۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۵۹۱۶۳۶
یادداشت؛

چرا نظام جامع اطلاعاتی راه‌اندازی نمی‌شود؟

چرا نظام جامع اطلاعاتی راه‌اندازی نمی‌شود؟
گفته می‌شود طرح راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی در برخی از امور از جمله اعلام میزان دارایی مسؤولان با سنگ‌اندازی برخی از صاحبان ثروت و قدرت مواجه است.
به گزارش خبرگزاری رسا، این روز‌ها یکی از سوالات مهمی که افکار عمومی جامعه را به خود مشغول کرده، این است که چرا نظام جامع اطلاعاتی راه‌اندازی نمی‌شود تا مشکلاتی مانند؛ نظارت بر نحوه توزیع سکه و ارز دولتی، ساماندهی واردات و صادرات، فرار مالیاتی، جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی، پرداخت وام‌های کلان بانکی، یا هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف دهک‌های بالا از دریافت یارانه برطرف شود.
 
به‌نظر می‌رسد همانند موضوع وام‌های کلان بانکی که افشای آن می‌توانست و هم‌اکنون نیز می‌تواند به رسوایی عاملین پرداخت این وام‌های بی‌ضابطه و برخورد با کسانی که احتمالاً به دلیل رابطه فامیلی، دریافت رشوه یا حق‌السهم از وام‌گیرندگان و یا مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی آنها، از شکایت و طرح موضوع در محاکم قضائی اجتناب کرده اند، راه‌اندازی نظام جامع اطلاعاتی نیز نگرانی‌های مشابهی را برای برخی از دست‌اندرکاران دستگاه‌ها و ایضاً صاحبان پنهان و آشکار قدرت و ثروت به همراه دارد.
 
قطعاً شناسایی و قطع یارانه دهک‌های بالای جامعه، کمترین تأثیری بر زندگی و شرایط اقتصادی کسانی که از مراکز مختلف دولتی ارتزاق می‌کنند و حقوق‌های نجومی می‌گیرند و یا کسانی که به شکل غیرقانونی و نامشروع و یا حتی کاملاً قانونی درآمد‌های کلان به جیب می‌زنند و از پرداخت مالیات خود فرار می‌کنند، نخواهد داشت، اما راه‌اندازی این سامانه تکلیف بسیاری از این افراد در رابطه با میزان درآمدشان از فعالیت‌های اقتصادی مورد اشاره را روشن خواهد ساخت.
 
از همین رو گفته می‌شود طرح راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی در برخی از امور از جمله در زمینه میزان تبادلات بانکی و تجاری، اعلام میزان دارایی مسئولین و یا اعلام میزان حقوق دریافتی مدیران، از دیرباز با سنگ‌اندازی برخی از صاحبان ثروت و قدرت و افراد نفوذی در دولت مواجه بوده است.
 
امید است که این مسئله صحت نداشته باشد، اما بی‌تردید همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها به اَشکال مختلف متذکر شده‌اند، بهترین راه تکذیب این شایعات تسریع در راه‌اندازی این سامانه و نیز اجرای طرح‌هایی مانند طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف دهک‌های بالای جامعه، راه‌اندازی سامانه اعلام میزان حقوق دریافتی مدیران، اجرای طرح جامع شفافیت مالی، اجرای طرح تشدید مبارزه با فساد و سایر طرح‌های مشابهی است که بعضاً به رغم گذشت چندسال از ابلاغ آنها، همچنان بر زمین مانده‌اند. /۱۰۱/۹۶۹/م
منبع: رسالت
ارسال نظرات