۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۹۱۳۱۱
برشی از کتاب «مکاتب صهیونیستی» (۲۵)؛

نگاهی به رابطه اومانیسم و جادوگری

نگاهی به رابطه اومانیسم و جادوگری
جادوگری از ویژگی‌های آشکار اومانیست‌ها بود و قرن‌های شانزدهم و هفدهم میلادی اوج دوران جادوگری، کیمیاگری، غیب‌گویی، طالع‌بینی و انواع علوم خفیه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را به قلم مهدی دهنوی و با نظارت علمی محمدحسین فرج نژاد منتشر کرده است؛ بنابراین از این پس مطالب این کتاب را در قالب برشی از کتاب خدمت خوانندگان عزیز تقدیم می‌کنیم:

اومانیسم و جادوگری

در زمان حضرت سلیمان و موسی (علیهماالسلام)  بازار سِحر و جادوگری رونق داشت و معجزات این دو پیام‌آور الهی، عامل دَرهم شکستن سِحر و جادوی ساحران و جادوگران بود. خداوند در این باره می‌فرماید:

﴿وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیاطِینُ عَلَیٰ مُلْکِ سُلَیمَانَ و مَا کَفَرَ سُلَیمَانُ وَ لَٰکِنَّ الشَّیاطِینَ کَفَرُوا یعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ و مَا أُنزِلَ عَلَی الْمَلَکَینِ به بابلَ هَارُوتَ وَ مَارُوتَ و مَا یعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّیٰ یقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکْفُرْ فَیتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ و زَوْجِهِ وَ مَا هُم بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ و یتَعَلَّمُونَ مَا یضُرُّهُمْ وَ لَا ینفَعُهُمْ...﴾ ؛

و (یهودیان) از آنچه شیاطین در عصر حضرت سلیمان بر مردم می‌خواندند، پیروی کردند. حضرت سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد، پیروی کردند (آن دو، راه سحر کردن را برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد می‌دادند). به هیچکس چیزی یاد نمی‌دادند، مگر اینکه از پیش به او می‌گفتند: «ما وسیله آزمایشیم، کافر نشو! (و از این تعلیمات سوء استفاده نکن!)» ولی آنها از آن دو فرشته مطالبی را می‌آموختند که بتوانند با آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند؛ ولی هیچ‌گاه نمی‌توانند بدون اجازه خداوند به انسانی زیان برسانند. آنها قسمت‌هایی را فرا می‌گرفتند که به آنان زیان می‌رسانید و نفعی نمی‌داد... .

پس بایدگفت، جادوگری از ویژگی‌های آشکار اومانیست‌ها بود و قرن‌های شانزدهم و هفدهم میلادی اوج دوران جادوگری، کیمیاگری، غیب‌گویی، طالع‌بینی و انواع علوم خفیه بود و جادوگران در دربارها و محافل اشرافی اروپا نفوذ زیادی داشتند. این رویکرد در ایتالیا، دقیقاً با رنسانس آغاز شد و اومانیست‌هایی مانند «پیکودلامیراندولا» از مروّجان بزرگ آن بودند. گاهی 25هزار تن از جادوگران، در جلگه‌ای نزدیک «برشا» در «شنبه بازار جادوگران» حاضر شده، برنامه‌های خاص خود را داشتند! و تقریباً در هر دولت ایتالیا یک جادوگر برای غیب‌گویی حضور داشت!  متأسفانه تاکنون نیز پیروی از ساحران و جادوگران ادامه دارد.

نگاهی متفاوت به انسان

در دین اسلام، انسان با بندگی خداوند و اطاعت از او به جایگاه ممتاز کرامت انسانی و جانشینی حضرت حق دست می‌یابد. انسان با بندگی خداوند می‌تواند آسمان و زمین را «مسخّر» خود کند، امّا همین انسان، در عرصه هستی، چنان وانهاده و افسارگسیخته نیست که غیرمسئولانه فقط به خود بیندیشد و آن‌گاه که چیزی را در مقابل منافع خود تشخیص داد، آن را ناحقّ تلقّی کند. شأن و عظمت تمامی انسان‌ها در تفکر اسلامی محفوظ است، ولی شأن آنها به میزان تحصیل کمالات (قرب به مقام الوهی) همچنان افزون می‌شود.

نکته بسیار مهمّ اینکه، در جهان‌بینی اسلامی شأن انسان فقط در امور دنیوی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه اساساً در این اندیشه، پایگاه و منزلت انسان، در ارتباط با مبدأ و مقصد (خداوند) معنا و ارزش‌های اخلاقی انسانی نیز در این جهت در نظر گرفته می‌شود. بنابراین دین اسلام، به یک معنا نگرش انسان‌گرایی را تا آنجا که به نفی ارزش‌های انسانی، اخلاقی و الهی نینجامد، می‌پذیرد و بر کسب ارزش‌های انسانی و شکوفایی استعدادهای زمینی و آسمانی او تأکید می‌کند امّا هیچ‌گاه انسان را یگانه خالق ارزش نمی‌داند.

انسان با بندگی خداوند می‌تواند به درجات عالی برسد، «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند». انسان می‌تواند به مقامی برسد که فرشتگان مقرب الهی نیز به آن غبطه خورند. وجود نازنین پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) به این آیه شریفه‌ای که خداوند ایشان را بنده خوانده،  مباهات می‌کند:

﴿سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَیٰ به عبدهِ لَیلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیهُ مِنْ آیاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ﴾ 

پاک و منزّه است خدایی که بنده‌اش را در یک شب، از مسجدالحرام به مسجدالاقصی -که گرداگردش را پُر برکت ساخته‌ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.

 آری، آن هنگام که انسان، محور و معیار قرار گرفت و خداوند فراموش شد و یا به عبارت دیگر، فقط نامی از خداوند باقی ماند و آن هنگام که یهودیان شرور و اومانیست‌ها  خدا را هیچ‌کاره و دست‌بسته پنداشتند، نطفه سکولاریسم شکل گرفت و پس از آن ایسم‌های دیگری برای به مَسلخ کشاندن معنویت، تولّد یافت!

گفتنی است، انتشارات تسنیم اندیشه با همکاری خبرگزاری رسا، کتاب «فرقه‌ها، عرفان‌واره‌ها و مکاتب صهیونیستی» را در شمارگان ۵۰۰۰ نسخه، در ۱۵۶ صفحه به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان برای خرید این کتاب به مدیریت توسعه علمی و ارتباطات خبرگزاری رسا مراجعه و یا با شماره تلفن: ۰۲۵۳۲۹۰۴۰۲۶--داخلی ۱۰۸ تماس بگیرند. /۹۹۸/ن ۶۰۴/ش

 

 

ارسال نظرات