۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۵۹۱۳۲۳
سر مقاله؛

تاوان اشتباه

تاوان اشتباه
دیروز بودجه‌۹۸ تقدیم مجلس شد؛ بودجه‌ای که بنا شده تغییراتی متناسب با شرایط آینده کشور داشته باشد و دوراندیشی‌ها در آن، افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری رسا، دیروز بودجه‌۹۸ تقدیم مجلس شد؛ بودجه‌ای که بنا شده تغییراتی متناسب با شرایط آینده کشور داشته باشد و دوراندیشی‌ها در آن، افزایش یابد.

تحلیل بودجه را می‌توان در روز‌های آتی ادامه داد؛، اما نکته‌ای را رییس‌جمهوری در جلسه مجلس بیان داشت که پرسش‌های مهمی را در باب نحوه اداره کشور ایجاد کرده، هرچند باید از سخنان وی در مورد اصلاح ساختاری دیوان‌سالاری دولتی و بانک‌ها استقبال کرد و امیدوار شد که این موارد در گرداب قبلیه‌گرایی نیفتد.

جمله این بود: «در اوایل سال‌۹۷ در مقطعی قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ارزی ما تقریباً صفر بود» که احتمالاً مربوط به فروردین و اردیبهشت سال جاری می‌شود؛ اگر این خبر صحت داشته باشد، دولت و رییس کل بانک مرکزی وقت، قطعاً نخستین مخاطب بروز این مشکل‌اند که چگونه برای این شرایط پیش‌بینی مناسبی نداشته‌اند و علاوه‌بر آن، به‌طور همزمان سیاست عرضه ارز مسافرتی، توزیع حجیم اسکناس در بازار ارز داخلی که بخش معتنابهی از آن خارج شد و مضافاً بر این‌ها خالی‌کردن خزانه طلای کشور را (با فروش سکه) به اجرا گذاشته‌اند.

آیا از مدت‌ها قبل برآورد نمی‌شد که با مسدودسازی خدمات صرافی‌ها در امارات و برخی کشور‌های دیگر، چنین دشواری‌هایی به‌وجود خواهد آمد؟ و حالا با توجه به این گزاره رییس‌جمهوری، چرا با انتصاب مجدد رییس بانک مرکزی و مقاومت در مورد برگزاری دادگاه رسیدگی به معاون ارزی این بانک در ایام مذکور، اجازه برخورد با خطاکاران داده نمی‌شود تا این سرمنشأ‌های بروز بحران، به میزان آنچه عدالت تعیین می‌کند، تاوان (در خوش‌بینانه‌ترین شرایط) اشتباه خویش را بدهند؟! /۹۶۹/۱۰۱/م
منبع: صبح نو
ارسال نظرات