۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۵۹۰۹۵۸
حجت الاسلام کاویانی خبر داد؛

اشتغال به تحصیل هزار و 562 طلبه با 73 ملیت در مدرسه عالی بنت‌الهدی

رییس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی از اشتغال به تحصیل هزار و 562 طلبه خواهر در این مرکز علمی و حوزوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمود حسینی کاویانی، رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی با اشاره به وضعیت تحصیلی طلاب خواهر در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی قم اظهار داشت: هزار و 562 طلبه خواهر در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی در حال تحصیل هستند.

وی افزود: از این تعداد طلبه 229 نفر برای سال تحصیلی جاری پذیرش‌شده‌اند و در حال حاضر 13 نفر طلبه در رشته زبان فارسی آزاد، 299 نفر در رشته زبان فارسی و تمهیدیه، 983 نفر در مقطع کارشناسی، 26 نفر دوره محاوره عربی، 193 نفر ارشد، 43 نفر دکتری و پنج نفر در سطح چهار مشغول به تحصیل هستند.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی تصریح کرد: از ابتدای تابستان سال جاری دوره‌های پودمانی عربی و انگلیسی شروع به ثبت‌نام کردند که اکنون 150 تا 170 نفر در حال گذراندن این دوره‌ها هستند.

اشتغال به تحصیل طلابی از 73 ملیت در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی

حجت‌الاسلام کاویانی خاطرنشان کرد: طلاب مجموعه از 73 ملیت هستند که ازجمله ملیت‌های طلاب می‌توان به اتريش، اردن، ازبكستان، استراليا، افغانستان، الجزایر، اندونزی، انگلستان، اوگاندا، بحرین، بلژیک، پاکستان، سودان و دیگر کشورها اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر در این مرکز حوزوی در رشته‌های تاريخ اهل‌بیت (ع)، تفسير تطبيقي، فقه مقارن گرايش شيعه و حنفي، قرآن و علوم گرايش علوم تربيتي، كلام اسلامي در مقطع دکترا، فقه خانواده در سطح چهار و تاريخ اهل‌بیت (ع)، تفسير و علوم قرآن، حقوق خصوصي، روانشناسی تربيتی، زبان و ادبيات فارسی، فقه خانواده، كلام اسلامي و مطالعات اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش انجام می‌شود؛ همچنین طلاب ملزم به گذراندن دوره محاوره عربی پیش از ورود به مقطع کارشناسی ارشد هستند.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی ادامه داد: در مقطع کارشناسی رشته‌های تاريخ اسلام، زبان و ادبيات فارسي، علوم قرآن و حديث، فقه اسلامي، فقه و اصول، فقه و معارف اسلامي، كلام اسلامي، معارف اسلامي، معارف اسلامي و زبان و ادبيات عرب، معارف اسلامي و حقوق و معارف اسلامي و روانشناسي ارائه می‌شود و در دوره زبان فارسی و تمهیدیه نیز پذیرش صورت می‌گیرد.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی با اشاره به جایگاه این مجتمع آموزش عالی حوزوی تصریح کرد: مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی دارای رویکرد علمی، دینی و دانشگاهی است که متشکل از گروه‌های علمی و رشته‌های مختلف است و در حقیقت مجتمع آموزش عالی ویژه بانوانی است که قصد دارند رسالت جهانی بانوی مسلمان را عملی کرده و جایگاه زن مسلمان را در عرصه بین‌المللی به اوج رسانده و کامل کنند.

حجت‌الاسلام کاویانی افزود: این مجتمع به‌طور تقریباً نیمی از رسالت المصطفی را در شهر مقدس قم بر عهده دارد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری‌های کلان در حوزه مباحث آموزشی، تربیتی و پژوهشی برای بانوان انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد خاصی در برنامه‌های مجتمع پیگیری می‌شود مانند اینکه برخی رشته‌ها مانند مطالعات زنان ویژه بانوان است و در تمام رشته‌ها تدوین پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری به اقتضائات بانوان موردتوجه قرار می‌گیرد.

برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی بر اساس نیازهای روز کشورهای مختلف

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی با تأکید بر اولویت‌های آموزشی و پژوهشی مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی اظهار داشت: اولویت‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است و این‌گونه نیست که یک اولویت برای همه بانوان در سطح بین‌الملل مشخص کنیم بلکه بر اساس نیازی که بانوان در کشورهای خود احساس می‌کنند برنامه‌ریزی می‌کنیم و سعی می‌شود که به نیازهای مخاطب پاسخ داده شود و مخاطب محور حرکت کنیم.

