۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۵۹۰۸۱۹
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

نقدهای علمی پویایی و نشاط حوزه را می رساند

نقدهای علمی پویایی و نشاط حوزه را می رساند
آیت الله فاضل لنکرانی با حضور در نشست علمی فقه نظامات به تشریح نظریه خود در این زمینه پرداخت و به سؤالات حاضران در این نشست علمی پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی فقه نظامات به همراه پاسخ به سؤالات و انتقادات با حضور آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، اساتید و دانش آموختگان مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) پیش از ظهر امروز در سالن فقاهت این مرکز فقهی برگزار شد.

در آغاز نشست، حجت الاسلام شجاع دبیر علمی با اشاره به پیشینه این نشست علمی گفت: حاشیه‌های فقه نظامات بیش از اصل آن، جنجال آفرینی کرده است که برخی حاشیه‌ها از بحث خارج می‌شوند به عنوان مثال برخی می‌گویند افرادی که قائل به فقه نظامات نیستند قائل به سکولاریسم خواهند بود و می‌توان گفت بیان این نکته‌ها از روی غرض است البته نقد‌های عالمانه‌ای نیز در این زمینه وجود دارد.

در ادامه آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی با اشاره به روایتی از امام کاظم (ع) گفت: امام کاظم در روایتی به هشام توصیه‌هایی می‌کند که اجمالش این است اگر انسان هوای نفس را بر عقل و فکر خودش حاکم کند دین و دنیای خود را فاسد کرده است.

وی ادامه داد: از بیان این روایت می‌خواهم نتیجه بگیرم، اگر انسان به ویژه طلبه‌ها در حوزه علمیه به دنبال بارور کردن عقل باشند هم برای دنیا مفید است هم آخرت، اما اگر هوای نفس را حاکم سازند چنانچه در روایت امام کاظم (ع) آمده است آرزوی‌های طولانی، نور عبرت را خاموش می‌سازد و کلام زائد حکمت را از انسان می‌گیرد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار خاطرنشان کرد: این جلسه پس از ابراز نظریه بنده در زمینه فقه نظامات تشکیل شده است؛ بنده در جلسه‌ای نظر خود در زمینه فقه نظامات را بیان کردم که واکنش‌هایی در حوزه علمیه قم و همچنین در سایر حوزه‌ها به دنبال داشت بنابراین در جلسه دیگری، اصول نظریه خود را به صورت کامل بیان کردم، اما باز هم لازم بود جلسه دیگری در این زمینه تشکیل شود.

وی افزود: نقد‌های فراوانی بر این نظریه وارد شده است و بنده یک شب تا اذان صبح تمامی آن‌ها را مطالعه کرده ام که از ناقدان تشکر می‌کنم و در میان آن‌ها برخی بزرگان و دوستان بنده نیز مشاهده می‌شوند و برخی نیز نقد‌هایی را وارده کرده اند که با این میدان مرتبط نبوده اند؛ البته وجود چنین نقد‌هایی زنده بودن و پویایی حوزه علمیه را می‌رساند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به تشریح نظریه خود در زمینه فقه نظامات پرداخت و اظهار کرد: برخی می‌گویند برای فقه نظام اقتصادی، سیاسی، قضایی و حوزه‌های دیگر باید فقه جدیدی ایجاد کرد که آن را فقه نظامات می‌نامند و فقه موجود را فقه موضوعات، اما بنده می‌گویم فقه موجود می‌تواند به این نیاز‌ها پاسخ دهد و دیگر نیازی به ایجاد فقه جدیدی نیست.

گفتنی است، گزارش کامل این نشست علمی و پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به حاضران در نشست بزودی در سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر می‌شود.
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 13
 
 
/۱۳۲۴/پ202/ج
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نیامه
Iran, Islamic Republic of
۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
ارسال فایل صوت خبر حوزه علمیه امر خوبیه.
0
0