۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۵۹۱۵۹۰
گزارشی از نشست نخبگان پژوهشی حوزه با رییس مرکز خدمات؛

از حمایت مرکز خدمات تا ارائه پیشنهاد راه اندازی شبکه نخبگان ایرانیان

از حمایت مرکز خدمات تا ارائه پیشنهاد راه اندازی شبکه نخبگان ایرانیان
نشست صمیمی رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه با استعدادهای برتر حوزه علمیه در عرصه پژوهش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست صمیمی با استعدادهای برتر حوزه در عرصه پژوهش با حضور حجج اسلام و المسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات و عماد رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه و خانم غفاری مدیر کل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خواهران و جمعی از مسئولان مرکز خدمات برگزار شد.

دکتر یاسی معاون برنامه‌ریزی و نظارت مرکز خدمات در این جلسه درباره رویکردها و فعالیت‌های مرکز خدمات مانند ارتقای مرکز به جایگاه «حامی اصلی حوزه‌های علمیه در شکوفاسازی استعدادهای برتر و نخبگان»، هدفمند کردن خدمات، تحول در تعریفخدمت گیرندگان، مدیریت فعال و ارتباط مستقیم با جامعه هدف، برگزاری سفرهای استانی، خدمات سلامت و امور بیمه‌ها،خدمات فرهنگی ویژه خانواده‌ها، خدمات مسکن و وام قرض‌الحسنه، توضیحاتی ارائه کرد.

گفتنی است، احیای موقوفات حوزه، حمایت معنوی از نخبگان مانند انتشار و ترجمه کتاب‌های طلاب، حمایت از مقالات طلاب در مجامع بین‌المللی، حمایت از طلاب برای هجرت از شهر قم، جذب استعدادها برای ورود به حوزه، توجه به طب سنتی در مقوله سلامت، ارتباط بین نخبگان دانشجو و طلبه، توجه به پژوهش‌های نخبگان، ایجاد شبکه اجتماعی برای ارتباط نخبگان با یکدیگر و راه‌اندازی شبکه نخبگانی، از جمله پیشنهادهای ارائه شده در این جلسه بود و حجج اسلام و المسلمین ربانی و عماد و خانم غفاری به بیان نظرات خود در این نشست صمیمی پرداختند.

حمایت مرکز خدمات از نخبگان حوزه

حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیان اینکه حوزه علمیه دو بال نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد، گفت: بال نرم‌افزاری جذب، آموزش، پژوهش، تهذیب و تبلیغ و بال سخت‌افزاری حمایت‌هایی است که مرکز خدمات از طلاب انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: این دو بال باید در کنار یکدیگر باشند تا فعالیت‌های حوزه به نتیجه برسد.

رئیس مرکز خدمات حوزه گفت: یکی از اهداف برگزاری این جلسه استفاده از پیشنهادها و نظرهای شما استعدادهای برتر پژوهشی حوزه است تا بتوانیم این بعد سخت‌افزاری را تقویت کنیم.

وی آشنایی بیشتر جامعه هدف مرکز خدمات با فعالیت این مرکز و پاسخگویی به پرسش‌های آنان درباره این خدمات را از دیگر اهداف تشکیل این جلسات دانست.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی درخواست کرد ارتباط دوسویه میان مرکز خدمات حوزه و نخبگان و استعدادهای برتر برقرار شود تا این مرکز بتواند همواره از پیشنهادهای جامعه هدف خود برای ارتقای خدمات استفاده کند.

وی با بیان اینکه پایه همه برنامه‌ریزی‌های صحیح، آمار و اطلاعات است، گفت: اگر اطلاعات درست و قابل قبولی از جامعه هدف خود نداشته باشیم در برنامه‌های خود توفیقی نخواهیم داشت.

رئیس مرکز خدمات حوزه به رویکرد این مرکز در ارائه خدمات فرهنگی به خانواده طلاب اشاره کرد و افزود: برای اجرای برنامه‌های مهارت افزایی و دیگر برنامه‌های فرهنگی باید اطلاعات دقیقی از استعدادها و گرایش‌های خانواده‌ها داشته باشیم تا بتوانیم در امر برنامه‌ریزی موفق شویم.

وی به برنامه‌های مرکز خدمات در حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر اشاره کرد و گفت: حمایت از نخبگان از رویکردهای مهم مرکز خدمات است و تاکنون نیز تلاش‌های بسیاری برای حمایت از این قشر از حوزه انجام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی افزود: بحث حمایت از جامعه نخبگانی به تازگی در مرکز خدمات راه‌اندازی شده است و برای بالندگی و رشد به کمک و همکاری شما نیاز دارد؛ شما باید مرکز خدمات را خانه خودتان بدانید و کمک و یاری کنید تا بتوانیم این عرصه را به‌خوبی پیش ببریم.

