۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۵۹۱۵۴۸

رونمایی از آثار مرحوم پرورش با حضور شخصیت های حوزوی

رونمایی از آثار مرحوم پرورش با حضور شخصیت های حوزوی
مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم سید علی اکبر پرورش باحضور شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم سید علی اکبر پرورش باحضور شخصیت های برجسته حوزوی و کشوری در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم آیت الله رضا استادی، آیت الله مرتضی مقتدایی، سرلشکر رحیم صفوی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، حجج اسلام والمسلمین عابدی، حسین بنیادی و سید محمد واعظ موسوی و محمد نبی حبیبی رییس شورای مرکزی حزب مؤتلفه حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: ایشان غیر از قرآن و نهج البلاغه در مطالعات اسلامی ید طولایی داشت، قبل از انقلاب که مرحوم پرورش هنوز جوان ۳۰ ساله نشده بود در محضر بزرگانی مانند شهیدمطهری و شهید بهشتی سخنرانی می کرد و بزرگان احترام ویژه ای برای استاد پرورش قائل بودند.

نجفی قدسی با بیان این که مرحوم پرورش از جوانی در علم، فضیلت، اخلاق، عرفان و جهاد  می درخشید و همه این ابعاد وجودی را با هم دارا بود، اظهار داشت: استاد پرورش از وزنه های مهمی بود که در پرتو انقلاب اسلامی طلوع کرد و از استوانه های انقلاب بود.

وی ادامه داد: ابعاد شخصیتی ایشان ایجاب می کند که هرسال بزرگداشت بگیریم تا یاد این افراد بزرگ فراموش نشود و نسل جدید بدانند چه افراد بزرگ و با فضیلتی داشتیم که الگوی دیگران هستند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که امثال استاد پرورش ستارگانی بودند که در کنار خورشید خمینی کبیر(ره) درخشیدند، ابراز داشت: تعابیری که بزرگان درباره ایشان به کار بردند کم نیست، حضرت آیت الله جوادی آملی درباره ایشان فرمودند حیات و ممات برای امثال استاد پرورش یکسان است چرا که فرموده اند علما باقون ما بقی الدهر یعنی استاد پرورش را در مصادیق این روایت و در ردیف علما محسوب کرده اند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شاید نتوانیم مرحوم پرورش را با علامه طباطبایی مقایسه کنیم اما هر دو ویژگی های مشترکی دارند که یکی از آن ها جنبه معنویت و طهارت نفس و پاکی است، علامه از جنبه های معنوی و عرفانی والایی برخوردار و احترام ویژه ای برای مردم قائل بود.

وی اضافه کرد: وقتی انسان آثار علامه طباطبایی را بررسی کند یک پاکی و معنویت خاصی در نوشته های این عالم برجسته احساس می کند، گاهی در برخی نوشته ها علم بسیاری وجود دارد اما فاقد معنویت است و تأثیری در روح و جان انسان ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که از آثار علامه طباطبایی پاکی، تقوا، معنویت و اخلاق می بارد، گفت: انسان احساس می کند که این آثار با قلم و نیت پاکی تدوین شده است، در دنیای اسلام کتابی مانند المیزان تاثیرگذار نبوده است.

وی افزود: این همه تفاسیری که بعد از علامه نوشته شد و رشته های علوم قرآنی که در حوزه و دانشگاه تأسیس شد و فعالیت های قرآنی که انجام می شود مدیون راهی است که علامه شروع کرده است،علامه پایه گذار فعالیت های قرآنی بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ویژگی های معنوی و طهارتی که در المیزان وجود دارد، در گفته و نوشته های مرحوم پرورش موج می زند، علامه می فرماید کسی که فکر گناه کند نمی تواند مفاهیم حقیقی قرآن کریم را بفهمد، مرحوم پرورش شاگرد علامه طباطبایی و بزرگان دیگر بوده است و مطالب علمی، عرفانی و اخلاقی فراوانی در آثار ایشان مشاهده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که جلسات مرحوم پرورش معنوی، اخلاقی و تربیتی بود، ابراز داشت: روح حاکم بر گفته ها و نوشته های پرورش معنویت، پاکی و عرفان بود؛ مرحوم پرورش با آثار عرفا و فلاسفه به خوبی آشنا بوده زمانی که قبل انقلاب کسانی تفکرات مادی گرایی و الحادی داشتند، گرایش به خدا و خدا محوری بر آثار و سخنان وی حاکم بوده است.

