۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۹۱۰۰۰
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

انسان همیشه در معرض امتحان الهی است

انسان همیشه در معرض امتحان الهی است
دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: افزایش سن نباید بهانه‌ای برای بی تفاوت شدن در برابر مسائل دینی و اجتماعی از جمله فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیات ۹، ۱۰ و ۱۱ سوره کهف، گفت: در اهمیت این آیات می‌توان گفت، زمانی که سر امام حسین (ع) بالای نیزه بود آیه ۹ سوره کهف را تلاوت کردند تا بگوید سر فرزند پیامبر بر نیزه خیلی عجیب‌تر از ماجرای اصحاب کهف است.

وی افزود: این تعبیر قرآن که ‹‹إِذْ أَوَی الْفِتْیَةُ إِلَی الْکَهْفِ›› اصحاب کهف گروه جوانمردی بودندکه برای ما درس‌های زیادی داشتند از جمله اینکه با افزایش سن نباید نسبت به ارزش هابی تفاوت بود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: به هر میزان که توان جسمی انسان کاهش داشته باشد توان روحی او نیز کاهش خواهد داشت، از این رو ریسک پذیری جوان در سن ۳۰ سالگی بیس از ۴۰ سالگی است و هرچه سن بالاتر می‌رود ریسک پذیری انسان نیزکاهش داشته و انگیزه درونی انسان برای انجام هرکار کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد استثنا هستند و روح و درون شان پیر نمی‌شود و همیشه جوان و با نشاط و با انگیزه هستند، ابراز کرد: امام خمینی (ره) در سال ۴۲ که نهضت خود را علیه رژیم پهلوی آغاز کرد ۶۰ ساله بود که این امر نشان دهنده روحیه با نشاط و انگیزه امام برای مبارزه با رژیم پهلوی در سن ۶۰ سالگی است.

دبیر جامه روحانیت گفت: امام راحل ۱۵ سال را دور از وطن و در حال مبارزه گذراند بدون اینکه از مبارزه و جهاد با کفر خسته شود و با پیروزی انقلاب اسلامی با وجود کهولت سن همچنان روحیه پرنشاط و مبارزه جویی داشت به طوریکه با اقتدار خطاب به آمریکا می‌گوید، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

وی افزود: امام خمینی (ره) هنگام پیروزی انقلاب اسلامی ۸۰ سال داشت و در ۸۹ سالگی از دنیا رفت و تا انتهای عمر خود آن روحیه فتوت و جوانمردی در ایشان بروز و ظهور داشت.

استاد حوزه علمیه افزود: امروز نیز در مراسم‌های ملی مذهبی که در کشور برگزار می‌شود تعداد زیادی از افراد سالخورده حتی با استفاده از عصا در این مراسم‌ها حضور دارند که نشان دهنده احساس مسؤولیت این افراد در آن سن بالا است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: افزایش سن نباید بهانه‌ای برای بی تفاوت شدن در برابر مسائل دینی و اجتماعی از جمله فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر باشد، چرا که انسان تا زمانی که زنده است در حال امتحان است و باید تلاش کند تا روحیه نشاط و جوانی در وجود خودش تقویت کند./۱۳۰۷/پ602/ب1
ارسال نظرات