۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۵۹۱۸۹۷
مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی:

نظام اقتصادی کشور باید تغییر کند

نظام اقتصادی کشور باید تغییر کند
حجت الاسلام متولی امامی با اشاره به نقش پول طلا در کاهش تورم ناشی از خلق پول بانکی، گفت: باید نظام اقتصادی کشور را مانند نظام سیاسی کشور تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمد حسین متولی امامی مدیر مؤسسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری «پولطلا جایگزین ریال» که به میزبانی مؤسسه تحقیقات راهبردی اسلامی برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با محوریت مفاهیم و مبانی تمدنی و تغییر نام این مؤسسه از مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی به تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی خبر داد و گفت: انقلاب اسلامی را باید یک پدیده تمدنی بدانیم و اگر تحلیل ما از انقلاب اسلامی یک پدیده تمدنی نباشد گفت‌وگوها و مباحث ما در حوزه انقلاب اسلامی و تمدن سازی اسلامی جایگاهی ندارد.

وی در ادامه افزود: مشکلاتی که با آن مواجه شده‌ایم این است که ایده انقلاب اسلامی به صورت تمدنی مورد توجه قرار نگرفته و تلاش کردیم از دیگر تمدن‌ها و نظام‌ها کپی برداری کنیم، در مسیر انقلاب اسلامی نظام سیاسی برمبنای انقلاب اسلامی ایجاد کردیم ولی در دیگر نظام‌ها ناکام بوده‌ایم.

شکل گیری تمدن‌ها نیازمند زمان است

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با اشاره به بحران‌های موجود در کشور، خاطرنشان کرد: مشکلاتی که شاهد آن هستیم امری است طبیعی، تمدن‌ها با عمری بالای صدسال شکل خواهند گرفت، اگر کسی درک تمدنی داشته باشد اوضاع کنونی کشور را مثبت خواهد دید و مسیری که پیش رو داریم را شکوفا و کارآمد می‌داند.

حجت الاسلام متولی امامی با اشاره به تشکیل نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه توسط امام خمینی، اظهار کرد: همانطور که نظام سیاسی ما تغییر کرد باید نظام اقتصادی ما نیز تغییر کند، باید وارد تغییر نظام سیاسی مبتنی بر اسلام با محوریت طلا شویم، چرا که اگر وارد نظام های اقتصادی دیگر کشورها و نظام‌ها شویم باید با قواعد آنها بازی کنیم به همین دلیل لازم است زمین بازی خود را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه معتقد به کنار زدن غرب نیستیم بلکه معتقد به طرح تصرف نظام اقتصادی دینی هستیم، تصریح کرد: نظام تمدنی غرب باید در ساختار تمدنی ما استحاله شود و میوه این فرایند را ما برداشت کنیم، این موضوعی است که سالها است روی آن کار کرده‌ایم و نقطه آغازین این موضوع پولطلا است که معتقد هستیم شروع ایجاد یک نظام اقتصادی اسلامی خواهد بود.

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، عنوان کرد: معتقدیم بزرگترین معضل امروز کشور در مسأله اقتصاد خلق پول بانکی است، ایجاد نقدینگی که منجر به شکاف طبقاتی می‌شود و خلق پول بانکی قدرت پول را در اختیار سرمایه داران قرار داده و یک ربای سیستمی را شکل می‌دهد، در کشور کالا و محصول کم نداریم اما معضل کشور در اقتصاد شکاف طبقاتی و تورمی است که نارضایتی مردم و تصور ناکارآمدی جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

فقه اسلامی مبتنی بر پولطلا است

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه معتقد هستیم که باید به تولید یک پول ثابت برسیم که امکان خلق آن وجود نداشته باشد، افزود: فقه اسلامی مبتنی بر پول طلا و پول ثابت است که امکان تحقق عقود شرعی را فراهم می‌آورد، عملا با سیستم خلق پول بانکی امکان عقود شرعی ممکن نیست، سیستم خلق پولی بانکی با تغییر و نوسان ارز جابجایی ارزش پول را به دنبال دارد و به همین دلیل امکان عقود شرعی وجود ندارد.

