۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۵۹۰۶۷۰

انتشار چاپ دوم «کار فرهنگی باید جریان‌ساز باشد»

انتشار چاپ دوم «کار فرهنگی باید جریان‌ساز باشد»
چاپ دوم «کار فرهنگی باید جریان‌ساز باشد» اثر محمدباقر نادم از سوی نشر شهید کاظمی روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از منانشر، چاپ دوم «کار فرهنگی باید جریان‌ساز باشد» اثر محمدباقر نادم از سوی نشر شهید کاظمی روانه بازار کتاب شد.

براساس این گزارش، هدف ما از تبلیغ دین چیست؟ در کنار این مسئله، جامعه روحانیت به عنوان نماینده‌ یک دین جاوید که مدعای جهانی شدن و پایداری و مناسبت با همه‌ فرهنگ‌ها را دارد، در این نقشه‌ کلی چه جایگاهی داریم؟ نقش یک روحانی مبلغ در سمت و سوی فرهنگی جامعه چیست و چه راهکارهایی در پیش دارد؟ روحانی به عنوان عضوی از جامعه، که از سویی دیگر، عضو نهادی به نام «حوزه» نیز هست، در چه جهانی زندگی می‌کند؟ و چه درکی از تحولات آن دارد؟ آیا می‌توان هم چون انسان صدسال گذشته اندیشید و همچون مبلغ دوران سنت، به ترویج دین پرداخت؟ دراین صورت، مخاطب تا چه حد با او همراه خواهد بود و پیام او چه تاریخ مصرفی دارد؟

کارکردهای آن کدام است و چالش‌های یک پیام موفق و یک پیام‌آور فعال در دوران جدید و مواجهه با انسان امروزی چیست و این چالش‌ها چگونه عرض اندام می‌کند؟ آیا می‌توانیم به الگویی فراگیر بیندیشیم که همه حیطه‌های خطابی ما را تحت الشعاع قرار دهد؟

آیا در قالب مباحث مصداقی و مشخص، می‌توان نظریه‌ای جهان شمول ارائه داد و علم تبلیغ را چند قدم جلوتر و به برآوردن آنچه امروز از یک مبلغ دینی خواسته می‌شود نزدیک‌تر شده و پیام «الذین یبلغون رسالات الله … را به نحو شایسته‌تری لبیک گفت؟ دَه‌ها چرا، آیا، شاید، باید، و حکم قطعی و تردیدی و اساس فرضیه‌ اثبات نشده در ذهن است که شاید مجموعه حاضر توانسته باشد در قالب مسئله جریان سازی، بخشی را بازگو نموده و درصدد پاسخ به برخی از این بازگفته‌ها باشد.

اصولا یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های قرآن کریم، حضور در همه اعصار و زمان‌هاست.

کتابی که هیچ‌گاه نه کهنه شده است و نه اسیر زمان. مهم‌ترین شاخصه در جریان‌سازی که اساسا هدف اصلی جریان فرهنگی است، حضور در زمان‌های متفاوت و تداوم آن است.

هر فعالیت فرهنگی برای بقاء و دوام باید خود را در همه‌ زمان‌ها عرضه داشته و منحصر به فرصت خاصی نباشد. تناسب با مخاطب، تنوع محتوا و روش و بلاغت، هنگامی تبدیل به جریانی فرهنگی می‌گردد که تداوم داشته باشد.

دوام کار فرهنگی بزرگترین عامل تضمین کننده‌ تأثیر و ماندگاری پیام است. اگر قرار است هم چون رودخانه، همه آنچه در مسیر است را همراه کنیم، باید خروشان باشیم و بی‌امان. رودخانه‌ای که فصلی است، آبرفت‌ها را در نیمه‌ راه رها می‌کند. یعنی وقتی جریان دارد، مؤثر و وقتی از جریان می‌افتد، دیگر مرداب است نه رودخانه.

کتاب «کار فرهنگی باید جریان‌ساز باشد» توسط نشر شهید کاظمی در ۳۹۵ صفحه با قیمت ۲۲ هزار تومان منتشر، روانه کتابفروشی‌ها شده است./۹۲۵/

ارسال نظرات