وی افزود: اضافه کردن برخی از رشته‌ها به‌عنوان برنامه‌های آینده در دستور کار مجتمع است که ازجمله آن‌ها می‌توان به رشته‌های اخلاق کاربردی، فلسفه و عرفان و تبلیغ و ارتباطات اشاره کرد.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی تصریح کرد: این رشته‌ها به‌نوعی پوشش کاملی نسبت به اجرای حداکثری تمامی رشته‌هایی است که مخاطبان به آن نیاز دارند؛ همچنین توسعه کمی و کیفی درزمینهٔ مباحث آموزشی، پژوهشی و تربیتی در دستور کار قرار دارد.

حجت‌الاسلام کاویانی به اشاره به راه‌اندازی گروه تبلیغ و ارتباطات در مجتمع آموزشی عالی بنت‌الهدی ادامه داد: دنیای کنونی، عالم ارتباطات است و کوچک‌ترین خبر در سریع‌ترین زمان در تمام نقاط عالم توزیع می‌شود؛ بنابراین ابزارهای تبلیغی به‌شدت مؤثر عمل می‌کنند؛ به همین دلیل ما درزمینهٔ این دانش تأثیرگذار نمی‌توانستیم بی‌تفاوت باشیم؛ شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های سینمایی و ماهواره‌ای از سوی دارندگان افکار پلید، بستری برای به چالش کشیدن فرهنگ و دین مردم شده‌اند؛ بنابراین اگر اکنون در دنیا بخواهند حرکت کلان انجام دهند پیش از آن به تبلیغات می‌پردازند و ذهنیت سازی می‌کنند تا افکار عمومی به سمتی سوق پیدا کند و اهداف نامبارک خود را بر اساس بسترها پیاده‌سازی کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس و به‌طور طبیعی ما نیز برای اهداف مقدس خودمان باید از این ابزارها استفاده بهینه کنیم مباحث تبلیغی، استفاده از پویانمایی، هنر در عرصه‌های گوناگون از قبیل فیلم، تئاتر، پویانمایی از مواردی هستند که کار با آن‌ها علم مربوط به خود را لازم دارد و به‌طور طبیعی برای بهره‌برداری از این فضای کلان مجبور هستیم افرادی توانمند تربیت کنیم که بتوانند داشته‌ها و دانش اسلامی خود را در قالب پویانمایی، داستان، تئاتر و دیگر رشته‌های هنر و هر چه در عالم تبلیغ و ارتباطات عرضه کنند و در مسیر اهداف کلان قرار دهند.

راه‌اندازی رشته‌های جدید در مجتمع و پی گیری مراحل تصویب مجوز

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی بابیان اينكه درزمینهٔ دریافت مجوز چالش جدی در المصطفی وجود ندارد؛ بلکه مهم دستیابی به مخاطبان مناسب برای این رشته‌ها است، ادامه داد: به لحاظ اینکه ما در بنت‌الهدی تنها مجموعه بانوانی المصطفی در قم هستیم و در تمام رشته‌ها و حوزه‌های دانشی المصطفی مجوز ورود وجود دارد بر اساس اولویت‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و نیاز مخاطبان این امر پیگیری و بر اساس جدول زمانی به آن پرداخته می‌شود.

حجت‌الاسلام کاویانی در پاسخ به این سؤال که درزمینهٔ بومی‌سازی آموزش‌های طلاب و شناخت از منطقه خود برای اتخاذ روش مناسب اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی اقداماتی انجام‌شده است، ادامه داد: طلاب و دانش‌پژوهان مجتمع دارای تنوع بالای قومی هستند و در این مجتمع نزدیک به 90 ملیت در حال تحصیل هستند که در میان این کشورها فرهنگ و زبان‌های مختلف و رویکردهای متفاوت وجود دارد و طبعاً امکان اینکه به همه این موارد پرداخته شود وجود ندارد.

وی افزود: وجه مشترک و جامع نیازهای علمی مناطق مختلف در نظر گرفته‌شده و به‌طور طبیعی رشته‌های متعددی که در مجتمع در حال اجرا است با همین رویکرد است به‌طوری‌که طلاب بر اساس نیازهایی که در کشورهای خوددارند به این سمت‌وسو حرکت می‌کنند.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه پیشینه بیش از هزار سال دارند و در طول فرازوفرود به‌تدریج روش‌ها بهینه‌سازی شده و میراث دار و بهره‌مند از نگاه‌های تربیتی، علمی و پژوهش مرتبط با نیاکان در المصطفی هستیم.

