۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۹۱۹۸۹
آیت الله ممدوحی:

مراقب رسوخ نفوذی ها در حوزه باشیم

مراقب رسوخ نفوذی ها در حوزه باشیم
عضو جامعه مدرسین با تأکید این که حوزویان باید وظیفه خود را نسبت به انقلاب به خوبی انجام دهند، نسبت به رسوخ برخی نفوذی ها در حوزه هشدار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم درس اخلاق مدرسه عالی انوار طاها با بیان این که گناه سرمایه وجودی انسان را به تاراج می‌ برد، اظهار داشت: روش تربیتی اسلام اینگونه است که انسان باید از وقت خودش چیزی را به دنیا ندهد مگر آن که چیزی را از او بگیرد.

وی افزود: برخی از انسان ها عمر خود را به راحتی به فنا می‌ دهند و بر عکس برخی افراد هستند که سرمایه عمر خود را از دست نمی دهند، یعنی هرچه از عمر خود را از دست داده از آن طرف برای خود سرمایه ذخیره کرده است مثل تاجری که خرج می‌ کند ولی انبارهای خود را نیز پر نگاه می‌ دارد.

آیت الله ممدوحی اضافه کرد: خدا نکند که انسان عمر خود را با معصیت از دست بدهد که در این صورت جهنم سوزانی را برای خود درست کرده است و لحظه ای که از دنیا می‌ رود متوجه می‌ شود که وجودش غرق در آتش شده است.

وی با بیان این که طلاب باید اهمیت بیشتر به وقت خود بدهند، اضافه کرد: یکی از نظریه پردازان غربی به نام هابز می‌ گوید: «من ثروت زیادی جمع کرده بودم ولی یک بار متوجه شدم که زمان مرگم فرا رسیده و هیچ کدام را نمی توانم با خودم ببرم و فهمیدم که عجب تلاش بیهوده ای کردم و ای کاش می‌ دانستم که به اندازه ای که محتاجم کار می‌ کردم و بقیه عمر را به فکر خودم می‌ بودم».

وی با بیان این که اگر کارهای خود را به خاطر خدا انجام ندهد هیچ چیز دست او را نمی گیرد، ابراز داشت: باید تلاش کنید که مطالعه و درس و بحث خود را وقف خدا کنید که در این صورت یک شب مطالعه شما به اندازه تمام سرمایه های مادی دنیا ارزش خواهد داشت.

آیت الله ممدوحی تصریح کرد: انسان باید به اندازه ای که زن و فرزند و خودش محتاج به دیگری نباشند کار کند ولی بیش از آن اسراف است، مگر انسان چند سال در این دنیا می‌ ماند؟ بنابراین انسان نباید دل خود را به غیر از خدا بدهد.

وی با بیان این که کسب علم هم تنها باید در راه رضای خدا باشد، تأکید کرد: فهم قرآن،حدیث، کلام،فقه و قدرت تدریس و تحقیق همه زمانی ارزش دارد که قصد طلبه و عالم، الهی باشد ولی در غیر این صورت اگر فیلسوف کل هم باشیم هم دست ما را نخواهد گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: طلبگی مسیر کاسبی و رسیدن به دنیا نیست، از این رو نباید تنها به فکر رسیدن به یک برگه کاغذ و یک مدرک برای کسب مطامع دنیوی نباشیم، هواسمان باشد که سرمایه عمر را که می‌ دهیم چه چیزی کسب می‌ کنیم، اگر نماز و روزه و عبادت و عمل طلبه با انسان های دیگر فرق نکند واویلا است.

وی تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) می‌ فرمود تنها راه موفقیت در دنیا و آخرت مراقبه است، این که متوجه باشیم که دو روزمان مثل هم نباشد، اگر نماز خواندیم، زیارت امام رضا(ع) رفتیم و عبادت کردیم و از نظر ایمان و عمل و الهی شدن عوض شدیم درست عمل کرده ایم.

آیت الله ممدوحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حماسه نهم دی ماه ابراز داشت: مطابق روایات این دنیا بسیار عجیب است، به همین دلیل خیلی ها خود را می‌ بازند همچنانکه دیدیم برخی با خیانت به خون شهدا در دامن اسرائیل رفتند.

وی یادآور شد: جهل بزرگترین دشمن بشریت است، چقدر باید خدا را شاکر باشیم که خط اصلی الهیت را به ما داده است ولی کسانی روی همین مسیر لغزیده اند که انسان تعجب می‌ کند؛ ما هیچ خطی را به اندازه خط انقلاب واضح و روشن نمی دانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مسیر انقلاب آن قدر روشن است که برای کسی بهانه ای برای نافهمی باقی نمی ماند، خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی تواند بگوید که من نمی دانستم، ولی باید بدانیم که امروز برخی نفوذی های دشمن علاوه بر دانشگاه، در حوزه هم رسوخ کرده است.

وی اضافه کرد: کسانی در حوزه لغزیده اند که ما گمان دیگری درباره آن ها داشتیم به همین جهت باید مراقب رفقا و دوستان و اطرافیان خود باشید./1330/پ202/ق

ارسال نظرات