۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۹۰۷۳۳
مدیر حوزه علمیه کاشان:

اخلاق عملی مورد توجه حوزه و دانشگاه قرار گیرد

اخلاق عملی مورد توجه حوزه و دانشگاه قرار گیرد
مدیر حوزه علمیه کاشان با تأکید براینکه اخلاق در حوزه و دانشگاه نباید تبدیل به کتاب شود، گفت: کتاب اخلاق مفید است اما اخلاق تنها نباید در کتاب‌ها باشد.
حجت الاسلام منصور فرجی در گفت و گو خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با اشاره به اینکه هیچ علمی نمی‌تواند خدامحور نباشد، گفت: حوه و دانشگاه خدا محور و وحدت محور و علم محور هستند.

وی افزود: اگر برخی به پست و مقام و ریاست می‌رسند و خیانت می‌کنند و اختلاس می‌کنند برای این است که خدا محور نیستند، از این رو اگر خدا محور نباشیم حتی اگر مرجع تقلید و یا در هر مرتبه علمی هم که باشد از مسیر هدایت منحرف خواهد شد، اما اگر دارای مدارج علمی پایین خدامحور باشند انسان‌های شایسته و کاملی هستند.

حجت الاسلام فرجی در ادامه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به پایان نامه‌های حرکت محور، گفت: پایان نامه باید طوری باشد که جامعه را به حرکت در آورد، اما پایان نامه‌هایی که در کتابخانه‌ها بایگانی شود هرچقدر هم به تعداد آن‌ها اضافه شود هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر خدا در همه علوم باشد و خدا را از علوم حذف نکنیم هر علمی مفید است، اما اگر خدا را از علوم حذف کنیم حتی اگر علم اجتهاد هم باشد مضر خواهد بود چرا که فتوایی که از چنین علمی و اجتهادی صادر شود به اسلام آسیب خواهد زد و انحرافات در دین افزایش خواهد یافت.

مدیر حوزه علمیه کاشان گفت: دشمن علم حوزه را گرفته و خدا را از آن حذف کرده است تا از درون آن بهائیت خارج شود، چرا که علم و قرآن و دین در اين نوع دين وجود دارد اما خدا در آن نیست، از این رو دین خدا را هم می‌توان بدون خدا مطرح کرد تا از درون آن انحرافات دینی و عرفان‌های کاذب و نوظهور خارج شود.

حجت الاسلام فرجی ابراز کرد: عرفان یکی از مباحث دین و اخلاق، اما اگر از زبان انسان شیطان صفت بیان شود، تبدیل به عرفان نوظهور و کاذبی که مروج شیطان پرستی است می‌شود و این نیز خود یک عرفان در قالبی دیگر است همانگونه که برخی کتاب‌ها امام زمان محور است، اما محتوای این کتاب‌ها متفاوت از نام آن است.

وی افزود: سید جعفر شهیدی مجتهد حوزه و استاد دانشگاه می‌گوید، بعد از پیروزی انقلاب انتظار ما این بود که نظام دانشگاه به حوزه و شیوه علم آموزی حوزه به دانشگاه منتقل شود، چرا که سرعت شیوه علم آموزی در حوزه کم است، اما محوریت علم در حوزه سنتی قوی و کاربردی و کارآمد است.

استاد حوزه علمیه با تأکید براینکه اخلاق محوری در حوزه و دانشگاه نباید تبدیل به کتاب شود، گفت: کتاب های اخلاق مفید هستند، اما اخلاق تنها نباید در کتاب‌ها باشد و طلبه و دانشجوی ما به جای اخلاق محوری کتاب اخلاق را پاس کند که این بدترین وضعیت برای اخلاق در جامعه است که اخلاق تبدیل به کتاب شود.

به گفته وی، اخلاق پاس کردنی نیست و انجام دادنی است و انسان با مطالعه کتاب‌های اخلاقی باید محوریت خود را اخلاق قرار داده نه اینکه کتاب‌های اخلاق را پاس کرده باشد./۱۳۰۷/ت602/ب1
محمد ملك آبادي
ارسال نظرات