۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۵۹۱۱۸۰
حجت الاسلام مصباحی مقدم:

آیت الله هاشمی شاهرودی به مسیر امام و انقلاب اعتقاد راسخ داشت

آیت الله هاشمی شاهرودی به مسیر امام و انقلاب اعتقاد راسخ داشت
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه و خدمات علمی و انقلابی آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: ایشان به خط امام راحل و انقلاب اعتقاد راسخ داشتند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی، با بیان این که ایشان از شاگردان برجسته شهید صدر، مرحوم آیت الله خویی و امام خمینی(ره) بودند، گفت: ایشان از نظر هوش، نبوغ و سابقه علمی در رتبه مرجعیت قرار داشتند.

وی با اشاره به این که مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در کشور عراق به عنوان مرجع تقلید شناخته می شدند، اظهار داشت: ایشان از دیدگاه توانایی علمی در عرصه فقه، اصول، قضا و اقتصاد شخصیت کم نظیری داشتند؛ ایشان مسائل اقتصادی را به خوبی درک کرده و نظرات بسیار شایسته ای در این زمینه ارائه می دادند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: بنده به همراه جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه از سال 62 تا 74 به صورت هفتگی به دفتر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی مراجعه می کردیم و به طرح مسائل اقتصادی می پرداختیم؛ ایشان ذهن گیرایی داشتند و بحث های اقتصادی را به خوبی تحلیل می کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که اثرات بسیار خوبی در زمینه اقتصاد اسلامی تحت اشراف مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی تهیه و تدوین شده است، ابراز کرد: «مبانی اقتصاد اسلامی» و «پول در اقتصاد اسلامی»  از جمله کتاب هایی است که اساتید و نظریه پردازان اقتصاد اسلامی زیر نظر ایشان نوشته اند.

وی به شخصیت انقلابی برجسته مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی اشاره و بیان کرد: ایشان از هنگامی که در نجف بودند از شخصیت های انقلابی بوده و در خط امام راحل قرار داشتند؛ به عبارت دیگر این عالم فقیه به مسیر امام خمینی(ره) اعتقاد راسخ داشته و از آغاز در همین مسیر گام برداشتند و همین اعتقاد سبب شد تا رژیم بعث ایشان را از عراق تبعید کند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به نظریات بدیع مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در زمینه فقه و اصول افزود: هنگامی که این عالم مجاهد در قم حضور داشتند، از کلاس تدریس بسیار قوی و پر رونقی برخوردار بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هنگامی که این فقیه مجاهد به ایران بازگشت به همراه شهید آیت الله سیدمحمدباقر حکیم مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را تشکیل داده و مبارزات خودشان را در تبعید نسبت به رژیم بعث ادامه دادند و به اندازه ای مؤثر بودند که زمینه تشکیل دولت جدید عراق را فراهم آوردند، زیرا کسانی که بعد از سرنگونی صدام قدرت را در دست گرفتند، غالباً از افرادی بودند که تحت تأثیر شهید سید محمدباقر حکیم و مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی قرار داشتند.

وی همچنین به مسؤولیت های عالی مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی اشاره کرد و گفت: خدمات ایشان در قوه قضاییه، مجلس خبرگان، شورای نگهبان و مجمع تشخیص کاملاً گویای شخصیت والای این عالم فقیه است؛ البته ناگفته نماند که ایشان نسبت به امر رهبر معظم انقلاب انقیاد و تواضع به خرج داد که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را پذیرفت، وگرنه شأن این فقیه وارسته فراتر از این مسؤولیت ها بود.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 17

/841/ت302/ق

ارسال نظرات