وی به وجود ایده پول طلا در فعالیت‌های آیت الله حائری شیرازی اشاره کرد و گفت: آیت الله حائری شیرازی پیگیر این مسأله در کشور بودند و اقداماتی در این زمینه بودند، آیت الله اراکی و شاگردان وی هم از کسانی هستند که به دنبال پول طلا هستند، در جهان اسلام هم شخصیت‌های بزرگی هستند که به دنبال ایجاد پول طلا بوده و یا به دنبال احیا دینار اسلامی هستند، مسأله پول طلا در مقالات اندیشمندان اسلامی و برخی دیگر از نظریه پردازان وجود دارد و به آن پرداخته‌اند.

حجت الاسلام متولی امامی با اشاره به ظرفیت‌های کشور برای بازگشت به پولطلا، تصریح کرد: طرح ما دارای یک طرح عملیاتی و راهکاری عملیاتی شدن است و ابهامات آن برطرف شده است، تلاش داریم که به نیروهای انقلابی این جرأت را بدهیم که به این عرصه ورود پیدا کنند، نظریه ولایت فقیه 700 سال در شیعه مطرح بود اما امام خمینی وارد میدان شدند و جرأت پیدا کردند این ایده را مطرح کرده و پیاده سازی کنند، در زمینه پولطلا نیز مسأله به همین نحو است و این تصور که فکر کنیم ابتدا باید نظام اقتصادی خود را ایجاد کنیم سپس آن را در کشور پیاده سازی کرده و اجرایی کنیم غلط است بلکه باید با پولطلا وارد این میدان شویم.

مدیر مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با تشریح خواص فیزیکی و ارزشی طلا، اظهار کرد: طلا در همه دنیا دارای ارزش است و حتی امکان انتقال شتابی آن نیز وجود دارد و از این بابت نیز نگرانی برای پولطلا وجود ندارد و این ویژگی‌ها است که باعث می‌شود پولطلا بتواند یک ابزار بسیار خوبی برای جایگزینی پول کنونی باشد و این موضوع به صاحب نظران اقتصادی بسیاری در حوزه و دانشگاه رسیده و از آن استقبال کرده‌اند.

 

انتقال شتابی پول طلا نخستین گام تحقق اقتصاد بر مبنای پولطلا است

وی امکان انتقال شتابی طلا یا پولطلا را گام اول تحقق این طرح توصیف کرد و گفت: هر اتفاق تمدنی از یک جایی شروع خواهد شد و پس از این شروع و اجرایی شدن نهادهای متناسب با خود را ایجاد خواهد کرد و روند و روال آن به درستی پیش خواهد رفت. امروز آرامش اجتماعی مردم به دلیل وجود تورم برهم خورده است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) پولطلا را عامل جهانی شدن پول کشور دانست و خاطرنشان کرد: پول ما تحت تأثیر دلار است و صاحب دلار می‌تواند هر نوع اثر و شوکی به پول ما وارد کند، کشورهای قدرتمند بازار تولید را مدیریت می‌کنند و معادلات بازار را در دست دارند و پولطلا بازار جهان اسلام و جهانی را می‌تواند تحت کنترل داشته باشد.

دبیر کارگروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی: خلق پول مصداق کلاهبرداری است

در ادامه محمد غلامی دبیر کارگروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، به تبیین قوانین پولی بانکی کشور در زمینه تعریف ریال پرداخت و گفت: قانون پولی و ریالی کشور در سال 51 تصویب و تا کنون با اصلاحاتی مواجه بوده است، بر اساس این قانون که آخرین بار سال 96 اصلاح شده است، یک گرم طلا باید معادل 100 ریال یا 10 تومان باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع در تمام جهان وجود دارد، شاهد هستیم که حدود 98 درصد ارزش دلار در برابر طلا کاهش داشته و این یعنی 98 درصد خلق پول صورت گرفته است، آیت الله مکارم شیرازی خلق پول را حرام دانسته‌اند به این دلیل که مصداق کلاه برداری، اکل مال به باطل و ضرر جامعه است، خلق پول توسط بانکها انجام می‌شود و پول پر قدرت در دست آنها است اما پولی که در اختیار مردم قرار دارد در بازار و جامعه ارزش بسیار کمتری و مصداق ضرر و زیان به جامعه است.

