۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۵۹۰۸۸۱
حجت الاسلام حسینی کیا:

دولت از ظرفیت استراتژیک مبادله با همسایگان استفاده کند

دولت از ظرفیت استراتژیک مبادله با همسایگان استفاده کند
حجت الاسلام حسینی کیا اجرای تعهدات برجام را اوج کج سلیقگی مسؤولان دولتی دانست و گفت: قبله آمال مسؤولان غربگرای در غرب تحصیل کرده آمریکا و اروپا است.

حجت الاسلام حسینی کیا عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه برخی کشور‌ها از مذاکرات برجام ایران عبرت گرفتند، گفت: بنده چندی پیش در کره شمالی با مسؤولان این کشور جلساتی در حد معاون رییس‌جمهور داشتم، آن‌ها می‌گفتند مذاکرات ایران برای ما درس عبرت شده است که بعد از مدت‌های طولانی رفت و آمد و مذاکره، یک طرف قرارداد یعنی آمریکا به آسانی زیر تعهد خود می‌زند و به تنهایی از معاهده خارج می‌شود با این اوصاف چطور می‌شود به آمریکا اعتماد کرد.

وی ادامه داد: مشکل اینجا است که کشور‌های دیگر از وضعیت مذاکرات ما عبرت گرفتند ما خودمان هنوز عبرت نگرفتیم، هنوز متوجه نشدیم که آمریکا از برجام خارج شده و بقیه کشور‌ها نیز تابع آمریکا هستند چه چیزی مانده است که ما می‌خواهیم آن را حفظ کنیم.

حجت الاسلام حسینی کیا با اشاره به اینکه برجام یک فرصت طلایی برای کشور‌های طرف قرارداد بود، ابراز کرد: فراموش نشود که مسؤولان آمریکا خود اعتراف به ناکارآمدی تحریم‎‌ها کرده و گفتند تحریم‌ها اثر خود را از دست داده بود، اما ما توانستیم با برجام آن را دوباره احیا کنیم.

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برجام تنها در مسائل کم اهمیت به نفع ما بود، اما در کل به نفع اروپایی‌ها و آمریکا تمام شد، اظهار داشت: مگر طرفداران برجام نگفتند امضای کری تضمین است پس چرا هنوز یک بانک خارجی حاضر به کار کردن با جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در مساله برجام مسؤولان دولتی جمهوری اسلامی ایران کج سلیقگی کردند و تمام تعهدات برجامی خود را به صورت یک طرفه انجام دادند و بخش زیادی از توان هسته‌ای کشور را با دست خود نابود ساختند در حالی که آمریکا و اروپایی‌ها به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبوده و نیستند.

حجت الاسلام حسینی کیا نسخه شفابخش مشکلات کشور را اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: تنها با نگاه به درون، تکیه بر توان داخلی و سرمایه‌های کشور است که می‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد، ایران با ۱۵ کشور همسایه و هم‌مرز است، اینکه مسؤولان دولتی این ۱۵ کشور را به خاطر اروپا و آمریکا رها کردند چشم به دیگری بستند یک خطای استراتژیک بود.

عضو هیأت رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه افق دید و نگاه مسؤولان غربگرای در غرب تحصیل کرده تنها به غرب است، گفت:  آنان تصور کردند و می‌کنند رابطه داشتن با آمریکا و اروپایی‌ها یک امتیاز محسوب می‌شود، در حالی که امیتاز اصلی و حقیقی برای جمهوری اسلامی ایران داشتن رابطه‌ای مناسب و درست با کشور‌های همسایه است.

وی افزود: اوج کج‌سلیقگی این دولت حذف تبادلات ریالی با واحد‌های پولی کشور‌های همسایه بود، خطایی که امروز بعد از چند سال متوجه آن شدند و می‌خواهند جبران کنند، معلوم است که مشاوران دولت یا مشاوران ضعیفی هستند و یا نگاه غربی دارند و یا به کشور خیانت می‌کنند.

حجت الاسلام حسینی کیا مهمترین نقطه ضعف مسؤولان را عمل نکردن به فرامین رهبری دانست و خاطرنشان کرد: حضرت آقا در جریان مذاکرات بار‌ها فرمودند تضمین بگیرید، یک قدم بردارید و تا آن‌ها متقابلا یک قدم برنداشتند شما قدم بعدی را برندارید؛ متاسفانه برخی مسؤولان به قدری کج‌سلیقه و لجوج هستند که نمی‌خواهند بپذیرند به کشور خود جفا کردند. /۸۱۳/ت302/ق

ارسال نظرات