۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۹
کد خبر: ۵۹۰۶۱۲
آیت الله اراکی:

جدایی حوزه ازسیاست بی معنا است|حوزه سهمگین ترین تهاجم ها راناکام گذاشته است

جدایی حوزه ازسیاست بی معنا است|حوزه سهمگین ترین تهاجم ها راناکام گذاشته است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جدایی حوزه علمیه از سیاست را بی معنا دانست و گفت: حوزه جدای از سیاست یعنی حوزه ای که کاری با امام زمان(عج) ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی چهارشنبه شب در همایش «حوزه و انقلاب اسلامی؛ چهل سال همگامی» که در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد، با اشاره به این که انقلابی گری به معنای آمادگی برای جان فشانی در راه امام زمان(عج) است، گفت: اگر یک سال هم بنشینیم و در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی صحبت کنیم، باز هم وقت کم می آوریم؛ همچنین اگر بخواهیم در زمینه خدمات حوزه به انقلاب اسلامی گفت وگو کنیم به سال ها وقت احتیاج داریم.

وی با بیان این که حوزه علمیه در طول تاریخ انقلاب اسلامی به اندازه بیش از هزار سال تاریخ تشیع در زمینه علوم اسلامی فعالیت کرده است، ابراز داشت: آن چه در زمینه علومی همچون تفسیر، کلام، فقه، فلسفه و سایر علوم اسلامی از سوی حوزه ها کار شده، بسیار عمیق و اثرگذار است.

حوزه علمیه سهمگین ترین تهاجم ها به اسلام را ناکام گذاشته است

آیت الله اراکی با اشاره به این که حوزه علمیه سهمگین ترین و خطرناک ترین تهاجم ها به اسلام را ناکام گذاشته است، عنوان کرد: حوزه های علمیه همواره در برابر سیل شبهاتی که به اسلام وارد می شود، سینه سپر کرده و از جان برای حفظ دین مایه می گذارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی به مردم ایران و به دین حیات بخشیدند، اظهار کرد: این مهم همان رسالت انبیای الهی است و امام راحل به پشتوانه مراجع تقلید توانستند در این مسیر گام برداشته و به مردم و دین آن ها حیاتی تازه ببخشند؛ ما در حوزه های علمیه از سطح مرجعیت تا طلاب در محراب ها، بر روی منبرها و در زندان های طاغوت برای حفظ انقلاب اسلامی و دین مردم شهید تقدیم کرده ایم.

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارند، تأکید کرد: البته ناگفته نماند که آن چه تا کنون از سوی حوزه های علمیه صورت پذیرفته، شگرف، عمیق و درست بوده است.

آیت الله اراکی با بیان این که حیات بخشی به ملت و دین از خصوصیات و ویژگی هایی برخوردار است، مطرح کرد: بر اساس آیات قرآن به آن دین و ملتی «زنده» گفته می شود که در آن نور، عزت و اراده وجود داشته باشد؛ امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی مردم را با نور آشنا کرد تا با ظلم و بی عدالتی بجنگند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز از مستضعفان و مظلومان جهان حمایت می کنیم بخاطر این است که مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم یکی از رسالت های ما است؛ ملتی که در برابر ظلم هایی که به فلسطین و یمن روا داشته می شود، سکوت می کنند را نمی توان ملت زنده و پویا دانست.

وی با تأکید بر این که ایران در قبل از انقلاب اسلامی فاقد اراده و اختیار بود، ابراز داشت: ما در آن زمان نمی توانستیم در امور سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی خود دخالتی داشته باشیم، زیرا همه اختیار کشور در دست بیگانگان بود؛ رضاخان و پسرش و همه وزرای آن وقت از سوی بیگانگان بر ملت ایران مسلط بودند و اراده ملت در تعیین شاه ایران نقشی ایفا نمی کرد و در سرنوشت سیاسی خود اراده و اختیاری نداشت؛ این بی ارادگی تا جایی بود که به عنوان مثال یک روزنامه نگار اصفهانی برای چاپ یک سری مطالب در کشور خود باید از کنسولگری غربی ها اجازه می گرفت.

آیت الله اراکی با بیان این که همه منابع اقتصادی کشور در زمان طاغوت در اختیار بیگانگان قرار داشت، افزود: شرکت های آمریکایی زمین های کشاورزی را مصادره کرده و در آن ها مواد مخدر کشت کرده و همچنین سرمایه های نفتی و معادن مس کشور را چپاول می کردند؛ 80 درصد ملت در آن دوران به گونه ای فقیر بودند که از همه بهره های زندگی بهره ای نمی بردند.

