۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۵۹۱۳۴۲
فضای مجازی و فرهنگ ایرانیان(1)

فضای مجازی تولیدکننده خشم و ناآرامی

فضای مجازی تولیدکننده خشم و ناآرامی
حجت الاسلام معرفت گفت: ماهیت گمنام اینترنت، افراد را ترغیب می‌کند که هرچه در فکر دارند، بیان کنند. مثلا اظهار نظر خشمگینانه شما، دیگران را خشمگین می‌کند.

حجت الاسلام محمد معرفت، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نقش فضای مجازی در تغییر فرهنگ مردم ایران گفت: برخی از شبکه‌های اجتماعی با هدف نفوذ میان نوجوانان و جوانان برای هدایت آنان به سمت مسیرهای مشخص ساخته می‌شوند که الگوهای رفتاری متفاوت با فرهنگ‌های رسمی کشور را به وجود می‌آورند.

وی در ادامه به تبیین تغییر سبک زندگی در میان مردم پرداخت و افزود: استفاده از فضای مجازی، ذائقه مردم را تغییر داده و منجر به تغییر سبک زندگی، میل به تجمل گرایی و ترویج چشم و هم‌چشمی‌های ناصحیح شده است که این موضوع در کاهش ازدواج از سویی و افزایش سن ازدواج از سمت دیگر در جامعه شده است و تأثیر به سزایی دارد.

/////عکس نامناسب است / تزیینی از اینترنت هم بذارید / آدم های واقعی در دام ناآرامی اینترنتی

کارشناس مشاوره و روان‌شناسی به دلایل حضور نسل جوان در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: جوان ایرانی، امروز به سبب حضور خود در فضای مجازی، رغبتی برای پذیرش مسؤولیت‎‎های اجتماعی ندارد و با تصوری سطحی از مسائل مختلف، تمام تلاش خود را برای تغییر با فریاد‎‎های تلگرامی و اینستاگرامی خود بروز می‎دهد؛ در حالی‎که خبری از حرکت‎‎های مؤثر در فضای اجتماعی نیست. این را به راحتی می‎توان در فضای فعالیت‎‎های دانش آموزی و دانشجویی یافت، آن چنان‎که بسیاری از افراد تحت تأثیر فضای مجازی، نهایت اثرگذاری خود را به بحث‎‎های بی‎نتیجه در شبکه‎‎های اجتماعی متوقف کرده‎اند.

وی توضیح داد: حریم‌های شخصی بسیار مهم هستند، در زندگی هر انسانی بخش‌هایی وجود دارد که فقط برای خودش است. دلیلی ندارد دیگران را وارد این حریم‌ها کند. این حریم شخصی برای افراد مختلف متفاوت است، ممکن است فردی ایمیل‌ها و تلفن‌هایش در حریم شخصی‌اش باشد و ممکن است برای فرد دیگر مثلا ایمیل‌هایش در حریم شخصی‌اش نباشد.

حجت الاسلام معرفت به نقش فضای مجازی در افزایش خشم میان مردم پرداخت و عنوان کرد: شاید ماهیت گمنام اینترنت، افراد را ترغیب می‌کند که هرچه در فکر دارند را بیان کنند؛ اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد واگیر داشتن فضای مجازی است؛ چراکه اظهار نظر خشمگینانه شما دیگران را خشمگین می‌کند و این چرخه همین‌طور ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به افزایش خشونت در بستر فضای مجازی افزود: یکی از محل‌های بروز خشم اینترنتی در بخش اظهار نظرهای وب‌نوشت‌ها است. اگر به بخش اظهار نظرها نگاهی بیندازید، خیلی طول نمی‌کشد تا به کلمات زشت و ناپسند بر بخورید. چنین خشمی از فضای مجازی به فضای حقیقی سرایت کرده و و سرآغاز سایر ناهنجاری‌ها و انحرافات خواهد بود؛ چراکه امام صادق(ع) می‌فرماید «الْغَضَبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ؛ خشم، كليد تمام بدي‌ها است».

قابل ذکر است، گفت‌وگوی تفصیلی این مصاحبه به زودی منتشر خواهد شد. /882/ت302/س

علی اصغر سیاحت هویدا
ارسال نظرات