۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۹۱۷۶۷

شناخت جریان های روشنفکری در سینمای ایران

شناخت جریان های روشنفکری در سینمای ایران
رفیع الدین اسماعیلی در دهمین سلسله جلسات آموزشی دوره تربیت مربی سواد رسانه به تحلیل سینمای ایران و مباحث جریان شناسی سینمای ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، رفیع الدین اسماعیلی در دهمین جلسه از سلسله جلسات دوره «تربیت مربی سواد رسانه» در خصوص جریان شناسی سینما گفت: هر کدام از جریان‌های سینمایی واجد نوعی ساختار شالوده‌ای هستند که بازتاب آن در عاملان انسانی، نمادها، تولیدات سینمایی آن جریان تبلور می‌یابد. گاهی یک شخص خود را منتسب به جریان خاص می‌داند ولی مخاطب با نگاه به فیلم‌های اشخاص قضاوت می‌کند که او در چه جریانی فیلم می‌سازد.

وی با اشاره به برخی کارگردان های فعال در خرده جریان سینمای روشنفکری التقاطی افزود: برخی از کارگردانان این خرده‌ جریان‌ بسیاری از ارزش‌های اسلامی را زیر سؤال می‌برند، گاهی به صورت عمدی و گاهی تحت تأثیر فضای سکولار برخی مدیران فرهنگی دست به چنین کاری می‌زنند که یکی از عوامل اثرگذار در این جریان، وجود عرفان‌های جدید در جهان و کشور است.

رئیس انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی ضمن معرفی برخی از کارگردانان این خرده جریان، در توضیح گروه سوم از خرده جریان سینمایی کشور، سینمای روشنفکری «عامه پسند» را بررسی و بیان کرد: این خرده جریان برگرفته از متفاوت شدن نگاه جریان روشنفکری به مخاطب است؛ این جریان به خصوص در دهه 50 و 60 به دنبال جذب مخاطبین مشخص به اصطلاح روشنفکر بودند، در دهه‌های بعد این نگاه هم کم رنگ شد و مخاطب عام اهمیت یافت که اصغر فرهادی در دهه 80 مهمترین کارگردان این جریان بود.

رئیس موسسه شناخت با اشاره به ویژگی این بخش از سینمای روشنفکری ایران، نام کارگردانان این نگاه را عنوان و تصریح کرد: المان‌هایی مثل رقص، موسیقی، دوستی دختر و پسر و ... از عناصر این سینما است و این خرده جریان به خصوص در دوره اصلاحات فعالیت زیادی داشت.

وی به معرفی جریان سینمای انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: این جریان به چهار بخش تقسیم می‌شود، خرده جریان‌های سینمایی دفاع مقدس، ملی، فطری و عامه پسند که ارتباط آنها نسبت به یکدیگر عموم و خصوص من وجه است.

اسماعیلی به کارگردانان این جریان اشاره و خاطرنشان کرد: ابراهیم حاتمی‌کیا با دیده‌بان، مهاجر و از کرخه تا راین، رسول ملاقلی پور با پرواز در شب و نینوا، جمال شورجه با فیلم عملیات کرکوک، شب دهم و حماسه مجنون، ابوالقاسم طالبی با نغمه، دست‌های خالی و قلاده‌های طلا، مسعود ده نمکی با اخراجی‌ها 1 و 2، پرویز شیخ طادی با روزهای زندگی و مجتبی راعی با انسان و اسلحه و طوفان در این جریان قرار می‌گیرند./1324/د103/ج

 

ارسال نظرات