۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۵۹۲۱۱۱
گفتاری از آیت الله تحریری؛

نگاهی به شخصیت علمی و معنوی آیت الله شاهرودی

نگاهی به شخصیت علمی و معنوی آیت الله شاهرودی
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: بینش بالای دینی، همراهی با آرمان‌های انقلاب و امام و رهبری، از شاخصه‌های اصلی مرحوم آیت الله شاهرودی بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری استاد اخلاق حوزه علمیه قم، با بیان این‌که مرحوم آیت الله شاهرودی از فقهای کم نظیر در زمان حاضر بودند، به ویژگی‌های وی اشاره کرد و اظهار داشت: آیت الله شاهرودی از شاگردان مرحوم سیدمحمدباقر صدر بودند و در تحصیل و تربیت علمی جدیت وافر داشتند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: بینش بالای دینی، همراهی با آرمان‌های انقلاب و امام و رهبری، از دیگر شاخصه‌های این عالم فقیه بصیر بود که در عین حال با بزرگان نیز ارتباط داشتند.

آیت الله تحریری خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله شاهرودی با وجود این‌که در مقام فقاهت بودند، گاهی با بزرگان ارتباط داشتند، طبق اطلاع بنده، یکی دو نوبت با مرحوم استاد سعادت پرور مرتبط شدند و گاهی خدمت حضرت آیت الله بهجت (ره) می‌رسیدند که این امر بیانگر این است که ما در هر رتبه علمی همچون رشته‌های فقاهت و مباحث عقلی باشیم، این‌ها برای ما لازم است، اما کافی نیست.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از اساتید اهل نفس در ادامه مسیر علم‌آموزی بیان کرد: ما باید دنبال یک اهل نفسی باشیم تا بهره‌ای هرچند اجمالی بگیریم که حداقل بدانیم تا آخر عمر چه مسیری را بپیماییم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایت «عَالِمٌ یَنْتَفِعُ بِعِلْمِهِ خَیْرٌ مِنْ سَبْعِیْنَ اَلْفَ عَابِد» بیان کرد: این موضوع را باید بدانیم که در مرحله نخست برای خود مفید باشیم، چراکه فایده داشتن برای خود ما اصل است، عالمی که از علم خود سود ببرد، از هفتاد هزار عابد بهتر است.

وی ادامه داد: چنین عالمی وقتی از علم خود سود برد، یقینا علم خود را از دیگران کتمان نکرده و به جامعه سود می‌رساند، باید قدر علم خود را بدانیم که آگاه باشیم که این علوم چه جایگاهی در کمال حقیقی ما و جامعه دارد، حضرت امام راحل با آن عظمت خود فرمودند، این حکومت دینی با همه زحمات موجود، برای تربیت شدن است. /۸۷۶/ت302/ج
ارسال نظرات