۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۵۹۱۱۱۷

بازتاب رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی در جهان اسلام

بازتاب رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی در جهان اسلام
علما و جریان های سیاسی جهان اسلام، رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفتند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، علما و جریان های سیاسی جهان اسلام در پیام های جداگانه رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفتند که در ذیل تقدیم خوانندگان گرامی می کنیم.

لبنان

آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان در پیامی ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت و خاطرنشان ساخت: این عالم بزرگ عمر خود را صرف خدمت به دین اسلام کرده بود و در عرصه های مختلف سیاسی، قضایی و تبلیغی حضور فعال داشت.

وی افزود: ارتحال این عالم که مرجعی بزرگ، دانشمندی فاضل و فقیهی ممتاز بود، خسارتی برای حوزه های علمیه، مراکز علمی و دینی محسوب می شود.

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت نیز اظهار داشت: در نهایت تأسف خبر درگذشت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی را که زندگی خود را در خدمت به اسلام و مسلمین سپری کرد، دریافت کردیم. آیت الله شاهرودی جایگاه محکم و نقش بزرگی در جمهوری اسلامی، حرکت اسلامی، اندیشه و فقه اسلامی داشت و از منادیان وحدت اسلامی بود. ما از خداوند متعال می خواهیم که او را مورد رحمت خود قرار داده و به بستگان وی صبر و پاداش دهد.

عراق

آیت الله محمد یعقوبی از علمای عراق با صدور پیامی درگذشت حضرت آیت الله سید محمود شاهرودی را تسلیت گفت و بیان داشت: آیت الله شاهرودی از آغاز تحصیلات علمی خود مورد توجه اساتید بزرگ حوزه به ویژه شهید صدر اول(قدس الله سره) بود که از دیدار و وجود ایشان شادمان می شد و ایشان را احترام می کرد و این کار را در مقابل چشمان دیگران انجام می داد و شهید صدر دوم که از دوستان آیت الله شاهرودی بود به من گفت که آن مرحوم از نابغه ترین شاگردان استاد شهید بود که این تلاش های علمی در نهایت به تالیفات ارزشمند و شگفتی آفرین ایشان در فقه و اصول ختم شد. البته دانش و فعالیت علمی آیت الله شاهرودی منحصر در علوم حوزوی نبود بلکه عرصه های فکری و معرفتی دیگر را نیز شامل شد و ایشان به علوم عصر خویش واقف بود و هرکس سخنان ایشان را در زمینه های مختلف پیگیری کند به این واقعیت پی می برد و البته چنین دایره معلوماتی از ایشان بعید نبود، زیرا ایشان از شاگردان مدرسه شهید محمدباقر صدر(قدس الله سره) و از پیشگامان آن مدرسه بود.

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف با صدور پیامی خطاب به حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کرد: با اندوه فراوان فقدان یکی از بزرگان و علمای اسلام و یاور انقلاب اسلامی ایران و یکی از ارکان انقلاب ملت عراق در برابر طغیان و یکی از برجسته ترین شاگردان امام شهید صدر (قدس سره) را به شما و دو ملت بزرگوار ایران و عراق تسلیت می گوییم.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق طی پیامی ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی را خسارتی بزرگ برای جامعه اسلامی دانست و بیان داشت: آیت الله هاشمی شاهرودی در تمام دوره‌های زندگی‌اش برای گسترش و علو دین اسلامی از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

حزب الدعوه عراق ضمن تسلیت رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی، درگذشت ایشان را موجب خلاء بزرگی در عرصه علم و جهاد دانست که به آسانی جبران نخواهد شد.

عصائب اهل الحق به ریاست حجت الاسلام شیخ قیس الخزعلی طی پیامی با یاد کردن از آیت الله شاهرودی به عنوان قامت بلند علمی و دینی و همچنین انسان و عالمی بزرگ که خدمات بسیاری به دین، حرکت اسلامی و جهان اسلام ارائه کرده، از خدمات چشمگیر وی به اسلام ناب محمدی و مبارزه با استکبار جهانی تمجید کرد.

جنبش النجباء به ریاست حجت الاسلام شیخ اکرم الکعبی طی پیامی بیان داشت: با دلهای مومن به قضا و قدر پروردگار، به حضرت ولی عصر حجت بن الحسن (عج) و مراجع عظام و رهبر عظیم الشان امام خامنه ای (دامت برکاته) در گذشت حضرت ایت الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی را تسلیت عرض می کنیم، و برای ایشان علو درجات و سکنی در بهشت برین را آرزو داریم.

در این پیام آمده است: این عالم فقید با همتی عالی و روحی آکنده از نور الهی هیچ گاه از تدریس به شاگردان و مریدان خود خسته نمی شد و از جوانی در کنار حرکتهای اسلامی بود، وی شاگرد شهید سعید سید محمد باقر صدر (قدس) بود و با نور او در مسیر هدایت گام برداشت و از زلال علم او نوشید.

حجت الاسلام شیخ همام حمودی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با تسلیت رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی، اظهار داشت که جهان اسلام با رحلت ایشان ذخیره علمی بدیع و کم نظیری را از دست داد.

حمودی طی بیانیه ای این ضایعه دردناک را به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید تسلیت گفته است.

مدرسه علمیه شهید سید محمد باقر صدر در نجف اشرف با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد: درگذشت جناب آیت الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی(قدس سره) را به مولایمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و علمای اعلام به ویژه حضرت آیت الله سید کاظم حسینی حائری دام ظله و تمام امت اسلام تسلیت می‌گوییم.

