه صورت گرایانه‌ای نسبت به علم وجود داشته است که مانع تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه بوده است، گفت: این وحدت یک ریشه و یک حرکت دارد که برای رسیدن به هدف آن بایستی به مبانی پایه‌ای وحدت در بحث علم و دین برگردیم.

وی خاطرنشان کرد: این مسأله صرفا مسأله ما نیست و در غرب هم از گذشته مطرح بوده است، مقالاتی در سال ۱۹۲۷ در غرب در این زمینه مطرح است که نشان‌دهنده این است که این مسأله در غرب هم مطرح است و حتی برای حل مسأله بعد از پنجاه سال بنیادی ایجاد کرده و برای هر فعالیتی که به درک از حوزه علوم، مسائل بنیادین و سؤالات اساسی پیرامون هدف و ماهیت و منشأ جهان بپردازد، جایزه‌ای در نظر می‌گیرد و هر حرکتی که بخواهد در این زمینه اقدام کند را مورد تشریح قرار می‌دهد.

با نسخ غربی نمی‌توان تحول در علم دینی را دنبال کرد

طهرانچی هشدار داد: نکته مهم و اساسی این است که ما نباید با نسخه غربی‌ها علوم را دنبال کرده و برنامه ریزی کنیم، چراکه که از گذشته سابقه تمدن و تجربه وحدت و الحاق علم و دین را دارا هستیم.

وی ادامه داد: اشکال به وجود آمده در این چهل سال این است که ما می‌خواهیم دانشگاه برآمده از مدرنیته و حوزه‌ای که از ریشه برآمده از سنت است را با علمی خلق و ریل گذاری شده با نگاه دیگر را، به وحدت برسانیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سؤال که منظور از علم و دین در وحدت علم و دین چیست، بیان کرد: در قضیه علم و دین خود ترجمه کننده آنچه در غرب است، می‌باشند، یعنی دینی که مبتنی بر کلام مسیحیت و علم جدید را دنبال می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که ما در بحث وحدت حوزه و دانشگاه دنبال این بحث نیستیم، گفت: علم جدید امتداد علم گذشت تاریخ تمدنی نیست، بلکه با تفکر و نگاه جدید بنا شده است، زمین این علم جدید زمین فلسفه و فرهنگی قوام یافته در رنسانس است و ریشه در غرب دارد که با کشفیات دکارت و کوپرنیک ایجاد شده و با تکنیک هم درهم آمیخته است.

طهرانچی ادامه داد: علم جدید در اروپا از نظر تکنیک و بر اثر ترقی موجودات به عنوان منبع نیرو و به قصد تصرف در جهان و موجودات پدید آمده است، بنابراین بایستی به این امر توجه کرد که شرایط جامعه غرب، متفاوت از شرایط جامعه ما می‌باشد و در وحدت حوزه و دانشگاه نباید دنبال آنچه در غرب گفته می‌شود، باشیم.

هم‌خوانی دوپارگی علم و دین در غرب

همچنین در ادامه این همایش حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این‌که در کشور‌های غربی دوپارگی علم و دین وجود ندارد، گفت: در غرب بین علم و دین آن‌ها نوعی سازگاری وجود دارد، علم آن‌ها همان دین را می‌خواهد و دین آن‌ها هم همان علم را، چندین بار بازخوانی و بازسازی کرده‌اند تا این هم‌خوانی را ایجاد کرده‌اند.

سرپرست شورای تخصصی حوزوی تأکید کرد: بحث اسلامی شدن و علم دینی مسأله جامعه و کشور ما است، آنچه امروز در تحت عنوان علم مدرن رخ داده که در موطن غرب متولد شده، دائما چالش‌های خود را با فضای فرهنگی و دینی ایجاد کرده و با قدرت به همه جهان وارد و صادر و به نوعی برای نظام آموزشی دیگر کشور‌ها از جمله ایران مرجعیت پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا ادامه داد: مخصوصا در سطوح عالی، مقطع دکتری مقطع جهانی شدن است و استاد بایستی دائما خود را با عناوین، سرفصل‌ها و درس‌های موجود در سرزمین غرب به روز کند، در غیر این صورت از دور خارج و از هستی ساقط شده و اقتصاد و بنیان‌های خود را از دست خواهد داد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم خلاقانه برخورد کنیم، همه جهان در معرض نظر ما قرار دارد، به شرط این‌که ما هم انسجام درونی فرهنگ، دین، سیاست و اقتصاد و فلسفه با نظریات خود، شروع به ایجاد کردن کنیم.

تفاوت معنای علم با توجه به زمان و مکان مختلف

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که در دهه‌ها و مناطق مختلف، معنای علم متفاوت می‌شود، گفت: وقتی سخن از علم گفته می‌شود، در جهان مدرن معنایی به وجود می‌آید که در حاشیه دیگر تحت عنوان عقل تعریف شده و معنای عقل هم متفاوت می‌شود و این تطورات باعث می‌شود که ما طلاب به تناسب با حوزه معرفت دینی و تاریخی خود، وقتی دیگر قشر‌های علمی مانند دانشجویان را می‌بینیم، در طبقه بندی خود علوم را تعریف می‌کنیم.

وی مطرح کرد: در نظام تقسیم بندی علوم که در کشور‌های جهان سوم و ایران است و به تبع آن آنچیزی است که در آن سوی آب قرار دارد و یونسکو آن را مرجع خود قرار می‌دهد، اساسا علوم حوزوی ما علم نیست، بلکه (Humanities) است و علم به دو بخش تقسیم می‌شود که یا (Social science) به معنای علوم اجتماعی است، یا ابژه هستند.

گفتنی است، پرسش و پاسخ طلاب و دانشجویان حاضر در سالن از حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی پایان بخش این همایش بود. /۸۷۶/پ ۲۰۲/ج
ارسال نظرات