غلامی با اشاره به خلق پول بانک مرکزی به مبلغ 30 هزار میلیارد تومان برای جبران ضرر و زیان سرمایه گذاران مؤسسات مالی اعتباری غیر مجاز، تصریح کرد: بنابر گزارش بانک مرکزی 1646 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که موجب تورم در کشور بوده و علت آن خلق پول بانکی است، هر سال 20 تا 25 درصد نقدینگی در کشور افزایش می‌یابد و از دیدگاه رییس بانک مرکزی این موضوع خوب است.

دبیر کارگروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، با تشریح مکانیسم انتقال ثروت دنیا به بانک، خاطرنشان کرد: تصمیمات نهادهای اقتصادی آمریکا موجب تغییر و تحول در اقتصاد کشور می‌شود و شاهد آن در سال‌های اخیر هستیم و با این مکانیزم خلق پول باعث از بین رفتن حدود 70 درصد ثروت ایرانیان و انتقال آن به بانک‌ها شده است.

پول ثابت، اثرگذاری دلار بر اقتصاد کشور را برطرف خواهد کرد

وی راهبرد خروج از سیستم خلق پول و انتقال ثروت به بانک را حرکت در مسیر پول ثابت عنوان کرد و گفت: ویژگی‌های پول و کارکردهای پول  ذخیره ارزش، تعیین قیمت و ابزار مبادله است، که جامعه ایرانی و به ویژه جامعه اصفهانی این انتقال از ریال به طلا را داشته و اغلب پس اندازها به صورت طلا بوده و اعتمادی به پول اعتباری وجود نداشته است، اما این تغییر رویکرد باید در کل جامعه وجود داشته باشد و تبدیل به یک نظام اقتصادی شود، اولین کارکرد این موضوع از بین رفتن تأثیر دلار در شرایط اقتصادی کشور است.

غلامی با اشاره به کاهش ارزش دلار در 40 سال اخیر و اثرهای آن به روی اقتصاد کشور، دلار را منتظر هفتمین سقوط خود دانست و تصریح کرد: در حقیقت ارزش طلا ثابت است بلکه این پول ما است که دچار کاهش ارزش شده، دلار و ارزش آن همواره در حال کاهش نسبت به طلا بوده است و این موضوع در اقتصاد ما و دیگر کشورها وجود دارد.

دبیر کارگروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقت راهبردی تمدن اسلامی، در ادامه اظهار کرد: حدود 3 هزار و 500 تن ذخیره طلا بانک مرکزی است، تأسیس نهاد بیت المال و ضرب سکه در مبادله با بازار طلا و ایجاد جریان قانونی در این زمینه راهگشای ایجاد پولطلا است و باید بانک مرکزی به این موضوع ملزم شود، بدون هیچ هزینه و دردسری طلایی که جامعه به بانک مرکزی داده بود و رسیدی به نام ریال دریافت کرده بود را دوباره تبدیل به طلا می‌کند و این به چیزی نزدیک به 15 درصد طلابی بانک مرکزی نیاز دارد.

تحریم ناپذیر بودن، ویژگی پولطلا است

وی با تبیین سیستم گردش مالی میان پول و طلا در ساختار اقتصادی پولطلا، عنوان کرد: قیمت طلا همواره ثابت است و به همین دلیل است که طلا تحریم ناپذیر بوده و fatf به دلیل این تحریم ناپذیر نبودن مبادله پول با طلا را پولشویی می‌داند، طلا ارزش زیادی را در حجم کمی ذخیره می‌کند، یک مکعب یک متری طلا 20 تن وزن دارد و ارزش صادراتی 10 روز نفت ایران را تأمین می کند، اخیرا برخی کشورها حاضر شده‌اند به جای پول نفت به ما طلا بدهند و نگرانی در زمینه تأمین طلا کشور نیست و هیچ مشکل خاصی در ساختار اقتصادی کشور با پولطلا به وجود نخواهد آمد./1304/پ202/ب1

ارسال نظرات