۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۵۹۱۷۵۸
رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای؛

این بازی مناسب شما نیست

روز به‌ روز به تعداد افراد مخاطب بازی‌های رایانه‌ای افزوده می‌شود و این در حالی است كه تنوع سنی علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای نیز گسترش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری رسا، یكی از مهم‌ترین دلایل گرایش شدید افراد به دنیای مجازی این است كه فرد در برخورد با این دنیای نامحدود و جدید، می‌تواند مفاهیمی چون شجاعت، ترس، لذت، سرعت، قدرت، مدیریت و امثال آن‌ها را تجربه نماید. تجربه چنین مفاهیمی در دنیای واقعی و در زمانی بسیار کوتاه، تقریباً غیر ممكن و محال می‌باشد.

بنابراین روز به‌ روز به تعداد افراد مخاطب بازی‌های رایانه‌ای افزوده می‌شود و این در حالی است كه تنوع سنی علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای نیز گسترش می‌یابد. بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تأثیرات ویژه‌ای را بر ‌مخاطبین خود داشته باشند.

برای نمونه در یك بازی خشن، بازیكن ممكن است روزها و ماه‌های متمادی نقش خاصی را در بازی به عهده گرفته و با همزاد‌پنداری، نقش خود را در داستان بازی ببیند و با فهم کامل آن، كاملاً تحت تاثیر آن قرار گیرد. بدین‌ترتیب، تأثیرات ناشی از بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند چندین برابر یك فیلم در كاربر ایجاد واكنش نماید.

 با توجه به وجود صحنه‌های غیر‌اخلاقی، خشن، دلهره‌آور و‌ از این قبیل، در بسیاری از بازی‌ها و همچنین نگرانی‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانواده‌ها و مسؤولین فرهنگی كشورهای مختلف، كشورها را به تدوین نظام‌ ویژه‌ای برای رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای وادار كرده است.

با تدوین این نظام و داشتن كنترل‌‌های لازم و ارایه اطلاعات دقیق به خانواده‌ها، می‌توان از صدمات جبران‌ناپذیری كه گروه سنی اصلی مخاطب این گونه بازی‌ها یعنی كودكان و نوجوانان را تهدید می‌كنند، جلوگیری به عمل آورد.

بنابراین تدوین نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای، به‌طوری كه مبتنی بر قوانین و باورهای فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی كشورهای اسلامی باشد، امری بسیار ضروری است. بدین ترتیب سیستم رده‌بندی نوینی به نام «ESRA» (نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای) را راه‌اندازی شد.

  ESRA مخفف Entertainment Software Rating Associationبوده و این نظام، كلیه بازی‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و اطلاع‌رسانی صحیحی به جامعه کشورهای اسلامی انجام می‌دهد.

پس از تشکیل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ایران، همواره «فرهنگ استفاده مطلوب از بازی‌های رایانه‌ای» به‌عنوان یک هدف اساسی و مهم تعیین شد.

رده‌های سنی ESRA:

گروه‌های سنی تعیین شده در ESRA بر اساس خصوصیات جسمی- حرکتی، خصوصیات عقلی- ذهنی، خصوصیات عاطفی و بالاخره خصوصیات اجتماعی شکل‌گرفته‌اند. گروه‌های سنی ESRA، شامل 5 گروه اصلی است که شامل:

  • رده 3+: 3 سالگی و بالاتر
  • رده 7+: 7 سالگی و بالاتر
  • رده 12+: 12 سالگی و بالاتر
  • رده 15+: 15 سالگی و بالاتر
  • رده 18+: 18 سالگی و بالاتر


منبع: بنیاد ملی بازی های رایانه ای/829/د101/س

ارسال نظرات