وی با بیان اینکه شناسایی استعدادهای برتر باید قبل از ورود به حوزه انجام شود، گفت: نمی‌توان تنها به شناسایی‌های فعلی برای شناخت استعدادهای برتر بسنده کرد؛ بسیاری از جوان‌های ما هستند که استعدادهای خوبی دارند اما ممکن است فعلاً در آموزش زیاد موفق نباشند، این معیارهای ما برای شناسایی حداقلی است و باید شبکه شناسایی ما ارتقا یابد.

مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه با بیان اینکه آینده روحانیت به شما فضلا و استعدادهای برتر بستگی دارد تصریح کرد: علما و بزرگان حوزه که مرحوم می‌شوند جایشان باید پر شود و این بستگی به همت و تلاش شما دارد.

وی با اشاره به اینکه تاریخ حوزه بسیار درخشان است گفت: وظیفه حفظ، بالندگی، نگهداری و تعمیق این میراث بزرگ حوزه‌های علمیه و مجاهدت علما و بزرگان ما بر عهده شما است و امیدوارم نام شما جزو برجستگان حوزه‌های علمیه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیان کرد: از ابتدای تأسیس حوزه‌های علمیه هیچ دوره‌ای مانند امروز به این اندازه مخاطره‌آمیز نبوده و هیچ دوره ای نیز به این اندازه فرصت نبوده است و باید تلاش کنیم تا این فرصت‌ها را مغتنم بشماریم.

شبکه نخبگان ایرانیان راه‌اندازی می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین عماد با قدردانی از فعالیت های مرکز خدمات برای ارائه خدمات خوب و ارزشمند به طلاب و روحانیان و جامعه نخبگانی گفت: رویکرد مرکز خدمات تا جایی که میسر بوده ارائه خدمات هدفمند و اثربخش بوده است و امیدواریم در راستای این رویکرد حمایت از جامعه نخبگانی افزایش یابد

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه به شناسایی سریع‌تر استعدادهای برتر و نخبگان تأکید کرد و گفت: درصدد هستیم این شناسایی در پایان سال اول و یا پایان نیم سال اول انجام شود و مطالعاتی نیز انجام شده است ولی برای اجرای آن نیازمند مقدماتی مانند نیروی انسانی و هزینه‌های مادی هستیم.

وی با اشاره به تعریف نخبگان و استعدادهای برتر تصریح کرد: در مصوبات هیئت‌امنای مرکز امور نخبگان حوزه و بنیاد امور نخبگان کسانی که بالفعل منشأ تأثیرگذاری جدی در عرصه‌های پژوهشی، آموزشی، تبلیغی، فرهنگی، کارآفرینی، هنر و ... هستند و سن آنها کمتر از 40 سال باشد نخبه محسوب می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عماد ادامه داد: استعدادهای برتر کسانی هستند که زمینه جدی تبدیل شدن به مقام نخبگانی را دارند.

وی با بیان اینکه پیگیر راه‌اندازی شبکه نخبگانی ایرانیان در درون و بیرون از کشور هستیم، گفت: با ایجاد این شبکه زمینه خوبی برای حل مسائل مورد نیاز کشور به دست نخبگان و تحقق منویات مقام معظم رهبری که فرموده‌اند آینده کشور و تدبیر امور کشوربه دست نخبگان حوزوی و دانشگاهی باشد، فراهم خواهد شد.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه پژوهشگران در کشور باید بیشتر حمایت شوند، بیان کرد: یکی از بیماری‌های جامعه ایران این است که کسی که مقاله‌ای می‌نویسد باید هزینه‌ای پرداخت کند تا مقاله‌اش منتشر شود.

وی با بیان اینکه پژوهشگران حوزه باید به امر آموزش و تدریس بپردازند و نباید خود را از این امر کنار بکشند، گفت: یک استاد محقق و پژوهشگر می‌تواند تأثیراتی در نظام آموزشی داشته باشد که استاد آموزشی محض این تأثیرات را ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین عماد بیان کرد: چرخه فعالیت‌های هسته نخبگانی از شناسایی، حمایت و زمینه‌سازی برای بهره‌گیری نظام و حوزه از ظرفیت آنها، تشکیل می‌شود.

