۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۵۹۱۰۵۵
حجت‌الاسلام الهی زاده:

رسالت حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها معرفت‌بنیان کردن ایمان مردم است

رسالت حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها معرفت‌بنیان کردن ایمان مردم است
استاد حوزه علمیه با تأکید بر توجه ویژه به مدارس سطوح پایه در شهرستان‌ها، گفت: باید حوزه علمیه در شهرها حضور فعال داشته تا ایمان مردم معرفت بنیان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدحسین الهی زاده، امروز در دوره تدبر در قرآن که با حضور طلاب حوزه علمیه استان برگزار شد، با اشاره به مفهوم عدالت در جامعه، اظهار کرد: عدالت در جامعه در سه لایه و ظلم هم در سه لایه است.

وی افزود: لایه نخست لایه اجرا است؛ یعنی مقام اجرای مقررات در میدان عمل که اگر خوب اجرا نشود ظلم می‌شود، دوم لایه قانون‌گذاری به معنای مقررات که اگر خوب نوشته نشود ظلم زیادی می‌شود و سوم لایه سیاست‌گذاری یعنی اعتقادها و باورها که اگر اعتقاد و تفکر درستی نباشد ظلم عظیم صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام الهی زاده ادامه داد: درواقع علت اینکه شرک ظلم عظیم است به این دلیل است که مربوط به اعتقاد و باور است؛ چراکه تفکر غلط سبب قانون غلط و آن هم سبب اجرای غلط می‌شود.

وی با اشاره به بحث تربیت در جامعه دینی، با بیان اینکه مبنای تربیت در نظام اسلامی کرامت انسان است، افزود: ایمان هم چهار لایه دارد که شامل دانش‌بنیان کار روحانیون، احساسی کار مداح‌ها، رفتاری و ساختاری مانند هیئت‌ها و حسینیه‌ها و مساجد است.

حجت‌الاسلام الهی زاده خاطرنشان کرد: کانون تحول انسان تعلق انسان بوده که مربوط به دل انسان هست؛ زیرا دل انسان تصمیم می‌گیرد و منشأ تصمیم دل احساسات، معرفت و جان انسان است که خداوند می‌جوشاند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه اظهار کرد: باید حوزه‌های علمیه در شهرها حضور فعال داشته باشند تا ایمان مردم معرفت بنیان باشد.

وی ادامه داد: کسانی که می‌گویند در شهرستان‌ها حوزه نباشد دغدغه هدایت مردم را ندارند و فقط دغدغه علمی دارند در حالی که می‌شود حوزه‌ها را به دو قسمت تقسیم کرد؛ تخصصی که در شهرهای بزرگ باشد و حوزه‌های سطح یک که در شهرستان‌ها باشند؛ زیرا برای تأمین نیاز فرهنگی شهر به وجود حوزه در شهرستان‌ها نیاز است.

حجت‌الاسلام الهی زاده با بیان اینکه تربیت تدریجی است، گفت: دانشگاه مصداق علم است، ولی در حوزه علمیه اصل تهذیب نفس هست و علم همراه با تهذیب نفس با ارزش است.

وی با اشاره به ضرورت عمل به آموخته‌های حوزوی در جامعه، تصریح کرد: در این زمینه برخی می‌گویند چون عمل نمی‌کنیم موعظه نکنیم، در حالی که این غلط است و باید موعظه کنیم، زیرا موعظه مقدمه‌ای برای عمل کردن می‌شود./9314/پ310/ب1

ارسال نظرات