۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۹۰۷۶۳

هراس پاپ فرانسیس از فروپاشی جامعه غربی

هراس پاپ فرانسیس از فروپاشی جامعه غربی
بالا گرفتن احساسات ملی گرایانه در کشورهای غربی و نیز مشکلات اقتصادی در این کشورها، موجب هراس پاپ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هم زمان با افزایش راست گرایی افراطی در کشورهای غربی، پاپ فرانسیس نسبت به خطرات سوء استفاده از ملی گرایی و نیز بیگانه ستیزی به سیاستمداران غربی هشدار داد.

رهبر کاتولیک های جهان در پیامی بر ضرورت رسیدگی به بیگانه ستیزی تاکید کرد و بیگانه ستیزی را عاملی برای تضعیف اعتماد به سیاستمداران در راستای متحد کردن جوامع غربی دانست.

در این پیام که با عنوان «سیاستمداران خوب، در خدمت صلح» منتشر شد، پاپ اعلام کرد: هر گونه صحبتی از سیاستمداران که در آن شرارت پناهجویان مطرح می شود و هدف آن محروم کردن فقرا از امید است، قابل قبول نیست. چرا که در زمانه ما روابط انسانی بسیار پیچیده است و تحت تاثیر فضای بی اعتمادی قرار دارد و این بی اعتمادی نیز به نوبه خود در هراس از دیگران، بیگانگان و یا نگرانی فرد برای امنیت شخصی خود ریشه دارد.

پاپ در ادامه گفت: متاسفانه (بیگانه ستیزی) در سطوح زیادی دیده می شود؛ از جمله سطوح سیاسی و آرائی که معتقد به طرد افراد هستند و یا شکل هایی از ملی گرایی که افراد را وادار به زیر سوال بردن برادری بین مردم می کند؛ مساله ای که جهان امروز ما به آن بسیار نیاز دارد.

پاپ اخیرا به مساله بیگانه ستیزی بسیار توجه نشان داده و سران کشورهای غربی را نسبت به خطرات آن هشدار می دهد. این در حالی است که دولت های غربی به دلیل دخالت های گسترده در خاورمیانه و جنگ افروزی در کشورهای این منطقه با سیلی از پناهجویان مواجه هستند. پناهجویانی که برای فرار از خطرات ایجاد شده از سوی کشورهای غربی به همین کشورها پناه می برند.

از طرف دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی گسترده در کشورهای غربی، این کشورها در بسیاری از موارد حتی قادر به تامین نیازهای شهروندان خود نیستند و طی گزارش های متعدد، آمار بیکاری و گرانی شدید موجب به راه افتادن موج بزرگی از نارضایتی در میان شهروندان غربی شده است که به عنوان مثال می توان به تظاهرات «جلیقه زردها» در فرانسه اشاره کرد.

در چنین فضایی، طبیعی است که وقتی شهروندان غربی شاهد ورود افرادی با ملیت های دیگر به کشورهای خود هستند، احساس خطر می کنند چرا که دولت متبوع آنان در وهله اول باید بتواند نیاز افراد جامعه خود را تامین کرده و بعد به پناهجویان رسیدگی کند.

در همین حال دو موضوع مهم جلب توجه می کند که یکی برای افراد کم سواد و بدون اطلاعات در غرب است و دیگری مخاطب با سواد تر غربی را تکان می دهد.

مورد اول این است که افراد عامی و سطوح پایین تر در کشور های غربی، از طرفی گرانی و تورم در کشور خود را مشاهده می کنند و از طرف دیگر سیل مهاجرت پناهجویان به کشور خود را می بینند. این مساله به راحتی می تواند جرقه ای برای نارضایتی علیه پناهجویان، برانگیخته شدن احساسات ناسیونالیستی و دست آخر اندکی مبارزه علیه دولت شود.

اما مخاطب با سوادتر غربی مشاهده می کند که دولت متبوع وی با همراهی با سیاست های مداخله جویانه آمریکا در کشورهای خاورمیانه - یعنی کشورهایی که اکثر پناهجویان از آن ها به غرب مهاجرت می کنند - موجب بی خانمان شدن و اجبار شهروندان این منطقه به مهاجرات می شود. چنین مخاطبی در غرب، در ابتدا دولت خود را مقصر می بیند و در صدد مخالف با سیاست های آن بر می آید.

با در نظر گرفتن هر کدام از دو مورد اخیر، امنیت و ثبات غرب و به طور کلی تمدن غربی با خطر مواجه می شود در همین حال موارد متعدد فساد، از فساد اقتصادی گرفته تا فساد جنسی و تجاوز به کودکان، در جامعه کلیسا و رهبران مسیحیت، موجب بی اعتمادی مردم غرب به اعتقادادت مسیحی می شود. این نکته نیز در نگرانی های پاپ موثر است چون شهروند غربی و به طور کلی هر انسانی برای رهایی از مشکلات، نیاز به ملجأیی معنوی و غیر مادی دارد و با مشاهده فساد در کلیسا، از آن هم رانده می شود. در ادامه با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی و نبود ملجأ و مأوایی معنوی، احتمال فروپاشی حکومت های غربی دور از ذهن نخواهد بود. از این رو طبیعی است که پاپ، برای نجات به اصطلاح حکومت مسیحی خود احساس خطر کند. از نشانه های این احساس خطر نیز می توان به بیانیه های پاپ برای مبارزه دولت های غربی با نژادپرستی و نیز مرخص کردن دو تن از کاردینال های مهم و با سابقه کاتولیک (یکی از استرالیا و دیگری از شیلی) به اتهام موارد تجاوز جنسی اشاره کرد./847/ب915/ف

ارسال نظرات