۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۹۱۱۸۸
در بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛

تجلیل از مقام علمی و خدمات فرهنگی آیت الله هاشمی شاهرودی

تجلیل از مقام علمی و خدمات فرهنگی آیت الله هاشمی شاهرودی
شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی ارتحال عالم ربانی مرحوم آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی را تسلیت گفت.

به گزارش  خبرگزاری رسا، شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی ارتحال عالم ربانی مرحوم آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی  را تسلیت گفت.

متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

انا لله و انا الیه راجعون

اذا مات العالم الفقیه ثلمه فی الاسلام ثلمه الذی لایسدها شی «پیامبر اکرم ص»

خبر ارتحال عالم ربانی و فقیه مجاهد حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی «ره» موجب تاثر و تالم همه علاقمندان به انقلاب اسلامی شد.

آن مرحوم که از خانواده‌ای اهل علم و فضیلت برخاسته بود علاوه بر کسب بالاترین مدارج علوم حوزوی در کنار سایر اعضای خانواده سالیان متمادی از عمر خود را مصروف مبارزه با رژیم بعثی حاکم بر عراق کرد و در این مسیر علاوه بر از دست دادن تعداد زیادی از اعضای خانواده خود، رنج زندان و هجرت را بر خود هموار ساخت.

علاوه بر این  افتخار شاگردی نزد آیت الله شهید سید محمد باقر صدر «ره» باعث شده بود تا همه فضلای حوزوی  بر قوت علمی و توانایی فقهی  مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی «ره» شهادت دهند.

 همین جایگاه علمی  در طول چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی موجب شد تا آن مرحوم نهادهای علمی فاخری را بنیانگذاری کند که مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامی و دانشگاه عدالت تنها نمونه‌هایی از این نهادهای علمی است.

مرحوم مغفور آیت الله هاشمی شاهرودی «ره» با توجه به همین سوابق علمی و اجرایی از جانب رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» در سال 1378 به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد و در طول دوره 10 ساله مسئولیت خطیر خود توانست ساختار این نهاد حساس را با توجه به کارکردهای آن متحول و نوسازی کند.

آن فقید سعید همچنین در دوره‌ای 10 ساله عضو و نائب رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و در این دوره با دقت نظر و جدیت در مباحث مطرح شده مشارکت داشت.

مرحوم آیت الله شاهرودی «ره» با توجه به شخصیت علمی و انقلابی خود، در سال‌های اخیر علاوه بر عضویت در شورای نگهبان از جانب رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» ریاست هیئت حل اختلاف قوای سه گانه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیر بر عهده داشت و در این مناصب نیز توانست منشاء خدمات برای نظام اسلامی باشد.

 شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتحال تاثر انگیز این عالم مجاهد را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم «عج» و نائب بر حق آن حضرت «ع» رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای «مدظله العالی» و حوزه‌های علمیه و کلیه بازماندگان آن مرحوم مغفور تسلیت عرض کرده و غفران و رحمت واسعه الهی را برای حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی «ره» مسئلت دارد./998/د103/ق

ارسال نظرات