۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۵۹۱۱۶۲
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

آیت الله هاشمی شاهرودی فقیهی ولایی بود

آیت الله هاشمی شاهرودی فقیهی ولایی بود
آیت الله مجتهد شبستری گفت: آیت الله هاشمی شاهرودی فقیهی ولایی بود و در عمل اعتقاد به ولایت فقیه داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده مجلس خبرگان رهبری پیش از درس خارج فقه که صبح امروز سه شنبه در مدرسه علمیه ایت الله ایروانی برگزار شد با اشاره به رحلت آیت الله شاهرودی، گفت: امام صادق می‌فرمایند؛ «إِذَا مَاتَ اَلْمُؤْمِنُ اَلْفَقِیهُ ثُلِمَ فِی اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ یَسُدُّهَا شَیْءٌ» ارتحال جانگذار آیت الله شاهرودی را محضر امام زمان (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه به ویژه طلاب گرامی و مردم ایران تسلیت می‌گویم.

وی افزود: در حقیقت ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی مصداق این حدیث شریف است که؛ «إِذَا مَاتَ اَلْمُؤْمِنُ اَلْفَقِیهُ» مرگ فقیه یک شکاف در اسلام ایجاد می‌کند که جبران ناپذیر است. مرگ آ« عالم بزرگ برای ما بسیار گران است.
 
آیت الله مجتهد شبستری با بیان این که آیت الله هاشمی شاهرودی در حقیقت در علوم حوزوی به ویژه در فقه و اصول، فقیه بود، گفت: آن مرحوم چه در دورانی که در نجف بود یا در ایران مشغول تحصیل و تدرییس بود یکی از علمای برجسته و زبده حوزه‌های علمیه بود. آیت الله شاهرودی از نظر تقوا، آگاهی، عالم به زمان بودن و سیاست یک شخصیت بارز بوده و مورد تایید امام راحل (ره) بودند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی از امتیازات آیت الله هاشمی شاهرودی ولایی بودن است. فقیهی که در عمل ملتزم به ولایت فقیه و معتقد به ولی فقه بود.
 
وی بیان کرد: آیت الله هاشمی شاهرودی در زمان امام راحل ارادت ویژه‌ای به امام خمینی (ره) و در زمان مقام معظم رهبری ارادت خاصی به رهبری داشتند و رهبری نیز علاقه خاصی به آن مروحوم داشتند.
 
آیت الله مجتعد شبستری تصریح کرد: آیت الله هاشمی شاهرودی در زمان ریاست قوه قضاییه به نحو احسن مدیریت را انجام داده و شورای حل اختلاف را احیا کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آیت الله هاشمی شاهرودی توانست کمک خوبی به دادگستری بکند و نیز در زمان ریاست مجمع تشخیص گرچه اندک بود با وجود بیماری تا این اواخر در جلسات شرکت می‌کرد. وی از این جهت فردی شایسته بود. رضوان خدا بر او و خداوند او را با اجداد طاهرینش محشور فرماید.

آیت الله شبستری گفت: از رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده؛ «خیر العلم ما اصلحه به رشادک و شرّه ما افسدت به دینک» بهترین علم آن است که سبب رشد انسان ازنظر اعتقادی، اخلاقی و عملی شود، این علم چه در رشته‌های حوزوی باشد و یا دیگر علوم مهم آن است که سبب رشد شود. این علم بهترین علم‌ها است و جز این اگر باشدخطرناک شده و دین انسان را نیز فاسد می‌کند. در هر زمان شاهد این موضوع بودیم، شریح قاضی از منظر علمی خوب بود، اما دینش را از دست داد و به یک عالم فاسد دینی تبدیل شد. در زمان ما نیز آخوند‌های لندنی را می‌بینیم که چه صدماتی به دین می‌زنند، برخی حتی ادعای مرجعیت دارند، اما سبب تفرقه میان مسلمانان می‌شوند در زمانی که اسلام به اتحاد نیاز دارند به ترویج خرافات می‌پردازند.

وی اظهار داشت: مرحوم آیت الله شاهرودی از مصادیق فقره اول این حدیث است که در علوم حوزوی فقیه شایسته بود و هم بصیرتش خوب بود و نیز رشد اعتقادی، اخلاقی و علمی داشت./۹۶۹/پ203/ب1
ارسال نظرات