۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۵۹۰۷۸۵
با تجلیل از افراد برتر؛

دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی به کار خود پایان داد

دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی به کار خود پایان داد
مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و فرهنگی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) امروز با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و فرهنگی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این دوره در بخش خواهران 5 هزار و 322 شرکت داشتند که از این تعداد 776 نفر در رشته حفظ کل، 877 نفر در رشته 20 جزء، 3036 نفر در رشته حفظ 10 جزء، 114 نفر در رشته قرائت و 519 نفر در ترتیل به رقابت پرداختند.

همچنین 214 شرکت کننده غیر ایرانی از 6 کشور در این دوره از مسابقات حضور داشتند.

در ابتدای برنامه  مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن های امام علی(ع) و علامه طباطبایی با بیان این که در طول یک هفته گذشته رقابت بسیار فشرده ای برگزار شد، گفت: ۵ هزار و ۳۰۰ نفر از بانوان قرآنی در این مسابقات از سراسر کشور حضور داشتند و برنامه بسیار پر شوری بود.

نجفی قدسی با بیان این که ما می خواهیم لشکر قرآنی راه اندازی کرده و جهادی عمل کنیم، اظهار داشت: بدنه جامعه قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد، در معمول مسابقات نفرات اول تا سوم مورد تقدیر قرار می گیرند و به بقیه توجهی نمی شود که دلسردی آنان را در پی دارد اما در مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) همه کسانی که حد نصاب نمرات را کسب کنند مورد توجه و تشویق قرار می‌گیرند.

وی کشف نخبگان قرآنی کشور و استان ها را از اهداف برگزاری مسابقات دانست و عنوان کرد: نخبگان قرآنی باید شناسایی و حمایت شوند، در این دوره حضور پررنگ نونهالان و همچنین حضور نابینایان در مسابقه ای پرشور را شاهد بودیم.

نجفی قدسی خاطرنشان کرد: جنبه مردمی بودن مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) و اداری فکر نکردن سبب تقویت نتیجه کار شده است، همکاران شبانه روزی در خدمت شرکت کنندگان بودند و افتخار می کنیم که خادم فعالان قرآنی باشیم.

وی اضافه کرد: از دیگر ویژگی های مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) این است که محدودیت سنی و ملیتی در مسابقات نداشتیم، قرآن برای همه بشر است و هر‌کس که در مسابقه ثبت نام کرده شرکت داده شده است و امسال ۲۱۷ شرکت کننده غیرایرانی و اتباع خارجی مقیم ایران داشتیم، در مسابقات برادران سال گذشته بیش از 500 نفر شرکت داشتند و این روند در مسابقات آتی ادامه خواهد داشت.

در ادامه حمیدرضا مقدم فر مشاور فرهنگی و رسانه ای فرمانده سپاه با بیان این که دنیا در حال تحول اساسی است، گفت: درک این پیچ بزرگ تاریخ بصیرت می خواهد و امروز دنیا تشنه معارف قرآنی و معنوی است.

وی افزود: اومانیسم و مکاتب غربی خدا را از جامعه گرفتند و کشورهای غربی بر این مدار حرکت کردند، انسان امروز گمشده ای در دنیا به ویژه در مجامع غربی دارد، بسیاری از اندیشمندان این مکاتب به بن بست خورده اند و کویری از مادی گرایی آن ها را احاطه کرده است.

این فعال رسانه ای با بیان این که غربی ها چند قرن با لیبرالیسم و اومانیسم بشر را نگه داشتند اما امروز به بن بست رسیدند، اظهار داشت: امروز مراکز مطالعاتی آنها اعتراف به بن بست می کنند و باید بشر با بن بست مواجه شده را به قرآن دعوت کرد.

وی ادامه داد: موج اسلام گرایی در غرب در حال گسترش است و یکی از دلایل خلق داعش همین بود، غربی ها از افزایش موج اسلام گرایی احساس نگرانی کردند و داعش را راه انداختند تا مردم را به اسلام بد بین کنند اما با وجود خرج های سرسام آور و  میلیاردی نتوانستند جلوی اسلام گرایی را بگیرند.

