۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۹۱۰۴۱
حجت الاسلام رهدار:

فقه به صورت حداقلی در جامعه اجرا می شود

فقه به صورت حداقلی در جامعه اجرا می شود
مدیر مؤسسه فتوح اندیشه با بیان این که تطبیق اسناد بالادستی فقهی نظام بر روند اجرایی کشور رضایت بخش نیست، گفت: فقه به صورت حداقلی در جامعه اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد رهدار مدیر مؤسسه تحقیقاتی فتوح اندیشه صبح امروزدر دیدار با حضرت آیت الله علوی گرگانی با اشاره به این که این مؤسسه در زمینه اسلامی سازی دولت فعالیت می کند، گفت: تحقیق ها و پژوهش هایی که در مؤسسه فتوح اندیشه به گونه ای صورت می گیرد که اگر روزی به ما گفته شود دولت اسلامی بسازید، دستمان از مبانی فقهی این کار بزرگ خالی نباشد.

وی ادامه داد: در زمینه اسلامی سازی دولت یک پروژه 10 جلدی آماده کرده ایم که هنوز به چاپ نرسیده است و هم اکنون در مرحله سوم بازبینی قرار دارد؛ ما در این مؤسسه سعی کرده ایم تا با رصد 40 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد، بررسی کنیم که چه مقدار از مبانی فقهی در جامعه اجرا شده است.

حجت الاسلام رهدار با اشاره به این که مؤسسه فتوح اندیشه همه اسناد بالادستی فقهی نظام را بررسی کرده است، افزود: ما ابتدا اسناد بالادستی نظام را بررسی کرده و سپس میزان اجراسازی آن ها را در متن قوانین و دستگاه های اجرایی کشور تطبیق می دهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که تطبیق اسناد بالادستی بر روند اجرایی کشور نتایج رضایت بخشی را به دنبال نداشت، تأکید کرد: امروزه فقه به صورت حداقلی در جامعه اجرا می شود.

وی با اشاره به این که حدود 15 گروه پژوهشی در مؤسسه فتوح اندیشه فعالیت می کنند، اظهار داشت: این کارگروه ها در زمینه موضوعاتی همچون دولت سازی اسلامی، فقه بین الملل، فقه هنر، فقه رسانه و فضای مجازی، فقه اخلاق، فقه زنان و خانواده، فقه قومیت ها، فقه وقف، فقه اوغات فراغت، فقه سرمایه اجتماعی و فقه آینده پژوهی فعالیت می کنند.

حجت الاسلام رهدار با بیان این که گروه های پژوهشی مؤسسه فتوح اندیشه قبل از ورود به عرصه تحقیق و پژوهش دوره های فقه حکومتی، فقه اجتماعی و فقه فردی را می گذرانند، اضافه کرد: ما در این مؤسسه سعی می کنیم تا در هر زمینه ای نظام فقهی را استخراج کنیم.

مدیر مؤسسه تحقیقاتی فتوح اندیشه خاطرنشان کرد: برگزاری کرسی های علمی، ایجاد تعامل با نهادهای همسو و رقیب، برگزاری نشست های تخصصی، تدوین و انتشار محصولات علمی، بررسی سند الگوی پیشرفت و پراختن به بحث حوزه و نظام اسلامی از جمله کارهایی است که در مؤسسه فتوح اندیشه صورت می پذیرد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 16

/841/پ202/ق

ارسال نظرات