۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۹۱۲۶۶
سالار آملی خبر داد؛

برگزاری 33 کرسی زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان

برگزاری 33 کرسی زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان
قائم مقام وزیر علوم از برگزاری 33 کرسی زبان و ادبیات فارسی درجهان خبرداد و یکی از ثمرات این مسأله را ترویج فرهنگ اصیل و مبارزه با ایران هراسی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین گردهمایی مؤسسه های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان به همت بنیاد سعدی پیش از ظهر امروز در سالن نشست های شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم آغاز شده و تا بعد از نماز مغرب و عشاء ادامه خواهد داشت.

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این گردهمایی با بیان این که زبان و ادبیات فارسی زبان فرهنگ و تمدن ما و بستر انتقال اسلام در شرایط امروزی است، اظهار داشت: زیبایی های ارزش های ما در بستری است که این زبان ایجاد کرده است.

وی افزود: از این جهت همه کارهایی که فعالان در این جهت کرده اند ارزشمند است، اما باید بگوییم هرگاه رونق زبان و ادبیات فارسی بوده به دلیل ارتباط با فرهنگ دیرپای جامعه ما آرامش دینی و معنوی داشته ایم ولی ضعف آن نیز موجب کمرنگ شدن عقلانیت و معنویت در سطح جامعه بوده است.

سالار آملی عنوان کرد: ادبیات فارسی ما طوری است که از سطح مسائل شخصی و اجتماعی عبور کرده و مسائل عمیق انسانی را برای تمام جوامع بشری مطرح می‌ کند، از این رو نباید در چارچوب یک کشور اسیر بشود و من به جرأت می‌ گویم که تکیه گاهی که فرهنگ ما و ارزش ها ما را حفظ کرده ادبیات و زبان فارسی است.

وی با بیان این که وزارت علوم نیز یکی از وظایف خود حفظ و حراست و گسترش این زبان می داند، گفت: اگر ما ارزش ها و فرهنگ اصیل خود را می‌ خواهیم باید به صورت ویژه به زبان و ادبیات فارسی توجه کنیم؛ ده هزار دانشجو و هزاران استاد چیره دست و توانا و مسلط داریم که صدها نفر آنها به اقصی نقاط جهان برای بورسیه می‌ روند و می توانند مبلغی برای اسلام و انقلاب باشند.

قائم مقام وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: امروز تنها 462 نفر در مقطع کارشناسی در کشورهای خارجی تحصیل می‌ کنند که بعد از تحصیل به ایران باز می گردند و این افراد می توانند مردم سراسر جهان را با فرهنگ و ارزش های ایرانی و اسلام آشنا کنند.

وی با تأکید بر این که پنج هزار نفر در دوره های زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان شرکت می‌ کنند، ابراز داشت: در داخل کشور 10 مرکز زبان و ادبیات فارسی داریم که مختص کسانی است که می‌ خواهند در چارچوب دانشگاهی تحصیل کنند و ده ها هزار نفر نیز در حال تحصیل در دانشگاه هستند که همگی آنها باید زبان و ادب فارسی را به خوبی یاد بگیرند.

سالار آملی ابراز داشت: ما تأکید داریم افرادی که به ایران برای تحصیل می‌ آیند باید هرکدام دوره آموزش زبان و ادبیات فارسی را طی بکنند و من خوشحال هستم که عرض کنم سطح بندی زبان و ادبیات فارسی برای افراد خارجی چندین دوره انجام شده است.

وی یادآور شد: در 33 کشور دنیا کرسی های زبان و ادبیات فارسی داریم که توسعه این زبان را در اقصی نقاط دنیا برعهده دارند که مبارزه با ایران هراسی یکی از آثار این فعالیت ها است و همکاری با روشن فکران دنیا نیز از آثار دیگر این مسأله به شمار می رود.

نماینده وزارت علوم و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که جامعه المصطفی عالمان دینی زیادی پرورش داده است، گفت: گسترش فعالیت در حوزه زبان و ادبیات فارسی این مرکز برای ما در وزارت علوم افتخار آمیز است؛ ما هرکدام در محدوده خودمان وظایفی داریم که باید در مرزهای آن باید همگرایی و هم افزایی به وجود بیاید.

وی افزود: بلاشک تقاطع فعالیت ها و فراز و نشیب هایی نیز در کار هست که باید با تدبیر و عقل و درایت به گونه ای که به نفع ارزش های اصیل ایرانی و اسلامی باشد مدیریت شود./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات