۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۵۹۱۸۲۴
حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی:

رسانه‌ها برای جذب مخاطب چاره‌ای جز مخاطب‌شناسی ندارند

رسانه‌ها برای جذب مخاطب چاره‌ای جز مخاطب‌شناسی ندارند
حجت الاسلام و المسلمین رفعتی گفت: همه رسانه‌های جهان به این مهم واقف هستند که برای جذب حداکثری مخاطب، چاره‌ای جز مخاطب‌شناسی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه، امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به مباحث جلسات گذشته، بیان داشت: در بحث گذشته مطرح شد که دومین وظیفه مشترک میان اصحاب رسانه، مخاطب‌شناسی است.

وی با تأکید بر این که مخاطب‌شناسی در تولید پیام‌رسانه نقش اساسی دارد، اظهار داشت: ضرورت مخاطب‌شناسی در پیام‌رسان به رسانه‌دینی اختصاص ندارد، بلکه همه رسانه‌های جهان به این مهم واقف هستند که برای جذب حداکثری مخاطب، چاره‌ای جز مخاطب‌شناسی ندارند.

حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی ابراز داشت: قرآن کریم به عنوان پیام‌رسان خداوند متعال به مخاطب‌شناسی توجه ویژه‌ای دارد. از این رو همه مردم را در یک دسته قرار نمی‌دهد، بلکه پیام در مسائل مختلف، متناسب با شرایط و خصوصیات مخاطبان صادر می‌شود.

وی با بیان این که مخاطب در چند دسته مختلف قابل تقسیم‌بندی است، تصریح کرد:‌ در یک‌ دسته‌بندی می‌توان مخاطبان را بر اساس ویژگی‌های جمعیتی تقسیم کرد. در این دسته افراد بر اساس سن(کودک، نوجوان، جوان و...)، جنسیت(زن یا مرد بودن)، اصناف و یا بر اساس سطح درآمد طبقات مختلف جامعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رییس شبکه جهانی ولایت عنوان کرد:‌ دین،‌ باور، اعتقاد و مذهب مخاطبان یکی دیگر از مقوله‌هایی است که می‌توان در مخاطب‌شناسی مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به این که تقسیم‌بندی سوم مخاطبان بر اساس فرهنگ آنها است، گفت: بر اساس فرهنگ، نژاد، عادت و رسوم افراد می‌توان آنها را به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: چهارمین تقسیم‌بندی مخاطبان می‌تواند بر مبنای رفتار و کردار  باشد. بنابراین یک رسانه برای تأثیرگذاری در مخاطب، باید در پیام‌های خود میان افرادی که رفتار‌های مختلف دارند، تفاوت قائل شود.

وی اظهار داشت: کمیت و کیفیت استفاده از رسانه پنجمین نوع تقسیم‌بندی مخاطبان در پیام‌رسان به شمار می‌آید. بی‌تردید نوع رفتار و برخورد رسانه در برابر گروهی که از ماهواره استفاده می‌کنند و افرادی که از رسانه‌های مجازی بهره‌ می‌گیرند، بسیار متفاوت خواهد بود.

 این استاد حوزه علمیه ابراز داشت:‌ بر اساس بنای عقلا، دلیل عقلی و دلیل نقلی، مخاطب‌شناسی جزء وظایف مشترک اصحاب رسانه است.

وی با بیان این که آثار و فواید مخاطب‌شناسی در تولید برنامه و رساندن پیام نقش زیادی را ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: آسان بودن انتقال مفاهیم و فراگیری آن، آشنایی با سلیقه‌های مخاطبان و رعایت آن در تولید برنامه، از جمله آثار مخاطب‌شناسی در پیام‌رسان به شمار می‌آید.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: برقراری ارتباط روحی و معنوی مؤثر با مخاطبان، ایجاد نگرش مثبت نسبت به رسانه و عوامل آن در میان مخاطبان، تقویت انگیزه و بهره‌گیری مناسب از پیام‌رسان و در نهایت انطباق پیام با نیاز‌های مخاطبان از دیگر فواید مخاطب شناسی در رسانه است./878/پ202/ج

تعداد بازدید : 13
ارسال نظرات