وی ابراز داشت: به دلیل محدودیت‌ها تاکنون تنها در زمینه شناسایی کارهایی انجام داده ایم که البته امیدوارم فعالیت هایمان در این بخش موفقیت آمیز بوده باشد.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه گفت: در امر حمایت، مرکز خدمات حمایت‌هایی را در زمینه زیستی و فرهنگی و رفاهی انجام می‌دهد ولی در بخش‌های دیگر مانند ارتقای سطح علمی و مهارتی و پیوند خوردن با جامعه علمی و نظام مدیریتی کشوری و زمینه‌سازی برای بهره‌گیری از ظرفیت آنها در بخش‌های مختلف دغدغه داشته و داریم.

وی بیان کرد: اگر آیت الله جوادی تأکید می‌کنند که نهال فروشی نکنیم، حداقل ما باید تلاش کنیم زمینه پرورش بهترین نهال‌های حوزه را به خوبی فراهم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عماد گفت: امیدوارم این جلسات با گروه‌های دیگری مانند استعدادهای برتر عرصه تبلیغ و دیگر عرصه‌ها نیز برگزار شود.

وی افزود: اگر بخواهیم استعدادهای برتر آموزشی و پژوهشی را فعال کنیم باید بتوانیم زمینه یک تدریس رسمی حوزوی را برای آنها فراهم کنیم ولی قوانین به ما اجازه نمی‌دهد.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه با اشاره به دو طرح عمده کشوری که پیشنهادهای نخبگان حوزوی در اجرای آنها می‌تواند مؤثر باشد، گفت: نقشه جامع علمی کشور با توصیه مقام معظم رهبری در حال بازنگری است و انتظار داریم استعدادهای برتر پژوهشی حوزه، ما را در اجرای مناسب این طرح کمک کنند.

وی با بیان اینکه سند پایه الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی در حال تدوین است گفت: از اعضای ستاد این سند دعوت کرده‌ایم در جلسه‌ای در جمع شما حاضر شوند و شما نظرها و پیشنهادهای خود را برای تدوین نهایی الگو ارائه کنید تا این سند به موقع به مقام معظم رهبری تقدیم شود.

موفقیت طلاب خواهر پژوهشگر در جشنواره علامه حلی

خانم غفاری در نشست صمیمی استعدادهای برتر پژوهشی حوزه با رئیس مرکز خدمات گفت: برگزاری این جلسه به‌منظور گرامیداشت هفته پژوهش اتفاق بسیار خوبی است که جای تشکر دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه علمیه خواهران به بحث پژوهش نگاه خاص و ویژه‌ای وجود دارد، گفت: در حوزه علمیه خواهران سیاست راهبری پژوهش تعریف شده و سطوح پژوهشگری به سه سطح تربیت پژوهشگر عمومی، تربیت پژوهشگر حرفه‌ای و تربیت محقق و نظریه‌پرداز تقسیم شده است.

مدیر کل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: از سال 90 برای تربیت پژوهشگر شعار راهبردی هر طلبه یک پژوهشگر در این مرکز انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه انتخاب این شعار به این معنا نیست که انتظار داریم همه طلبه‌ها وارد عرصه پژوهش شوند، گفت: هدف از این شعار این است که همه طلاب برای حضور در همه عرصه‌های فعالیتی مربوط به امور طلاب دستمایه پژوهشی داشته باشند.
غفاری به آمار کرسی‌های آزاداندیشی، نشست‌های علمی و دوره‌های مهارت افزایی به‌عنوان فعالیت‌های پیراپژوهشی حوزه علمیه خواهران اشاره کرد.

وی گفت: طلاب خواهر در عرصه پژوهش موفق هستند و در جشنواره علامه حلی از نظر کمی و کیفی رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند.

مدیر کل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خواهران گفت: در حوزه علمیه خواهران در کنار نظام آموزشی به منظور آشنایی طلاب با پژوهش، اجرای برنامه‌های تمرینی پژوهشی در قالب تشکل‌های پژوهش برنامه‌ریزی‌شده است.
وی ابراز داشت: در حوزه علمیه خواهران 525 هسته پژوهشی طلاب فارغ‌التحصیل با عضویت 3003 نفر و 379هسته پژوهشی اساتید با عضویت 1828 نفر تشکیل شده است.

غفاری افزود: از 375 مدرسه سطح دو تعداد 223 مدرسه دارای کانون پژوهشی و از 58 مدرسه سطح سه 37 مدرسه دارای انجمن پژوهشی در رشته‌های مختلف هستند.

وی بیان کرد: مشارکت طلاب خواهر در جشنواره‌های علامه حلی و رشد بیانگر این است که به سطح بالاتر پژوهشی نزدیک می‌شوند./1324/د101/ج

ارسال نظرات