۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۵۹۱۱۰۳
یمن:

متجاوزان سعودی 25 بار آتش بس را نقض کردند

متجاوزان سعودی 25 بار آتش بس را نقض کردند
سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که نیروهای متجاوز سعودی با وجود حضور تیم ناظرسازمان ملل متحد، 25 بار این توافق را نقض کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد سه شنبه به خبرگزاری رسمی این کشور (سبا) گفت: مزدوران ائتلاف سعودی تنها هشت بار محله های مسکونی و مواضع نیروهای ما را در اطراف الحدیده هدف حمله قرار داده اند.

سریع تصریح کرد: نیروهای یمنی با رصد تحرکات مزودان وابسته به ائتلاف متجاوز در شرق شهر الحدیده به سمت جنوب شرق این شهر قوانین آتش بس را زیرپا گذاشتند که این اقدام با پرواز بی امان هواپیماهای جنگی و شناسایی در آسمان الحدیده همراه بود.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت: نقض آتش بس تنها محدود به الحدیده نبود و مناطق مختلف از جمله استان های صعده (شمال غرب)، حجه (غرب) و بیضا (مرکز یمن) را دربر گرفت.

به گزارش ایرنا، در پی مذاکرات طرف های یمنی و اعلام مارتین گریفیث نماینده ویژه سازمان ملل، آتش بس در یمن از روز سه شنبه هفته گذشته 27 آذر آغاز شد. اما با این حال مقام های یمنی تاکنون از نقض مکرر آتش بس از سوی نیروهای متجاوز و مزدوران وابسته به ائتلاف سعودی خبر داده اند.

این آتش بس به دنبال توافق دو طرف در چهارمین دور مذاکرات صلح یمن در استکهلم سوئد حاصل شد.

نمایندگان دولت نجات ملی و دولت فراری و مستعفی یمن 22آذر گذشته پس از یک هفته مذاکره، درباره آتش بس در شهر و بندر الحدیده، بنادر «الصلیف» و «عین عیسی» به توافق رسیدند و برای عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از شهر و بندر الحدیده نیز مهلت 14 روزه تعیین شد.

ریاست هیات مذاکره کننده انصارالله (هیات صنعا) را محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله و ریاست هیات دولت مستعفی (هیأت ریاض) را خالد الیمانی وزیر امور خارجه دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری برعهده داشتند.

تاکنون چندین بار اقداماتی برای پایان دادن به جنگ یمن صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن بست رسیده است، به طوری که نخستین مذاکرات صلح دی سال 1394 در ژنو بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.
دومین دور گفت و گو صلح یمن نیز پس از چندین ماه وقفه، در اردیبهشت سال 1395 در کویت به جریان افتاد که بازهم با کارشکنی ائتلاف سعودی، راه به جایی نبرد./994/ب101/ف

ارسال نظرات