جماعت علمای عراق نیز ارتحال آیت‌الله شاهرودی را طی بیانیه‌ای تسلیت گفت و وی را سمبل جاویدان انقلاب و جهاد توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است: با قلبهایی مومن به قضا و قدر الهی و ضرورت تسلیم بودن به تقدیر خدای عزوجل، خبر درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی را دریافت کردیم و به شدت اندوهگین و غمگین شدیم. ما در جماعت علمای عراق، درگذشت این مرحوم را به جهان اسلام تسلیت می‌گوییم.

سنگال

جمعیت شیعیان کشور سنگال در بیانیه ای مراتب غم و اندوه خود را نسبت به ارتحال فقیه برجسته حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی اعلام کرد و اظهار داشت: ایشان در طول عمر با برکت خود خدمات بسیار مهمی در راستای پیشبرد اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی و خدمت به مسلمانان و به ویژه شیعیان انجام دادند که از آن جمله می توان به مسأله رسیدگی و حمایت از مراکز و مساجد شیعی در قاره آفریقا اشاره کرد.

هند

شیعیان منطقه «کرگل» هند ضمن برگزاری مراسم ختم و به راه انداختن دسته‎های عزاداری، ارتحال این عالم و فقیه شیعه را تسلیت گفتند.

بحرین

علمای بحرین طی بیانیه ای از تلاش های بی دریغ آیت الله شاهرودی برای حمایت از دین و مقابله با مستکبران تمجید کردند و این عالم ربانی را از پیشگامان عرصه «بیداری اسلامی» عنوان کردند.

فرانسه

مرکز شیعیان الزهرا (سلام الله علیها) فرانسه در پیامی تصریح کرد: ارتحال تربیت شده مکتب نجف و قم حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی، موجب ناراحتی و اندوه شیعیان جهان به ویژه شیعیان فرانسه شد.

افغانستان

آیت الله محسنی رییس شورای علمای شیعه افغانستان با صدور پیامی بیان کرد: با تأسف و تاثر عمیق خبر ارتحال عالم بزرگوار و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران، جناب آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی را دریافت کردیم. اینجانب این ضایعه بزرگ را به ملت خردمند ایران و حوزه های علمیه نجف و قم و افغانستان و سایر علمای کشورهای اسلامی تسلیت عرض می کنم. ملازمت و همراهی طولانی ایشان با فقیه نام آور معاصر مرحوم آیت الله العظمی سید محمد باقر صدر، از او فقیهی ژرف نگر و نمونه‌ی کم‌نظیری در فقه و اصول فقه ساخته بود.

آفریقای جنوبی

بنیاد اهل بیت آفریقای جنوبی در پیام خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی شاهرودی ابزاری سودمند برای تضمین شناخته شدن تفکر معاصر شهید صدر در زمینه های مختلف الهیات، فلسفه، اقتصاد، فقه، اخلاق و سیاست بود و آن ها را به جهان معرفی کرد. او سپس به آرمان های اسلام خدمت کرده و در جمهوری اسلامی نقش های مختلفی را ایفا نموده و دیدگاه آکادمیک خود را در به کارگیری اصول اسلام در جامعه معاصر به ارمغان آورد. در حقیقت، در دو دهه گذشته زندگی اش، یک متحد متعهد و وفادار رهبری انقلاب اسلامی بود.

پاکستان

حجت الاسلام و المسلمین ناصر عباس جعفری دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان با صدور پیامی بیان داشت: رحلت آیت الله محمود هاشمی شاهرودی ضایعه ای بزرگ برای انقلاب اسلامی و جهان تشیع است. ایشان از زمان نهضت امام خمینی ره تا اکنون در صف اول دفاع از انقلاب اسلامی بود و مسئولیت دولتی و مذهبی خود را به خوبی انجام دادد و خدمات شایسته ی ایشان فراموش نشدنی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ساجد علی نقوی رییس شورای علمای شیعه پاکستان با صدور پیامی رحلت عالم ربانی جلیل القدر آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی مایه تأسف و تأثر بسیار دانست و خاطرنشان کرد: ایشان عالمی نیک اندیش و همواره پشتیبان نظام جمهوری اسلامی ایران بودند که در میدانهای متعدد سیاسی، علمی، فرهنگی و دینی خدمات شایسته ای به نظام اسلامی و جهان تشیع عرضه داشتند و یقینا با رحلت ایشان در در حوزه علمیه یک خلأیی بزرگی ایجاد شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عارف حسین واحدی دبیر کل شورای علمای شیعه پاکستان با صدور پیامی عنوان کرد: رحلت این عالم بزرگ خلأ بزرگی در عرصه علم و جهاد است و خدماتی که ایشان در زندگی خود برای جمهوری اسلامی ایران و جهان تشیع داشتند قابل تحسین است و امیدواریم که فعالیت های ارزنده ایشان بعد از رحلت هم ادامه داشته باشد. آیت الله شاهرودی همواره پشتیبان نظام بود و در دوره ریاست قوه قضائیه هم خدماتی فراموش نشدنی انجام داد.

حجت الاسلام سید احمد رضوی رییس جامعه روحانیت بلتستان پاکستان با صدور پیامی تصریح کرد: ایشان عمر بابرکت خود را در تحقیق و تدریس و ترویج معارف ناب اسلامی سپری نمودند و نمونه یک انسان متعالی، نیک اندیش، مبتکر و مفید برای جامعه انقلابی و اسلامی در ابعاد گوناگون بودند. بی شک فقدان چنین ستارگانی ضایعه ای جبران ناپذیر برای امت اسلامی است که امید می رود شاگردان و دوستداران این عبد صالح بخصوص فضلاء و طلاب حوزه های علمیه راه این عالم بزرگ را تداوم بخشند./994/ب953/ف

ارسال نظرات