سپس سرلشکر رحیم صفوی مشاور عالی رهبر انقلاب به ایراد سخن پرداخت و گفت: مرحوم پرورش در اندیشه و تفکر به دلیل محشور بودن با علمای بزرگ مانند علامه طباطبایی، شهید بهشتی و شهید مطهری دچار اعوجاج و کجی نشد، مرحوم پرورش در سیاست وارد شد و مقام سیاسی گرفت اما در مناصب قدرت دچار غرور و تکبر نشد و از خط امام و رهبری و خدمتگزاری خارج نشد.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان این که در جاهایی سیاست با دیانت و اخلاق فاصله می گیرد، ابراز داشت: جمع قدرت و سیاست با دیانت و اخلاق سخت است، وقتی آقای پرورش وزیر بود مانند معلمی دلسوز برخورد می کرد و دچار غرور نشد چون متصل به قرآن و اهل بیت(ع) بوده و خود را ساخته بود.

وی با اشاره به روحیه با نشاط مرحوم پرورش عنوان کرد: آن مرحوم روحیه بشاش و با نشاطی داشت و خوش مشرب و خوش اخلاق بود و با همین اهل شوخی بودن به دیگران روحیه می داد.

سرلشکر رحیم صفوی با بیان این که مرحوم پرورش با بنی صدر درگیر بود، خاطرنشان کرد: بنی صدر انسان مغرور و عجیبی بود اما مرحوم استاد پرورش به صورت منطقی و با شجاعت قاطعیت ایستادگی می کرد، رهبر انقلاب و مرحوم پرورش در زمان عزل بنی صدر درباره این موضوع در مجلس صحبت کردند اما از خط عدالت و انصاف خارج نشدند.

وی اضافه کرد: مرحوم پرورش انسان مطلوب قرآن و اسلام بود و با تمام وجود خدمت می‌کرد، ایشان بر ارتباط ویژه با روحانیت و علما تأکیدداشت و می دانستیم برای در امان ماندن از نفاق باید اسلام را از امثال شهید بهشتی و شهید مطهری بگریم نه دیگران.

مشاور عالی رهبر انقلاب با بیان این که استاد پرورش الگویی برای جامعه و جوانان است، گفت: امروز جوانان باید الگوهای درستی داشته باشند و اجازه ندهیم که دیگران الگوی های باطلی را به جوانان ارائه کنند، باید جوانان خاطرات مرحوم پرورش را بخوانند تا بدانند امثال ایشان چگونه بودند.

در پایان نیز آیت الله مرتضی مقتدایی با اشاره به شخصیت مرحوم پرورش گفت: مرحوم پرورش عارفی انقلابی، استادی مهذب و فردی مومن و متعهد بود.

آیت الله مقتدایی با بیان این که مرحوم پرورش با روش و اخلاق و متانت وبرخوردهای متواضعانه، نزد بزرگان احترام ویژه ای داشتند، اظهار داشت: آن مرحوم ملجأ و پناهگاهی برای مردم بود و با روی باز مردم را می پذیرفت.

وی ادامه داد: بر اساس فرمایش امام حسن عسکری(ع) در بهشت بابی به نام معروف وجود دارد که کسی از این در به بهشت وارد نمی شود مگر این که اهل معروف باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اهل معروف و خیر در دنیا در قیامت هم اهل معروف خواهند بود، ابراز داشت:روایت می فرماید اهل معروف در دنیا کسانی هستند که حاجات مردم را روا کرده و مشکلات آن ها را حل می کنند.

وی عنوان کرد: در قیامت تنها اعمال صالح برای انسان می ماند و به داد انسان می رسد و انسان می تواند به وسیله حسنات خود انسان ها را در قیامت نجات دهد؛ مرحوم پرورش یکی از  مصادیق اهل معروف بود و واقعا خدمتگزار و پناهگاهی برای مردم بود.

در این مراسم پیام حضرت آیت الله نوری همدانی نیز توسط مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی قرائت شد.

در این مراسم با حضور شخصیت های حاضر مجموعه کتاب های استاد پرورش جلوه هایی از عاشورا، در انتظار ظهور، نگرشی به نظام خانواده در اسلام، فرصتی برای خودسازی و راهیابی به ملکوت قرآن از آثار و همچنین چاپ جدید کتاب "خاطراتی از استاد پرورش" به همراه آلبوم تصاویری از وی رونمایی شد./پ203/ج

ارسال نظرات