۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۵۹۱۵۵۰
فضای مجازی و فرهنگ ایرانیان(4)

انزوا و انفعال در مواجهه با فضای مجازی جواب نمی‌دهد

انزوا و انفعال در مواجهه با فضای مجازی جواب نمی‌دهد
عضو گروه فضای مجازی فرهنگستان علوم اسلامی گفت: باید ‌نسبت به فضای مجازی، سواد رسانه‌ای پیدا کرد و با آموزش درست به حداکثر بهره‌وری رسید.

حجت الاسلام سید پیمان غنائی، معاون اجرایی و عضو گروه فضای مجازی فرهنگستان علوم اسلامی، درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به حضور جریان انقلابی در عرصه‌های مختلف اجتماع گفت: جامعه معاصر ایران هنوز عقبه سنتی خویش را داراست و تحت تأثیر فضای مدرن و تمدن مدرن نیز قرار گرفته است، البته بعد از انقلاب اسلامی و در طول چهل سال اخیر به نظر می‌رسد که جریان جدیدی در حال ایجاد است.

وی ادامه داد: این جریان مبتنی بر ترکیب‌سازی میان وجوه سنتی و مدرن ایجاد می‌شود و هویتی است که نه صرفا سنتی و نه مدرن است، در واقع حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است. ادبیاتی که مقام معظم رهبری بیان می‌کند، در حال فراگیرسازی است و مبتنی بر این ادبیات حرکت تمدنی جدیدی شروع می‌شود.

معاون اجرایی فرهنگستان علوم اسلامی به دغدغه‌های جوانان امروز نسبت به واقعیت‌های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: جوان‌های متدین و به صورت اجمالی کسانی که تعهدات دینی داشته باشند، برای خودشان هویت ایرانی اسلامی در مقابل غرب قائل هستند و معتقدند که از غرب هم باید استفاده کرد.

وی با توجه به بار اخلاقی فضای مجازی کنونی و اوضاع آشفته‌ای که این فضا از نظر اخلاقی دارد، عنوان کرد: امروز در فضای مجازی با وجود قانون، ضوابط، قواعد، برنامه‌ها، آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هایی که برای فضای مجازی گذاشتند، آیا اینها بار ارزشی دارند، آیا در حال حاضر اثر خاص اخلاقی گذاشته است؟ فضای مجازی موجود یعنی متوجه تاثیر ساختار بر اخلاق نیستیم.

حجت الاسلام غنائی با اشاره به راهکار برخورد با فضای مجازی گفت: نه برخورد انزوایی جواب می‌دهد و نه انفعالی. ما باید با اشراف بر پدیده‌های مدرن صرفا از آنها استفاده نکنیم، بلکه ‌نسبت به آن سواد رسانه‌ای پیدا کنیم و با آموزش درست به حداکثر بهره‌وری برسیم.

گفتنی است، متن کامل این گفت‌وگو در سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا منشر می شود. /882/ت302/س

علی اصغر سیاحت هویدا
ارسال نظرات