۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۹۱۴۸۹
گاردین:

۲۰۱۹ سال تضعیف سعودی و تحکیم دستاوردهای منطقه‌ای ایران است

۲۰۱۹ سال تضعیف سعودی و تحکیم دستاوردهای منطقه‌ای ایران است
یک روزنامه انگلیسی سال جدید میلادی را سال تضعیف رژیم سعودی و برنامه‌ریزی ایران برای تحکیم دستاوردهایش در منطقه توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با فرا رسیدن سال نو میلادی، روزنامه انگلیسی «گاردین» در سلسله گزارش‌هایی به بررسی اوضاع جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی و تبعات آن برای سال ۲۰۱۹ پرداخته است. 

گاردین در گزارشی که درباره غرب آسیا نوشته، اوضاع این منطقه در سال گذشته میلادی را اینطور خلاصه کرده است: «همزمان با تضعیف عربستان سعودی، ایران در حال برنامه‌ریزی برای تثبیت دستاوردها است.»

در آغاز این گزارش آمده است: «اگر ۲۰۱۸ سال محمد بن سلمان (ولیعهد سعودی) بود، سال آینده احتمالاً هر چیزی غیر از این خواهد بود. برای ولیعهد جوان سعودی همه چیز با بخت‌یاری آغاز شد؛ بسته اصلاحات بلندپروازانه او در داخل کشور مورد پسند قرار گرفت، برنامه‌های منطقه‌ای فتنه‌جویانه‌اش از حمایت خارجی برخوردار شد و رابطه‌ای صمیمی میان او و "جارد کوشنر" شکل گرفت: فردی که او هم حدوداً ۳۰ سال دارد و پدرزنش، "دونالد ترامپ"، عربستان سعودی را به عنوان قدرت برتر خاورمیانه جا زده بود.»

طبق استدلال گاردین، اما، جنجال‌های بعد از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، تمامی این دستاوردها را از بین برده و موجب شده‌ جوانب برنامه‌های ولیعهد سعودی زیر ذره‌بین قرار بگیرند.

 جمال خاشقچی روز ۲ اکتبر (۱۰ مهرماه) بعد از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید و جسدش تکه‌تکه شد. رژیم سعودی علی‌رغم انکارهای اولیه سرانجام در پرتو فشارهای دولت ترکیه و رسانه‌ها مجبور شد به ترور خاشقچی اعتراف کند. جزئیات افشا شده از این ترور نشان می‌دهد قتل این روزنامه‌نگار تنها در ۷ دقیقه انجام شده است. 

گاردین نوشته است: «تمام این پیشرفت‌ها[ی عربستان سعودی]، ظرف ۷ دقیقه‌ای که در جریان آن یکی از مخالفان بن سلمان در داخل ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول کشته شد، فروپاشید. این ترور شوک‌آور تقریباً تمامی جنبه‌های برنامه‌های ولیعهد را زیر ذره‌بین قرار داده  و باعث شده متحدان و منتقدانی که در ابتدا با ولیعهد گرم گرفته بودند ستون‌های محوری برنامه‌های او را به چالش بکشند.»

سال نو میلادی در حالی آغاز می‌شود که مجلس سنای آمریکا به حمایت از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ یمن پایان داده و مستقیماً محمد بن سلمان را به صدور فرمان قتل خاشقچی متهم کرده است. از امکان موفقیت سیاست محاصره قطر به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های سعودی کاسته شده و تنش‌ میان ریاض-اتاوا و برنامه اصلاحات اقتصادی و فرهنگی در وضعیت بهتری قرار ندارند.

در تحلیل روزنامه انگلیسی، جنگ یمن دردسر ویژه محمد بن سلمان توصیف شده؛ او که متعهد شده بود مانع حضور ایران در شرق عربستان سعودی شود، خزانه پادشاهی سعودی را خالی کرده و باعث شده بخش زیادی از جمعیت کشور فقیر یمن به سوءتغذیه و امراض واگیردار مبتلا شوند. 

گاردین بخش دیگری از این یادداشت را به وضعیت و جایگاه ایران در منطقه اختصاص داده و نوشته است: «ایران، به لطف نقشی که در حفظ سوریه برای بشار الاسد بازی کرد، نفوذش در سراسر منطقه را تثبیت کرده و این واقعیتی است که تهران قصد دارد سال آینده آن را تحکیم کند. آمریکا که پیشروی‌های ادامه‌دار ایران زنگ خطر را برایش به صدا درآورده قصد دارد سال ۲۰۱۹ را به سال متوقف کردن تهران در مسیر حرکتش تبدیل کند.»

روزنامه انگلیسی با اشاره به خروج دولت آمریکا از برجام تصریح کرده واشنگتن برای مانع‌تراشی در مسیر حرکت ایران تحریم‌های هسته‌ای که ذیل توافق برجام رفع شده بودند را مجدداً بازگردانده است. /847/ب101/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات