۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۹۰۶۸۷

اذعان آمریکا به شکست در سوریه

اذعان آمریکا به شکست در سوریه
آمریکا با بیان این که قصد تغییر دولت سوریه را ندارد، به شکست در این کشور اذعان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، روز گذشته جیمز جفری (James Jeffrey) نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، در گفت و گویی با اندیشکده شورای آتلانتیک (Atlantic Council) با اظهار نظری که نشان دهنده شکست آمریکا در سوریه بود، اعتراف کرد که دولت متبوع وی، دیگر به دنبال تغییر نظام سیاسی سوریه نیست.

وی گفت: ما (آمریکا) تنها به دنبال دولتی متفاوت با دولت فعلی سوریه است و به دنبال تغییر نظام این کشور نیست. ما به دنبال حذف بشار اسد نیستیم.

این مقام آمریکایی پیش بینی کرد که برای بازسازی سوریه به سیصد تا چهارصد میلیارد دلار پول نیاز است و کشورهای غربی و سازمان های مالیِ بین المللی تنها به شرط تغییر رفتار دولت سوریه حاضر به تامین این سرمایه هستند.

جفری در ادامه تاکید کرد: تنها در صورت مصالحه حکومت سوریه، عزمی جدی در تعدادی از کشورهای غربی برای مقابله با بحران در این کشور وجود خواهد داشت.

 نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه ضمن اشاره به خواست آمریکا در تغییر رفتار حکومت سوریه اذعان کرد که توقعی برای هم پیمان شدن سریع دولت سوریه با آمریکا وجود ندارد و با ارائه مثالی گفت: لازم نیست که حکومت سوریه به شکلی در آید که مورد پذیرش کامل آمریکا باشد و مثلا (اگر اتحادیه اروپا در خاورمیانه وجود داشت)، تبدیل به کشوری شود که واجد شرایط پیوستن به اتحادیه اروپا است.

اظهارات مقام آمریکایی در حالی بیان می شود که این کشور و ائتلاف تحت رهبری آن مدت ها است که متهم به تامین لجستیکی تروریست های تکفیری و نیز ایجاد مسیر هایی امن برای عبور و مرور آنان هستند؛ تروریست هایی که از اوایل سال 2011 میلادی برای سرنگونی دولت بشار اسد به هر اقدامی از جمله اقدامات ناقض حقوق بشر دست زده اند.

آمریکا در موارد متعددی مدعی شده است که تا زمان حضور بشار اسد در قدرت، برقراری صلح در سوریه غیر قابل تصور است. در حال حاضر، نیروهای نظامی آمریکا حضور قابل توجهی در شمال سوریه دارند و در این منطقه آشکارا از شبه نظامیان کُردِ مخالف دولت سوریه حمایت می کنند.

همچنین ایالات متحده و کشورهای عضو ائتلاف آن، به طور غیر قانونی مناطقی که طبق ادعای آنان در کنترل گروه تروریستی داعش است را بمباران می کنند. این حملات تنها اندکی در ریشه کنی تروریست ها تاثیر داشته اما در عوض در مواردی متعدد، پیشروی های ارتش سوریه علیه تروریست های تکفیری را متوقف کرده است.

ماه گذشته دولت روسیه اعلام کرد که آمریکا به داعش به عنوان یک متحد برای سرنگونی دولت بشار اسد می نگرد.

از سوی دیگر دولت سوریه که از سوی محور مقاومت و روسیه حمایت می شود، تقریبا در همه جبهه های این کشور موفق به شکست تروریست ها شده است.

سال گذشته استان ادلب سوریه به عنوان آخرین قلمرو اصلی تروریست ها در این کشور باقی ماند. ارتش سوریه عملیات آزادسازی مناطق تحت سلطه تروریست ها در ادلب را متوقف کرده است و در نظر دارد که به اقدامات دیپلماتیک در جهت صلح که از سوی ایران، روسیه و ترکیه انجام می شود، به منظور دست یابی به راهکاری غیر نظامی برای حل و فصل بحران این کشور، فرصت دهد.

بشار اسد رییس جمهور سوریه در ماه می گذشته اعلام کرد که با شکست های متوالی تروریست های مورد حمایت آمریکا و آزادسازی مناطق اصلی تحت اشغال آنان به دست ارتش سوریه، «آمریکا در حال از دست دادن کارت های خود است». وی همچنین تاکید کرد که آمریکا باید سوریه را ترک کند./847/ب901/ف

ارسال نظرات