حجت‌الاسلام کاویانی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی مجتمع و دریافت نخستین گواهی امتیاز کرسی عرضه و نقد دیدگاه علمی اظهار داشت: نخستین قدم جدی در مجتمع، برگزاری همایش بین‌المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی بود و در حال حاضر پیگیری‌های متعدد در بحث برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی انجام‌شده و زمینه‌سازی‌های لازم انجام‌شده و اساتید مختلف که در این زمینه قدرت نظریه‌پردازی دارند شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: در این خصوص مجتمع بنت‌الهدی به‌عنوان رتبه اول در تعداد کرسی‌های آماده اجرای پیشنهادشده به کمیته دستگاهی انتخاب و موردتقدیر قرار گرفت. از این میان با پیگیری‌های متعدد از کمیته‌های دستگاهی موفق به اخذ مجوز برگزاری 2 کرسی علمی – ترویجی و یک کرسی نظریه‌پردازی شدیم؛ برنامه‌ریزی‌شده مجله‌ها از رویکرد ترویجی به مجله تخصصی تغییر وضعیت دهد و در دیگر مجله‌ها نیز این امر باید انجام شود و در برنامه‌ریزی‌ها قرار دارد.

 رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی ادامه داد: مجوز مجله علمی پژوهشی «تاریخ اهل‌بیت» از المصطفی دریافت شده و فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است و فعالیت دیگر انتشار مجله علمی پژوهشی «زنان و خانواده» است که از دو فصلنامه به فصلنامه تبدیل شد؛ گام‌هایی در دستور کار است تا سطح مقالات این مجله به isi ارتقا پیدا کند.

وی افزود: همچنین در معاونت پژوهش مجموعه مباحث و موضوعات مختلفی که طلاب و دانش‌پژوهان در عرصه پژوهش نیاز داشتند استخراج، دسته‌بندی و رده‌بندی شد و اولویت‌ها تعیین شد؛ ایجاد تمرکز یکی از اقدامات خوبی بود که به فعالیت‌های پژوهشی گروه‌ها کمک جدی کرد و در ساماندهی همایش‌ها، نشست‌ها و کرسی‌ها مؤثر بود تا به شکل متمرکز سیاست‌ها اعمال شود.

بررسی و تغییر آیین‌نامه‌های آموزشی با توجه اقتضائات بانوان

حجت‌الاسلام کاویانی در پاسخ به این سؤال که طلاب خواهر در این مجتمع مشغول تحصیل هستند مجتمع چگونه در مسیر اقتضائات بانوان گام برمی‌دارد، آیا در این زمینه سند و آیین‌نامه‌ای متمایز از دیگر مراکز دارد، افزود: تمرکز بر نگاه مبتنی بر اقتضائات بانوانی وجود دارد و عمدتاً با همه مدیران گروه‌ها مشورت شد تا اقتضائات لازم در موضوع مرتبط با گروه و رشته‌های تحصیلی را بررسی و ابلاغ کنند.

وی تصریح کرد: به‌طورمعمول در برنامه‌ریزی‌ها و آیین‌نامه‌های آموزشی نگاه بانوان کمتر بوده و عمدتاً بر اساس نگاه و رویکرد برادران نوشته‌شده بنابراین مأموریت داده شد که آیین‌نامه‌های آموزشی با این نگاه بررسی شود و این کار انجام‌شده و پیشنهاد‌ها اصلاحی برای آیین‌نامه‌های مرتبط با طلاب خواهر به‌دست‌آمده و برای تصمیم‌گیری به ستاد ارسال‌شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی گفت: در حال حاضر سعی شده موضوعات پایان‌نامه‌ها به سمت‌وسوی مسائل مرتبط با بانوان هدایت شود و اقتضائات و شرایط لازم پایان‌نامه‌های بانوان نیز در این مسیر هدایت‌شده است.