مقدم فر با اشاره به تأثیرات مهم نامه های رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی ابراز داشت: دو نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی، تهدیدات دشمن علیه اسلام را به فرصت تبدیل کرد و مردم را متوجه ساخت که اسلامی دیگری وجود دارد که باید آن را شناخت نه اسلامی که سیاستمداران غربی می گویند، رهبری فرمودند می گویم آنچه که اعتقاد داریم را بپذیرید اما از شما جوانان غربی می خواهم اسلام را از منابع اصلی مانند قرآن مطالعه کنید.

وی عنوان کرد: ریشه تمام تحولات زندگی فردی و اجتماعی در قرآن است و اگر بخواهیم تحولی صورت گیرد رویکردها باید قرآنی باشد، امروز یاران و اصحاب قرآن باید پیام قرآن را در داخل و خارج گسترش دهند.

مشاور فرهنگی و رسانه ای فرمانده سپاه خاطرنشان کرد: همانگونه که قرآن توانست عصر جاهلیت را خاتمه دهد امروز هم قرآن می تواند جاهلیت مدرن را خاتمه دهد، نور معنویت قرآن است که جاهلیت مدرن را از بین می برد.

سپس آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه به ایراد سخن پرداخت با اشاره به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) گفت: حضرت فرمودند گرامی ترین بندگان خدا بعد از انبیا، عالمان دین و در مرحله بعد حاملان قرآن هستند.

وی با اشاره به امتیازات عالمان دین و حاملات قرآن افزود: علمای دین و حاملان قرآن با انبیا محشور می شوند، جواز عبور صراط را دارند، همگام با انبیا هستند و همان پاداشی که نصیب انبیا می شود را خواهند گرفت، پیامبر فرمود خوشا به حال عالمان و حاملان قرآن چرا که در درگاه الهی برخوردار از کرامت و شرافت هستند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: اگر انسان می خواهد با خدا سخن بگوید باید نماز بخواند و می خواهد خدا با او سخن بگوید باید با قرآن انس داشته باشد، اگر قرآن نبود بخش زیادی از شناخت ها و معرفت ها وجود نداشت که یکی از آن ها آگاهی درباره جهان پس از مرگ است.

وی ادامه داد: مسلمانان از اخبار متقن قرآن و اهل بیت(ع) که مفسران حقیقی قرآن هستند بهره می گیرند از این رو صادق ترین و متقن ترین خبر، اخبار قرآن است؛ قرآن کریم تاریخ درست درباره سابقه بشر را برای انسان ها بیان می کند و تنها تاریخ دست نخورده تاریخی است که از زبان قرآن برای انسان بیان می شود.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که قرآن جهت دهنده حرکت انسان است و به استوارترین و محکم ترین راه هدایت می کند، ابراز داشت: قرآن بهترین قانون برای اداره جامعه است چون قرآن قانونی را ارائه می دهد که ولایت و سرپرستی در مرحله اول برای خدا است.

وی با اشاره به مباحث مربوط به تساوی زن و مرد عنوان کرد: قرآن می فرماید مرد و زن نزد خداوند متعال یکسان هستند و وجه تمایز آنها تقوا و عمل صالح است، بین و زن و مرد تفاوتی نیست و قرآن زن و مرد مؤمن و متعهد را ولی یکدیگر قرار می دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر آشنایی بیشتر با قرآن کریم و تدبر در آن خاطرنشان کرد: حفظ و قرائت  قرآن کریم مقدمه فهم دقیق و آن هم‌مقدمه ای برای عمل‌کردن به دستورات است، مشکلات جامعه امروز  ناشی از عمل نکردن به دستورات قرآن بوده و جای قرآن در متن زندگی ها خالی است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که نباید به تجوید و قرائت قرآن بسنده کرد، اظهار داشت: جایزه را باید از دست فرشتگان الهی دریافت کنیم، امام باقر(ع) فرمود گروهی قرآن را فرصتی  برای درآمدزایی قرار می دهد و نباید انتظار پاداش الهی داشته باشند، گروهی دیگر الفاظ قرآن را حفظ می کنند اما به حدود الهی پایبند نیستند و از عمل به دستورات الهی خبری نیست اما گروهی دیگر قرآن را دوای دردها می دانند.

