۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۹۰۷۸۹
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

داعیه انقلاب بازتولید تمدن اسلامی با رعایت اقتضائات عصر جدید است

داعیه انقلاب بازتولید تمدن اسلامی با رعایت اقتضائات عصر جدید است
رییس جامعة المصطفی داعیه انقلاب را باز تولید تمدن اسلامی با رعایت اقتضائات عصر جدید دانست و وحدت حوزه و دانشگاه را از راهبردهای خلق تمدن جدید ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی عباس رییس جامعة الصطفی العالمیه امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: این موضوع به عنوان یک مسأله راهبردی همواره از ابتدای انقلاب مورد تأکید امام راحل بوده است.

وی افزود: حضرت امام می فرماید دانشگاه و حوزه های علمیه می توانند دو مرکز برای ترقیات و پیشرفت های کشور باشند که اگر این دو نهاد وحدت داشته باشند ترقی، تعالی و پیشرفت کشور تضمین می شود اما اگر جدای از هم و در مقابل یکدیگر باشند آسیب های فراوانی خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بدخواهان نمی خواهند وحدت بین حوزه و دانشگاه محقق شود، اظهار داشت: امام راحل فرمود بدخواهان نتایج اتحاد حوزه و دانشگاه را می دانند و به همین دلیل از آن جلوگیری می کنند، 40 سال از طرح این موضوع می گذرد و درباره آن سخن ها گفته شده و همایش ها برگزار شده است، امروز هم باید به ابعاد گوناگون این موضوع پرداخته شود.

وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه آینده نظام را تضمین می کند، حوزه هم نهاد علمی است و فعالیت های آموزشی و پژوهشی انجام می دهد که قدمت بیش از هزار سال دارد، افزون بر آن حوزه نهادی اجتماعی است و تأثیرگذاری جدی بر جامعه و فرهنگ اجتماعی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که دانشگاه ها نهاد علمی تأثیرگذاری هستند که در پیشرفت و تعالی کشور نقش راهبردی ایفا می کنند، ابراز داشت: امروز دانشگاه ها نیز آثار و کارکردهای اجتماعی دارند، به برکت انقلاب اسلامی نحصیلات دانشگاهی در کشور بسیار توسعه پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: آمار دانشجویان کشور در قبل از انقلاب 170 هزار دانشجو بوده اما در حال حاضر 4 میلیون نفر دانشجو داریم، زمانی تحصیلات دانشگاهی تاحد زیادی منحصر به طبقات خاصی بود و همه اقشار فرصت تحصیل را نداشتند.

رییس جامعة المصطفی خاطرنشان کرد: مسؤولان باید به اشتغال جوانان تحصیل کرده اهتمام داشته باشند و برنامه ریزی کنند، به برکت انقلاب امروز میلیون ها نفر دارای تحصیلات عالیه هستند؛ حوزه و دانشگاه افزون این که نهادعلمی هستند، کارکردهای مهم اجتماعی دارد.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه مبتنی بر یک سنت تاریخی است و از جلسه درس و بحث صادقین(ع) تا امروز می توانیم یک تاریخ پر افتخار را برای حوزه تداعی کنیم که فراز و فرودهایی داشته است، امروز مرکز و کانون حوزه های علمیه حوزه مبارکه قم است که سبب افتخار و بزرگی جهان شیعه است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که حکومت پهلوی مأمور بود که روحانیت را مضمحل کند، گفت: اساتید و طلاب زمانی مجبور بودند برای تحصیل و تدریس به خارج از شهر بروند تا دستگیر نشوند، افزون بر حوزه های شیعی، در جهان اسلام حوزه های علمیه دیگری نیز وجود دارد.

وی افزود: تمدن و دانشگاه های جدید در غرب تاحد زیادی سنت هایی بود که در جهان اسلام داریم، غربی ها تمدنی برای خود درست کردند که آیا باید جانب دین را گرفت یا جانب علم، این در حالی است که اسلام بین این دو فاصله قائل نیست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که تمدن اسلامی اولیه به برکت بعثت پیامبر اسلام(ص) شکل گرفت و تمدن منحصر به فرد عالم بود، اظهار داشت: این تمدن زاییده حرکت اسلامی بود که چند قرن ادامه داشت، این تمدن توسط حمله مغول و صلیبیان به شدت آسیب دید و مسلمانان دچار ضعف شدند و چند قرن دوره رکود تمدن ما پیش آمد.

وی ادامه داد: غرب بعد از این موضوع تمدن تازه ای به پا کرد و برخی مدیران آن روز جامعه اسلامی دچار روحیه خوباختگی شدند و رو به تقلید آوردند، متأسفانه این روحیه امروز هم در برخی لایه ها وجود دارد.

رییس جامعة المصطفی با بیان این که داعیه انقلاب بازتولید تمدن اسلامی با رعایت اقتضائات عصر جدید است، ابراز داشت: یکی از مهترین راهبردهای خلق تمدن جدید که در کلام امام راحل و رهبر انقلاب مکرر مورد توجه و تأکید قرار گرفته وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی عنوان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت ساختاری، سازمانی و دستگاهی نیست و هیچگاه انقلاب به دنبال آن نبوده است، باید از دستاوردهای دیگران استفاده کرد اما نباید در برابر آن ها خودباخته بود، باید علم  دانش را هضم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: در سال 2002 مراکز علم سنجی عالم جایگاه ایران را در تولید علم 48 اعلام کردند، در سال 2012 رتبه ایران به 16 ارتقا پیدا کرده و نرخ رشد ایران در عالم تک است و باید قدردان انقلاب اسلامی باشیم.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10

 

/1323/پ202/ب1

ارسال نظرات