۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۵۹۰۶۴۵
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

پژوهش‌های حوزه باید ناظر به ساخت جامعه و تمدن نوین اسلامی باشد + فیلم

پژوهش‌های حوزه باید ناظر به ساخت جامعه و تمدن نوین اسلامی باشد + فیلم
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تاکید کرد: اگر بخواهیم از انقلاب پشتبیانی کنیم باید پژوهش های خود را ناظر به ساخت جامعه و تمدن نوین اسلامی جهت دهی کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در این مراسم با بیان این که امسال در شورای هماهنگی نهاد‌های پژوهشی حوزه هفته پژوهش با گستره بیشتری وارد برنامه ریزی شد، ابراز داشت: به همین جهت بر مبنای پژوهش و علوم انسانی اسلامی هر روز را به یک عنوان نام گذاری کردیم که این مرکز روز پژوهش و انقلاب اسلامی را امروز بر عهده گرفت.

وی افزود: در روایات ما طلب علم واجب شمرده شده و این علم در مبانی دینی ما علمی است که نافع باشد و در ارتباط با بحث پژوهش و انقلاب اسلامی نیز می‌توان از همین حوزه وارد بحث بشویم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تأکید کرد: منظور از پژوهش فرایند روش‌مند و مستند نظریه پردازی و تولید علم است و منظور از حوزه یعنی نهاد روحانیت که دارای کارکرد‌های علمی و تبلیغی و تربیتی است و انقلاب اسلامی هم حادثه‌ای نیست که در یک تاریخ اتفاق افتاد بلکه جریانی است که چهل سال را پشت سر گذاشته و آینده‌ای دارد.

وی با اشاره به این که نقش حوزه نسبت به انقلاب باید روشن شود، ابراز داشت: به فرموده امام راحل و رهبر معظم انقلاب حوزه نسبت به انقلاب دو نقش حمایت و پشتیانی و جلوگیری از انحراف را برعهده دارد و ما با کارکرد پژوهشی وقتی می‌خواهیم بسنجیم که چه وظایفی نسبت به انقلاب اسلامی داریم متوجه می‌شویم که دو وظیفه کلی داریم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اضافه کرد: نخست این که از طریق پاسخ به نیاز‌های نظام از آن حمایت کنیم و در مواردی که در مسیر انحراف قرار گرفته باید با نقد و بررسی دقیق از انحراف آن جلوگیری کنیم؛ برای شناخت وظیفه خود در آینده باید مسیر آینده انقلاب را درک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در مورد آینده بحث اصلی نقشه راه ساخت آن است که رهبر معظم انقلاب پنج مرحله را برای آن ذکر کردند که ما امروز در مرحله سوم یعنی دولت اسلامی قرار داریم و باید به مرحله چهارم یعنی جامعه اسلامی که زمینه‌های لازم برای حرکت اختیاری مردم به سمت عبودیت و کمال فراهم شده است و در نهایت امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با تأکید بر این که حوزه تنها مرکز ساخت آینده انقلاب اسلامی است، ابراز داشت: اگر بخواهیم از انقلاب پشتبیانی کنیم و وظیفه نصیحت را نسبت به انقلاب ایفا کنیم باید صلاحیت‌های علمی لازم را برای این کار در خود ایجاد کنیم و پژوهش‌های خود را به این سمت سوق بدهیم، هرچند این تنها رسالت حوزه نیست.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های حوزه برای ایفای این گونه نقش‌های مهم در این مقطع زمانی کافی نیست بلکه باید امکانات و منابع خوبی برای این کار فراهم شود که حوزه‌ها بتوانند در آینده نه چندان دور نسبت به انقلاب اسلامی ایفا کنند.
تعداد بازدید : 13
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
 
تعداد بازدید : 10
/۱۳۳۰/پ ۲۰۲/ج
ارسال نظرات