۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۹۱۲۶۸
رییس بنیاد سعدی:

برگزاری 1900 دوره آموزش زبان فارسی از سوی المصطفی اقدامی ارزشمند است

برگزاری 1900 دوره آموزش زبان فارسی از سوی المصطفی اقدامی ارزشمند است
حدادعادل برگزاری 1900 دوره آموزش زبان فارسی از سوی المصطفی را مهم عنوان و خواستار همکاری با اساتید این مرکز در خارج از کشور برای آموزش زبان فارسی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین گردهمایی مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان به همت بنیاد سعدی پیش از ظهر امروز در سالن نشست‌های شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) قم آغاز شده و تا بعد از نماز مغرب و عشاء ادامه خواهد داشت.

غلامعلی حدادعادل رییس بنیاد سعدی در این گردهمایی با بیان این که جامعه المصطفی در مسیر توسعه زبان و ادبیات فارسی تلاش‌های گسترده‌ای داشته است، اظهار داشت: هم در دوره مدیریت جدید و هم در دوره مدیریت آیت الله اعرافی شاهد فعالیت‌های خوبی بودیم از جمله این که همکاری این مرکز بزرگ با بنیاد سعدی قابل تقدیر است.

وی با بیان این که در این دوره ۳۴ دانشگاه و مؤسسه دولتی و خصوصی حضور به هم رسانده اند، ابراز داشت: در باب بنیاد سعدی بار‌ها سخن گفته شده است و امروز می‌خواهیم اشاره‌ای دوباره به علت ایجاد این بنیاد بکنیم.

رییس بنیاد سعدی تصریح کرد: به طور کلی آموزش زبان به کسانی که آن زبان، زبان مادری شان نیست تخصصی جدا از معلمی زبان به هم زبانان است و این تمایز سبب شده که در دهه‌های اخیر رشته‌ای ایجاد شود و نظریه‌های مختلف عرضه شود تا این رشته پیشرفت کند.

وی با تأکید بر این که در کشور ایران بیش از سه دهه رشته آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و تعداد دیگری از دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود، گفت: در سال گذشته دوره دکتری این رشته هم آغاز به کار کرده و در حال حاضر دو دوره دانشجوی دکتری در این رشته پذیرفته شده است.

حداد عادل ابراز داشت: موضوع آموزش زبان افزون بر آن که یک تخصص ویژه است احتیاج به مطالعات جنبی دیگر هم دارد، مسائل سیاسی، امنیتی و ملاحظات اقتصادی و بسیاری از جهات دیگر در این حوزه تأثیر می‌گذارد، از این رو حدود ۱۲ سال پیش احساس شد که لازم است در ایران یک بنیادی به صورت تخصصی در حوزه آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها به وجود بیاید.

وی یادآور شد: قبلا آموزش زبان به خارجی‌ها بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود، ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصدیق دلایلی که برای استقلال بخشیدن به این حوزه ارائه شده بود، رأی به تأسیس این بنیاد داد و در ادامه اساس نامه‌ای برای آن تدوین شد که طبق آن ریاست عالی آن برعهده رییس جمهور بوده و اعضای هیأت امنای آن نیز از مسؤولان و اساتید برجسته زبان و ادب فارسی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که در بسیاری از کشورها، مؤسسات نیرومند مستقلی زیر نظر عالی‌ترین مقام کشور شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: ما نیز در بنیاد سعدی در هفت سال اخیر تلاش کرده ایم آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان را به عنوان یک امر تخصصی نگاه کنیم و همکاران ما در این بنیاد فارغ التحصیلان همین دوره هستند.

وی اضافه کرد: ما سعی می‌کنیم بر اساس نظریه‌های علمی این حوزه انواع کتاب‌ها را در انواع مهارت‌های زبانی از قبیل خواندن، نوشتن، گوش کردن و سخن گفتن برای انواع مخاطبان که با انگیزه‌های مختلفی می‌خواهند فارسی را یاد بگیرند و در سنین مختلف هستند طبقه بندی کنیم.