حجت‌الاسلام کاویانی افزود: مباحث مرتبط با سیاست‌گذاری‌های کلان بانوان در عرصه مباحث تربیتی ساماندهی شده و کارگروه اندیشه‌ورز مرتبط با مسائل کلان بانوان در این حوزه بنیان‌گذاری شده که جلسات آن با حضور مدیر مجتمع، معاون محترم تربیتی المصطفی، سایر اعضای هیئت‌علمی و معاونت‌ها برگزار می‌شود بر اساس مکاتبات صورت گرفته در این کارگروه نمایندگانی از شهرستان‌هایی که در ارتباط با خواهران فعالیت دارند، شرکت می‌کنند.

 این گروه چند جلسه خود را تشکیل داده و مصوباتی داشته و با نگاه بررسی اقتضائات بانوان کار خود را ادامه می‌دهد.

سند جامع مجتمع بنت‌الهدی از دیگر مواردی بود که از ابتدای امر این سند برای بنده اهمیت داشت و به‌عنوان ایده جدی مطرح بود.

تعامل مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی با دیگر مؤسسات

وی در زمینهٔ تعامل با سایر مراکز حوزوی افزود: مجموعه‌های بانوان محدودیت‌هایی دارند که به لحاظ جنسیت تحمیل می‌شود بنابراین مجبور هستیم که این ملاحظات را رعایت کنیم؛ همچنین دو ملاحظه درزمینهٔ تعامل با مراکز دیگر وجود دارد اول اینکه طلاب خارجی و غیر ایرانی هستند و ارتباط طلبه غیر ایرانی با مراکز ایرانی یک محدودیت‌هایی داشته که به مصلحت نیست به شکل گسترده انجام شود، دوم اینکه ملاحظه جنسیتی محدودیت ایجاد می‌کند و نسبت به آن‌ها حساسیت وجود دارد ولی با مراکز همسو در المصطفی و نمایندگی‌ها مانند مشهد و اصفهان تعامل وجود دارد.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی تصریح کرد: در تعاملات با مراکز همکار و همسو، میهمان کردن برخی از طلاب به دلیل شرایطی که دارند، در دستور کار است که ازجمله با دانشگاه مجازی ارتباطات شروع‌شده امیدواریم زمینه‌های همکاری گسترش پیدا کند.

حجت‌الاسلام کاویانی ادامه داد: با نمایندگی‌های المصطفی در موضوعات مختلف تعامل وسیعی وجود دارد و نوع دیگر ارتباط و تعامل به اداره ارتباطات و بین‌الملل مربوط هست که نهادهایی که می‌خواهند از ظرفیت طلاب مجتمع استفاده کنند به این اداره ارجاع داده می‌شوند تا زمینه به‌کارگیری طلاب به شکل موقت و بیشتر فراهم شود.

فعالیت مرکز پردیسان

وی با اشاره به خبر ساخت ساختمان جدید مجتمع در پردیسان یادآور شد: آیت‌الله اعرافی آخرین بار در جلسه شورای المصطفی اکیداً سفارش کردند که باید هر چه سریع‌تر ساختمان پردیسان سامان بگیرد و موانع مالی آن از سر راه برداشته شود. بر اساس دستور ریاست محترم جامعه المصطفی مقررشده بود تا بهمن‌ماه 97 یعنی ترم آینده نقل‌مکان کنیم ولی به دلیل بحران مالی ممکن است به تعویق بیفتد. امیدواریم در مهر سال آینده ساختمان جدید مجتمع در پردیسان به بهره‌برداری برسد بنابراین با توجه شرایط اقتصادی امکان اعلام قطعی وجود ندارد.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی ادامه داد: بنا داریم ظرفیت طلاب را در یک چشم‌اندازه پنج‌ساله به حول و قوه الهی به 10 هزار نفر گسترش دهیم و امکان این امر در چشم‌انداز وجود دارد، تصور می‌شود که توجه به نیاز آموزشی بانوان باید بیش از این باشد؛ همچنین داوطلبان زیادی هستند که قصد دارند وارد مجموعه شوند ولی به دلیل محدودیت جذب مؤسسات و مراکز دیگر می‌شوند. امید است در فاصله پنج‌ساله به این آمار دست پیدا کنیم تا بتوانیم به نیازها و درخواست‌های طلاب پاسخ دهیم

وی یادآور شد: توسعه کمی همراه با توسعه کیفی برنامه‌ها خواهد بود بنابراین توسعه رشته‌ها در دستور کار است زیرا رشته‌های بیشتر، سلایق بیشتری را جذب می‌کند و این امر سبب جذب طلبه بیشتر در رشته‌های متناسب بافکر، سلیقه و نیاز مردم در مجموعه می‌شود./968/پ201/ج

ارسال نظرات