۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۵۹۲۰۳۵
آیت‌الله ری‌شهری:

عقب‌ماندگی اقتصادی جامعه را دچار جهل می‌کند

عقب‌ماندگی اقتصادی جامعه را دچار جهل می‌کند
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عقب‌ماندگی اقتصادی جامعه را دچار جهل می‌کند، گفت: فقر عاملی برای جهل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: آیات و روایات فراوانی درباره فقر وجود دارد.

وی افزود: دسته‌ای از آیات و روایات فقر اجتماعی را مجازات الهی می‌دانند و دسته‌ای دیگر به همین دلیل فقر را نکوهش می‌کنند.

آیت‌الله ری‌شهری با اشاره به دسته سوم از این دسته آیات و روایات، ابراز کرد: آیات و روایاتی وجود دارد که در قالب دعا برای مبتلا نشدن به فقر نقل‌شده است که این روایات نیز به دودسته تقسیم می‌شوند دسته نخست در قالب استعاذه و پناه بردن به خداوند است و دسته دیگر به‌صورت درخواست مطرح می‌شود؛ همه این روایات در مذمت فقر بیان‌شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره زیان‌های فقر، اظهار داشت: فقر اجتماعی باعث جهل و نادانی انسان می‌شود، طبق صریح روایات؛ یکی از سپاهیان عقل، غنا و یکی از سپاهیان جهل، فقر است. جامعه‌ای که فقیر باشد عقب‌ماندگی اقتصادی او سبب می‌شود مردم آن جامعه جاهل شوند و به علم دسترسی نداشته باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با استناد به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: اگر کسی فقیر باشد زندگی او دچار کمبود می‌شود و عقل او در معرض آسیب قرار می‌گیرد و دلی پریشان خواهد داشت.

وی افزود: فقر عامل بیماری است انسانی که بیمار شد زندگی‌اش تلخ و دلش مشغول می‌شود. همچنین فقر امنیت را به مخاطره می‌اندازد؛ امروز جمهوری اسلامی ایران از برکت امنیت برخوردار است.

آیت‌الله ری‌شهری در پایان ادامه داد: فقر وسعت رزق را کاهش می‌دهد انسان اگر وسعت رزق پیدا نکند سلامتی، امنیت و وسعت رزق او دچار مشکل می‌شود؛ فقر زمینه‌ساز مشکلات جسمی و روحی و زمینه‌ساز جهل است./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
احسنت تبارک الله
0
0