در پایان نیز معصومه آقاپور علیشاهی نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جلسات قرآنی جلسه نورانیت، عقلانیت و حکمت است که باید از آن نهایت استفاده شود، قرآن کریم سعادتنامه جهان است که همه اقشار و طبقات می توانند از این سفره الهی بهره مند شوند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروز انقلاب مورد هجوم جنگ اقتصادی، رسانه ای و تبلیغاتی قرار گرفته است، اظهار داشت: تنها راه نجات مسلمانان به ویژه ملت ایران تمسک به قرآن کریم است.

وی ادامه داد: قرآن کریم همه ابعاد زندگی انسان را در بر می گیرد که شامل بعد اجتماعی، سیاسی، فلسفی و عرفانی می شود و برای همه جهات زندگی انسان برنامه ارائه می کند، قرآن می تواند زبان مشترک بشریت باشد.

آقاپور علیشاهی با بیان این که جهل در رأس همه بیماری های جهان است، ابراز داشت: قرآن کریم می تواند جهل را بزداید و سعادت جامعه در گرو اجرای دستورات قرآن است، همراهی با امام زمان(عج) با قرآن امکان پذیر است.

وی عنوان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی فراکسیون قرآن و عترت داریم که جلسات متعددی درباره ترویج فرهنگ قرآن، گسترش فعالیت های قرآنی و عمل به دستورات قرآن کریم برگزار می شود، بزرگترین فراکسیون مجلس که 180 عضو دارد فراکسیون قرآن و عترت است.

نماینده مجلس شورای اسلامی قرائت قرآن را مقدمه ای برای عمل به آن دانست و خاطرنشان کرد: باید افزون بر قرائت قرآن در عمل به دستورات قرآن کریم پیشتاز باشیم.

در پایان این مراسم از بانوان برتر این دوره از مسابقات تجلیل شد.

بر این اساس در رده سنی بالای 16 سال در رشته حفظ کل خانم ها رضوانه باقری، مهدیه شکوری و طاهره نایبی موحد رتبه های اول تا سوم را کسب کردند، در رشته حفظ 20 جزء خانم ها سعیده سلطانی، لیلا خزایی پول، فرشته صباغیان بیدگلی حائز رتبه های برتر شدند، همچنین در رشته حفظ 10 جزء خانم ها الهه ملک پور آرانی، زهرا رحمتی، نرگس صادقی فر، فاطمه علیزاده آرانی و نرگس بهادری جهرمی رتبه های برتر را کسب کردند.

در همین رده سنی و در رشته قرائت ترتیل خانم ها فرزانه کلالی، پرنیان عصابخس، مریم ولی زاده، زهرا مهوشیان، مرضیه میرزایی پور و مردم فتحی زاده حائز رتبه های برتر شدهد و در قرائت تحقیق خانم ها مریم سمایی، عاطفه ناصح و آمنه آلبوخنفر اول تا سوم شدند.

همچنین در رده سنی پایین 16 سال و در رشته حفظ کل زهرا خلیلی ثمین، حنانه خلفی، فاطمه نیکویی، فاطمه ترکاشوند و زهرا انصاری رتبه های برتر را کسب کردند، در رشته حفظ 20 جزء عارفه علیزاده، فاطمه صفرزاده، نرگس کردیان و عارفه کرمی به رتبه های اول تا سوم رسیدند، در رشته حفظ 10 جزء نیز الهام نیک روش، سحر صدیقی، زهرا دوستعلی، هانیه قلندری، زهرا رجبی و مریم شهبازی نیا حائز رتبه های برتر شدند.

در همین رده سنی و در بخش قرائت ترتیل محدثه رفیعی، زهرا حسینی و آتنا علینقی اول تا سوم شدند و در رشته قرائت تحقیق فاطمه صمدی، ضحی بحیرایی، فاطمه حقگو و نرجس حاجی علی بیگی رتبه های برتر را کسب کردند.

گفتنی است، در این مراسم پرچم متبرک گنبد بارگاه حضرت اباعبدالله امام حسین(ع) به  دارالقرآن علامه طباطبایی اهدا شد./1323/پ202/ب1

ارسال نظرات