۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۵۹۱۲۷۴
استاد حوزه و دانشگاه:

عده‌ای به جای دستگیری؛ به دنبال مچ‌گیری هستند

عده‌ای به جای دستگیری؛ به دنبال مچ‌گیری هستند
حجت الاسلام برگی گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر به معنای واقعی کلمه در جامعه پیاده شده بود، شاهد فسادهای سیاسی و اقتصادی در جامعه نبودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام رسول برگی، استاد حوزه و دانشگاه تبریز امروز در دوازدهمین نشست از سلسله جلسات طرح ولایت که در مسجد چهارده معصوم شهرک پرواز تبریز برگزار شد، با اشاره به اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: آموزه های دین مبین اسلام شرایط و ویژگی‌های عمل به این واجب الهی را مشخص کرده است.

وی با تأکید بر این‌که امر به معروف و نهی از منکر باید با نیت خیرخواهی همراه باشد، خاطرنشان کرد: متأسفانه گاهی مشاهده می شود افراد به جای دستگیری؛ به دنبال مچ‌گیری هستند و به بهانه امر به معروف و نهی از منکر با آبروی افراد بازی می‌کنند، در حالی که آبروی مؤمن از حرمت خانه خدا نیز بالاتر است.

حجت الاسلام برگی با اشاره به این‌که نهی از منکر باید با ارایه جایگزینی به واسطه امر به معروف باشد، تصریح کرد: سیره رسول گرامی اسلام(ص) باید الگو و معیار عمل قرار گیرد، آن حضرت با اخلاق حسنه و عمل خود افراد را به نیکی هدایت می کرد و از زشتی‌ها باز می داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که مردم بیشتر عمل افراد آمر به معروف و ناهی از منکر را قبول دارند، تا گفتارشان، گفت: اگر خود عامل به آنچه که می‌گوییم؛ باشیم؛ قطعا توصیه ها نیز اثرگذار خواهد بود و مردم تابع نیکی ها می شوند و از معصیت گریزان می شوند.

وی با تأکید بر این‌که مشاهده تناقض میان رفتار و گفتار موجب سلب اعتماد مردم از آمران به معروف می‌شود، افزود: زمانی جامعه اصلاح می‌شود که هر کسی ابتدا از اصلاح خود آغاز کننده این مسیر مهم باشد، در غیر این صورت همه دیگری را مسؤول اصلاح وضعیت فعلی خواهند دانست.

حجت الاسلام برگی با اشاره به این‌که نهی از منکر نباید تنها در اموری مانند بدحجابی یا برخی ناهنجاری‌های اجتماعی خلاصه شود، افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر به معنای واقعی کلمه در جامعه پیاده شده بود، شاهد فسادهای سیاسی و اقتصادی در جامعه نبودیم./935/پ203/ب1

ارسال نظرات