۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۹۰۶۹۷

بروز اختلاف گسترده میان انگلیس و آمریکا

بروز اختلاف گسترده میان انگلیس و آمریکا
مواضع یک جانبه گرایانه دونالد ترامپ موجب شده است که اعضای مجلس اعیان انگلیس دولت این کشور را از نفوذ روز افزون آمریکا بر حذر دارند.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، مجلس اعیان انگلستان به دولت این کشور توصیه کرد که خود را از سیطره و نفوذ ایالات متحده نجات دهد؛ چرا که دولت تحت رهبری دونالد ترومپ در آمریکا، تهدیدی جدی برای منافع انگلیس در جهان است.

کمیته ای از اعضای مجلس اعیان انگلیس در گزارشی اعلام کرد: زمان آن فرا رسیده است تا دولت انگلیس به این نکته پی برد که ترامپ در پی تضعیف سیاست خارجی انگلیس و تلاش های آن در جهت رسیدن به نقش مؤثر در سطح بین المللی است.

در این گزارش که با مشورت افراد تاثیر گذار در سیاست خارجی و امنیت ملی انگلیس تهیه شده آمده است: دولت انگلیس در آینده باید وابستگی کمتری به راهبردهای مشترک با آمریکا در مسائل مهم وقت داشته باشد؛ مساله ای که در گذشته بسیار رایج بوده است.

این گزارش به طور خاص به تصمیمات اخیر ترامپ نظیر خروج از توافقنامه های مهم بین المللی مانند برجام اشاره دارد و بیان می کند: راهبردی که ترامپ با آن سیاست خارجی خود را پیش می برد، تلاش های بریتانیا در جهت مقابله با چالش های جهانی را تضعیف خواهد کرد.

گزارش مجلس اعیان همچنین اعلام کرد: انگلیس در تلاش است که دولت را برای تغییر تصمیمات خود متقاعد کند که این مسله تا اندازه ای واکنش به سیاست های آمریکا است چرا که آمریکا در دوره ترامپ، بیشتر به مصلحت خود و شعار «ابتدا آمریکا» می پردازد و کمتر به فکر پیمان ها با کشورهای متحد خود و چند جانبه گرایی است.

با گذشت دو سال از ریاست جمهوری ترامپ، وی با خروج از پیمان های بین المللی و اتخاذ سیاست های حمایتی از اقتصاد خود در برابر هم پیمان های اروپایی آمریکا و نیز چین، مناقشاتی را ایجاد کرده است.

رییس جمهوری آمریکا حتی در امور داخلی انگلیس دخالت کرده و طریقه اجرای برنامه خروج این کشور از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت را مورد انتقاد قرار داده است؛ به طوری که ترامپ از انگلیس خواسته است به هنگام خروج از اتحادیه اروپا، موضعی محکم تر در قبال اعضای این اتحادیه اتخاذ کند تا در نتیجه آن، آمریکا بتواند به برنامه ای جامع جهت توافقات تجاری با انگلیس دست یابد.

در همین حال دولت انگلیس با بیان این که اقدامات در راستای تجارت با آمریکا مسیر خود را بدون در نظر گرفتن برگزیت ادامه می دهد، اظهارات آمریکا را رد کرد.

کمیته مجلس اعیان انگلیس، با این حال در گزارش خود اعلام کرد که ادامه حضور ترامپ در دولت آمریکا برای همیشه بر روابط بین انگلیس و آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

در پایان گزارش مجلس اعیان بر این نکته تاکید شده است که در صورت انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا در یک دوره چهار ساله دیگر، روابط بین آمریکا و انگلیس به مدتی طولانی تخریب خواهد شد.

شایان ذکر است که با وجود مواضع مشترک انگلیس و آمریکا در بسیاری از موضوعات بین المللی، سیاست های یک جانبه گرایانه دونالد ترامپ، موجب نارضایتی انگلیس و سایر هم پیمانان اروپایی آمریکا شده است./847/ب901/ف

ارسال نظرات