حداد عادل تصریح کرد: طرحی که در بنیاد سعدی برای تألیف کتاب تدوین شده در دراز مدت به ۷۰ عنوان کتاب می‌رسد که تاکنون ۱۰ کتاب تألیف شده و یکی از این کتاب‌ها با عنوان «گام اول» به بیش از ۱۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و نمایشگاهی از این انتشارات در جنب این جلسه برپا شده است.

وی با بیان این که تلاش بنیاد سعدی فعالیت بر اساس مطالعات متنوع است، گفت: ما از تجربه رایزنان فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی استفاده کنیم و کار ما عمدتا ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش زبان فارسی و شناخت راهبرد‌ها است؛ به عنوان مثال یکی از کار‌هایی که برعهده ما گذاشته شده استاندارد سازی آموزش زبان فارسی است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: آموزش زبان بدون استتاندارد سازی ممکن است و شما باید دقیقا بدانید در هر مرحله‌ای دانش با چه سطحی سر و کار دارید و باید متر و معیار در همه جهان برای آموزش زبان فارسی یک ترازو باشد.

وی خاطرنشان کرد: در تابستان امسال در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای داشتیم که مرز کار بنیاد سعدی با کار دانشگاهی مشخص کرد، در آن مصوبه گفته شده که آیین نامه برای تعیین سطح آموزش فارسی با همکاری وزارت علوم و جامعه المصطفی تهیه می‌شود و این آیین نامه مبنای عمل قرار می‌گیرد.

حداد عادل با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: سالی یک بار از مؤسسات و دانشگاه‌هایی که آموزش زبان فارسی به خارجیان را دارند می‌خواهیم در یک همایش یک روزه دور هم جمع شوند تا با تبادل نظر و آشنایی از دستاورد‌های یکدیگر بار سنگین آموزش زبان فارسی را به افراد خارجی را از زمین برداریم.

وی تأکید کرد: جامعه المصطفی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان کار کارستانی در سراسر کشور کرده است، این یکی از برکات انقلاب اسلامی است که در قم و در ایران اسلامی زمینه‌ای به وجود آمده که در دهه‌های اخیر جمعا ۱۰۰ هزار فارغ التحصیل و شاغل به تحصیل را در دل خود جای بدهد.

رییس بنیاد سعدی اضافه کرد: جناب آقای دکتر عباسی کارشناسی ارشد فیزیک را قبل از ورود به حوزه از دانشگاه تهران دریافت کرده اند، این خودش یکی از جلوه‌های وحدت حوزه و دانشگاه است، یعنی همان راهبردی که امام راحل بر آن تأکید می‌کردند و اصلا حضور ما در این مرکز نیز از جلوه‌های وحدت حوزه و دانشگاه به شمار می‌رود.

وی با بیان این که قم در چهل سال بعد از انقلاب مؤسسات آموزشی و علمی از نظر کمی و کیفی تحول شگفت آوری داشته است، ابراز داشت: هیچ شهری در ایران از نظر مؤسسات آموزشی و پژوهشی این مقدار تحول را نداشته است و بیشترین هزینه‌ها نیز با کمک‌های مردمی بوده است.

حداد عادل اضافه کرد: غیر از آن ۱۰۰ هزار نفری که گفتیم اگر هرکدام را حداقل به همراه دو نفر خانواده حساب کنیم می‌توانیم بگوییم بعد از انقلاب قریب به ۳۰۰ هزار خارجی زبان امروز با زبان فارسی آشنا شده اند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۹۰۰ دوره آموزشی در جامعه المصطفی برگزار شده که قابل مقایسه با کار هیچ کدام از ما در دانشگاه‌های سراسر کشور نیست، فکر نمی‌کنم در کل هفتاد هشتاد سالی که استاد زبان و ادبیات فارسی تربیت کرده ایم به چند صد نفر نمی‌رسد، حالا در بیرون از محیط دانشگاهی عده‌ای روحانی کاری خدایی کرده اند که کاری بی سابقه و بی نظیر است.

استاد دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه تهران با بیان این که بودجه‌های دانشگاهی برای اساتید زبان و ادبیات فارسی بسیار کم است، گفت: ما در بنیاد سعدی به همراه وزارت علوم می‌توانیم از ظرفیت اساتید جامعه المصطفی استفاده کنیم تا درخارج جانشین کرسی‌های خالی مانده بشود./۱۳۳۰/پ202/ب1
ارسال نظرات