۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۹۱۳۹۱
وال استریت ژورنال:

مساجد تاریخی یمن در معرض نابودی است

مساجد تاریخی یمن در معرض نابودی است
یک روزنامه آمریکایی با انتشار گزارشی در مورد تخریب مساجد و سایر آثار باستانی کشور یمن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» با انتشار گزارشی درباره میراث فرهنگی یمن نوشته است: آثار اسلامی و مساجد تاریخی یمن، که قدمت آن‌ها به قرون وسطی برمی‌گردد، در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته است.

وال استریت ژورنال در این گزارش با هشدار به اینکه آثار اسلامی و میراث فرهنگی و تاریخی یمن در معرض نابودی است، آورده: یمن به دلیل قرار گرفتن بر سر راه ارتباطی شبه‌جزیره عرب، شرق آفریقا و اقیانوس هند و وجود باران‌های موسمی در آن صاحب تمدن عظیمی قبل از اسلام و بعد از آن بوده است.

این روزنامه آمریکایی اشاره کرده که همه این عوامل باعث شده که یمن از تنوع فرهنگی برخوردار باشد و ۴ اثر تاریخی از این کشور نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود که یکی از این آثار شهر قدیمی صنعاست که این اثر تاریخی به همراه آثار دیگر از جمله مساجد تاریخی، مجموعه موزه‌ها و آثار دوره استعمار در ۳ سال اخیر به دلیل جنگ‌های داخلی تخریب شده یا در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌ است.

به گزارش ایکنا در ادامه این گزارش آمده: از زمان شروع جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون علاوه بر بحران انسانی و گسترش قحطی و گرسنگی و شیوع بیماری وبا، آثار اسلامی و میراث فرهنگی و تاریخی یمن نیز در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.
 
روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه گزارش آورده؛ همچنین یکی از داستان‌های فراموش شده بحران یمن کتابخانه‌های این کشور هستند که با خطر جدی‌ مواجه‌‌اند. نسخه‌های خطی اسلامی نیز از جمله آثاری هستند که در معرض خطر جدی قرار گرفته‌اند. یکی از مشهورترین این نسخه‌ها «مصحف صنعا» است که در سال ۱۹۷۲ میلادی کشف شد. این نسخه قرآنی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآنی در جهان به شمار می‌رود که قدمت آن به قرن هفتم میلادی برمی‌گردد و خط آن با خطی که امروزه مسلمانان استفاده می‌کنند متفاوت است.
 
در این گزارش همچنین تأکید شده که نسخه‌های قدیمی مربوط به زیدی‌های یمن و آثار خطی متعلق به مؤلفان سنی، شیعیان دوازده امامی و اسماعیلیان این کشور نیز در معرض نابودی قرار دارند./847/ب101/ف

ارسال نظرات