فاجعه بارترین بخش جامعه پیش از انقلاب، بخش فرهنگی بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که فاجعه بارترین بخش جامعه پیش از انقلاب، بخش فرهنگی بود، تأکید کرد: هنر و ادبیات ریشه دار و غنی ایرانی در زمان شاه خشکید، زیرا همایش هایی که در زمینه هنر برگزار می شد با اعمال جنسی همراه بود و همین عمل شنیع را هنر معرفی می کردند.

وی با بیان این که ملت ایران یک ملت ارزش مدار است، به روایاتی که از پیامبر اکرم(ص) در توصیف ایرانیان وارد شده است اشاره و عنوان کرد: ایرانی ها به سبب ولایتمداری که دارند مصداق اشارات پیامبر اعظم(ص) بودند، زیرا ایشان می فرمودند «اگر دانش، ایمان و دین در ثریا هم باشد، مردمانی از قوم فارس بدان دست پیدا خواهند کرد»؛ این روایت اشاره به جنس ایرانی ندارد، بلکه از آن جهت که ایرانیان در زمینه ولایتمداری از دیگران برتر هستند، مصداق روایت دانسته شده اند.

آیت الله اراکی با اشاره به این که امروز دشمن اعتراف می کند که ملت ایران همچون شیر شجاع و قوی هستند، اضافه کرد: امروز در عرصه علم و دانش درب ها باز شده و شاهد ترقیات جهشی هستیم، بنابراین همه بدانند در سال های آینده با استعداد جوانان، ملت ایران است که می تواند عالی ترین قله های علم را فتح کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که امام راحل، حوزه های علمیه و مردم انقلابی ایران اراده و عزت را به ملت ایران بازگرداندند، گفت: درست است که ما در زمینه سیاست، اقتصاد و فرهنگ با چالش هایی مواجه هستیم، اما قطعاً پیروزی از آن ما خواهد بود، زیرا اراده و اختیارمان در دست خودمان است و ملت با اراده به آن چه که بخواهد می رسد و ما امروز خواسته ایم که مشکلات اقتصادی را با دست خودمان حل کنیم، بنابراین با این که از تحریم ها بیزار هستیم، از آن به عنوان وسیله ای برای تقویت اراده ملی استفاده می کنیم.

نباید برای حل مشکلات در انتظار کشورهای بیگانه باشیم

وی با تأکید بر این که نباید در حل مشکلات خود وابسته به کشورهای بیگانه باشیم، گفت: باید در اقتصاد خودکفا بوده و به اقتصاد مقاومتی پایبند باشیم؛ معنای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مبتنی بر خواست و توان ملت است.

آیت الله اراکی با اشاره به این که قبل از انقلاب اسلامی همه مفاهیم بنیادین دین دستخوش تحریف های بزرگ شده بود، ابراز داشت: امام راحل با انقلاب اسلامی دین مردم را احیا کرد و یا فرمانروا معرفی کردن خدا به دین جنبه حکومتی بخشید؛ فقه و تفقه یعنی علم فرمان و سیاست و حکومت دینی آن دستگاهی تعریف می شود که فرمان می دهد و فرمانش هم واجب الطاعة است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که فقه به معنای فن امر و نهی و سیاست الهی است، تصریح کرد: ما در حوزه به فقاهت مشغول هستیم، آن وقت مگر می شود از سیاست جدا باشیم؟ حوزه جدای از سیاست یعنی حوزه ای که کاری با امام زمان(عج) ندارد، زیرا ولی عصر(عج) برای حکومت ظهور می کنند.

وی عنوان کرد: این که می گوییم ما سرباز امام زمان(عج) هستیم، یعنی ایشان فرمانده و صاحب الامر هستند و ما به عنوان سربازانشان، امر ایشان را فراگرفته، به دیگران می آموزیم و به اجرا در می آوریم؛ حوزه تنها مسؤولیت دانش فرمان امام زمان(عج) را برعهده ندارد، بلکه هم باید در زمینه دانش و تحصیل فرمان ایشان و هم در زمینه اجرای فرمان حضرت(عج) فعالیت کند.

آیت الله اراکی جدایی حوزه علمیه از سیاست را بی معنا دانست و اظهار داشت: معنای «منتظر فرج بودن» آن است که ما می دانیم امام زمان(عج) برای احیای تمدن اسلامی ظهور می کنند، بنابراین در این زمینه تلاش می کنیم تا مقدمات فراهم شود، زیرا بنا نیست حضرت(عج) با معجزه، قسط و عدل را در سراسر عالم بگسترانند، بلکه ما باید زمینه ها را برای گسترش قسط و عدل فراهم کنیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: حوزه منتظر آن حوزه ای است که فقه قسط و عدل را آماده داشته باشد تا هنگام ظهور آن را به حضرت(عج) ارائه دهد؛ ما باید همه آن چه را که برای ظهور لازم است فراهم کنیم تا زمانی که ایشان ظهور کردند دستمان خالی نباشد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 23

 

/841/پ201/ق

ارسال نظرات