۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۵۹۱۵۴۴
حجت الاسلام والمسلمین عابدی:

پاکی و معنویت ویژگی مشترک آثار علامه طباطبایی و مرحوم پرورش است

پاکی و معنویت ویژگی مشترک آثار علامه طباطبایی و مرحوم پرورش است
استاد حوزه علمیه قم گفت: شاید نتوانیم مرحوم پرورش را با علامه طباطبایی مقایسه کنیم اما یکی از ویژگی های مشترک آنان وجود پاکی و معنویت در آثارشان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم جمعه شب در مراسم بزرگداشت سالگرد درگذشت استاد سید علی اکبر پرورش که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به فعالیت های قرآنی مرحوم پرورش گفت: مسلمانان قرآن کریم و ادیان مختلف هم کتاب هایی دارند که آن را مقدس می دانند.

وی افزود: ۵۰ جلد کتاب به عنوان کتاب مقدس در جهان وجود دارد، یونسکوی سازمان ملل که کتاب" کتب مقدس" را چاپ کرده قرآن کریم را در صدر کتب مقدس قرار داده است چرا که قرآن کریم با هیچکدام از کتب دیگر قابل مقایسه نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که معارف و روشی که در قرآن کریم وجود دارد با هیچ کتاب دیگری قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: اولین و مهم ترین شرط برای استفاده از قرآن کریم طهارت دل انسان است.

وی ادامه داد: اگر کسی بی وضو باشد نباید به قرآن دست بزند و همچنین اگر کسی طهارت فکر ‌نداشته باشد به قرآن نمی رسد، ترجمه و تفسیرهای فراوانی برای قرآن نوشته شده است اما به فرموده حضرت امام، قرآن در روز قیامت بکر وارد محشر می شود، مرحوم آقا بزرگ تهرانی درکتاب خود 700 تفسیر کامل و 700 تفسیر جزئی از شیعه معرفی کرده و هزار و 400 تفسیر مختلف وجود دارد اما قرآن بکر وارد محشر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که هنوز فکر کسی به باطن قرآن نرسیده است، ابراز داشت: مرحوم آقای پرورش در کتاب ملکوت قرآن می گوید برخی به قرائت قرآن و ظاهر آن بسنده کرده اند، در حالی که باید به باطن آن هم توجه داشت.

وی عنوان کرد: برخی قرآن را از جنبه ادبی و برخی دیگر از جنبه علمی و بلاغی تفسیر می کنند، برخی نیز تفسیرهای تاریخی نوشتند اما تفسیری که به جنبه هدایت و تربیت انسان پرداخته باشد خیلی کم است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شاید نتوانیم مرحوم پرورش را با علامه طباطبایی مقایسه کنیم اما هر دو ویژگی های مشترکی دارند که یکی از آن ها جنبه معنویت و طهارت نفس و پاکی است، علامه از جنبه های معنوی و عرفانی والایی برخوردار و احترام ویژه ای برای مردم قائل بود.

وی اضافه کرد: وقتی انسان آثار علامه طباطبایی را بررسی کند یک پاکی و معنویت خاصی در نوشته های این عالم برجسته احساس می کند، گاهی در برخی نوشته ها علم بسیاری وجود دارد اما فاقد معنویت است و تأثیری در روح و جان انسان ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که از آثار علامه طباطبایی پاکی، تقوا، معنویت و اخلاق می بارد، گفت: انسان احساس می کند که این آثار با قلم و نیت پاکی تدوین شده است، در دنیای اسلام کتابی مانند المیزان تاثیرگذار نبوده است.

وی افزود: این همه تفاسیری که بعد از علامه نوشته شد و رشته های علوم قرآنی که در حوزه و دانشگاه تأسیس شد و فعالیت های قرآنی که انجام می شود مدیون راهی است که علامه شروع کرده است،علامه پایه گذار فعالیت های قرآنی بود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که همه آثار  علامه طباطبایی دارای بعد اخلاقی  هستند، اظهار داشت: ایشان وقتی که به بحث های مربوط به مسیحیت می پردازد و تهمت هایی که مسیحیان به مسلمانان زده اند را مطرح می کند تا پاسخ دهد بسیار دقت دارند تا در پاسخ ها ذره ای از جاده انصاف عبور نکنند.

وی ادامه داد: ویژگی های معنوی و طهارتی که در المیزان وجود دارد، در گفته و نوشته های مرحوم پرورش موج می زند، علامه می فرماید کسی که فکر گناه کند نمی تواند مفاهیم حقیقی قرآن کریم را بفهمد، مرحوم پرورش شاگرد علامه طباطبایی و بزرگان دیگر بوده است و مطالب علمی، عرفانی و اخلاقی فراوانی در آثار ایشان مشاهده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که جلسات مرحوم پرورش معنوی، اخلاقی و تربیتی بود، ابراز داشت: روح حاکم بر گفته ها و نوشته های پرورش معنویت، پاکی و عرفان بود؛ مرحوم پرورش با آثار عرفا و فلاسفه به خوبی آشنا بوده زمانی که قبل انقلاب کسانی تفکرات مادی گرایی و الحادی داشتند، گرایش به خدا و خدا محوری بر آثار و سخنان وی حاکم بوده است.

وی عنوان کرد: مرحوم پرورش در آثار خود اصل را به خدا می دهد و ملکوت عالم را در نظر می‌گیرد، ویژگی ایشان ‌دیگر توجه به کلمات بزرگان بود، کتاب های مرحوم پرورش برای هر قشری بسیار آموزنده و اخلاقی است و باید از آثار ایشان استفاده کرد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات