۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۵۹۱۹۴۷
آیت‌الله ری‌شهری:

فقر عامل بی توجهی انسان به مسائل فرهنگی می‌شود

فقر عامل بی توجهی انسان به مسائل فرهنگی می‌شود
آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه فقر عامل بی توجهی انسان به مسائل فرهنگی می‌شود، گفت: انسان باید به اندازه نیازش از خداوند رزق درخواست کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: آیات و روایات فراوانی درباره فقر وجود دارد.

وی افزود: دسته‌ای از آیات و روایات فقر اجتماعی را مجازات الهی می‌دانند و دسته‌ای دیگر به همین دلیل فقر را نکوهش می‌کنند.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به دسته سوم از این دسته آیات و روایات، ابراز کرد: آیات و روایاتی وجود دارد که در قالب دعا برای مبتلا نشدن به فقر نقل‌شده است که این روایات نیز به دودسته تقسیم می‌شوند دسته نخست در قالب استعاذه و پناه بردن به خداوند است و دسته دیگر به‌صورت درخواست مطرح می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان حدیثی از اهل سنت، اظهار داشت: در روایات اهل سنت چنین آمده که پیامبر اسلام از کفر، فقر و عذاب قبر به خداوند پناه می‌برند؛ همچنین در روایات شیعه پیامبر اسلام می‌فرمایند: بارالها؛ در نان به ما برکت عطا کن، بین ما و نان فاصله نینداز، چنانچه اگر نان نباشد انسان نماز، روزه و واجبات را انجام نمی‌دهد؛ انسانی که فقیر شد نسبت به مسائل فرهنگی بی‌توجه می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با استناد به روایتی از امام سجاد(ع)، گفت: حضرت در این روایت می‌فرمایند: بارالها؛ به تو پناه می‌بریم از اینکه به‌اندازه نیازمان در زندگی نداشته باشیم و به دیگران نیازمند باشیم.

وی افزود: در جای دیگر آمده بارالها؛ اجازه نده ما فقیر شویم هر چه ما داریم از آن تو است؛ همچنین می‌فرمایند: زندگی مرا زندگی سخت قرار نده و مشکل نداشته باشم، من انسانی موحد هستم، به‌اندازه‌ای بده که زندگی کنم نه رزقی که سبب سرکشی و طغیانم شود فقری را هم نده که موجب بدبختی‌ام شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات