۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۷
کد خبر: ۵۹۲۱۸۵
یادداشت؛

کلکسیون جنایت‌های سعودی در یمن

کلکسیون جنایت‌های سعودی در یمن
جهان باید بداند اکنون که به دلیل سال نو میلادی، چهره‌ها خندان است، ائتلاف عربی خنده‌های کودکان بی‌دفاع یمنی را برای همیشه خاموش می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، هنگامی که به اصول دادگاه کیفری بین‌المللی نظری می‌افکنیم، مشاهده خواهیم کرد همه جنایت‌های طبقه‌بندی شده در اساسنامه این نهاد بین‌المللی، بلکه چند برابر آنچه در آن ذکر شده، در سرزمین یمن در حق ملت آن روا داشته می‌شود و یمن طی چهار سال گذشته به میدانی برای اقدامات نظامی و ارتکاب جنایات تبدیل شده است.
 
دولت امریکا نیز از تداوم این جنگ‌افروزی با وجودی که برخلاف قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های حقوق بشری به شمار می‌رود، حمایت می‌کند. آنچه در یمن توسط ائتلاف عربستان سعودی و امارات و با پشتیبانی امریکا انجام می‌شود، هدف قرار دادن شهروندان عادی و تبدیل آنان به لاشه، افزایش گرسنگی و قحطی در یمن، گسترش بیماری‌های واگیردار همانند وبا و دیگر جنایاتی است از نظر حقوق بشر و وجدان انسانی محکوم است.
 
جنایاتی که ائتلاف عربی در یمن مرتکب می‌شود، مستند بوده و نهاد‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل نیز از آن باخبرند و نسبت به تداوم آن هشدار داده‌اند، اما نزدیک به دو سال است آمار‌های قربانیان جنگ یمن به روز رسانی نشده تا جهان کنونی از عمق فاجعه‌ای که در یمن در حال وقوع است، باخبر نگردد و نسبت به آنچه ائتلاف سعودی در این کشور عربی به انجام می‌رساند، مطلع نشود.
 
درباره آمار‌های گمراه‌کننده‌ای که برخی از مقامات سیاسی درباره قربانیان جنگ در یمن اعلام می‌کنند، تنها به یک مورد اشاره می‌شود: گفته می‌شود حدود ۱۰ هزار تن از شهروندان یمنی طی جنگ‌افروزی ائتلاف عربستان در یمن به قتل رسیده‌اند و ۸۵ هزار کودک یمنی بر اثر گرسنگی و بیماری کشته شده‌اند. اما این آماری است که در سال ۲۰۱۶ توسط سازمان ملل متحد ارائه شده است.
 
اما آمار قربانیان یمنی به‌ویژه کودکان و افراد غیرنظامی بسیار فراتر از آن چیزی است که در سال ۲۰۱۶ توسط سازمان ملل انتشار یافت. اگر تعداد کسانی را که بر اثر بیماری‌هایی همچون وبا در شرف مرگ قرار دارند بر آن بیفزاییم، عمق فاجعه را درک خواهیم کرد.
 
نیمی از مردم یمن یعنی ۱۴میلیون تن از شهروندان این کشور، در آستانه قحطی قرار دارند و در آینده تنها به کمک‌های غذایی وابسته خواهند بود. به‌روزرسانی نکردن آمار‌های قربانیان در سرزمین یمن گواهی است بر این حقیقت که جدیتی برای رسوا ساختن جنگ‌افروزان وجود ندارد و این اقدام پوششی برای جنایات ائتلاف عربی و همپیمانان‌شان توصیف می‌شود.
 
لازم است یادآوری شود فاجعه انسانی در یمن به توجه فوری جامعه جهانی نیاز دارد؛ پیش از آنکه زمانش سپری شود. اکنون جهان سال میلادی جدید را جشن می‌گیرد و مسیحیان در سراسر گیتی این عید بزرگ (کریسمس) را به یکدیگر تبریک می‌گویند، اما فراموش نکنیم در همین حال کشوری به نام یمن وجود دارد که مردم آن از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند و عربستان سعودی و امارات با حمایت ایالات متحده امریکا در این کشور مرتکب جنایات بی شرمانه‌ای علیه انسانیت می‌شوند.
 
جهان باید بداند اکنون که به دلیل سال نو میلادی، چهره‌ها خندان است، ائتلاف عربی خنده‌های کودکان بی‌دفاع یمنی را برای همیشه خاموش می‌کند. در زمانی که میلیون‌ها تن از مردم در سراسر جهان در خوشحالی و شادی به‌سر می‌برند، محاصره‌ای جانکاه و غیرانسانی بر ملت یمن روا داشته می‌شود و این ملت مظلوم در محاصره‌ای شدید به‌سر می‌برد. در همین حال ائتلاف سعودی و اماراتی برای کشتار کودکان و زنان یمنی از سلاح‌های ممنوع بهره‌برداری می‌نماید.
 
اکنون که نظام سعودی و نظام اماراتی دارایی بسیاری را صرف جشن‌های کریسمس می‌کنند، کودکان یمنی از گرسنگی به تنگ آمده و غذایی برایشان وجود ندارد و تنها می‌توانند برای کاهش گرسنگی خود، از برگ درختان استفاده کنند.
 
در چنین شرایطی که انسانیت از آن شرمگین است، آزادگان جهان را به توجه بیشتر به آنچه در یمن روی می‌دهد، دعوت می‌کنم و اینکه جهان دیدگان خویش را به روی تیره روزی مردم یمن نبسته و برای نجات آنان از جنگ‌افروزی ائتلاف عربستان سعودی، اقدام ملموسی به انجام رساند. /۱۰۱/۹۶۹/م
ارسال نظرات