۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۹۲۲۲۰
دبیر همایش کتاب سال حوزه خبر داد:

ارزیابی آثار ارسالی به بیستمین همایش کتاب سال حوزه در پایان راه

ارزیابی آثار ارسالی به بیستمین همایش کتاب سال حوزه در پایان راه
دبیر علمی بیستمین همایش کتاب سال حوزه گفت: مراحل پایانی ارزیابی کتاب، پایان‌نامه‌های سطح چهار حوزوی و مقالات علمی پژوهشی در حال اجرا است.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، دبیر علمی بیستمین همایش کتاب سال حوزه به ارائه گزارشی از بیستمین همایش کتاب سال حوزه پرداخت و بیان کرد: مراحل پایانی ارزیابی کتاب، پایان‌نامه‌های سطح چهار حوزوی (دکتری) و مقالات علمی پژوهشی رسیده به دبیرخانه همایش در حال اجرا است.
مقیمی حاجی با بیان اینکه در بیستمین دوره همایش کتاب سال حوزه، بیش از ۱۲۰۰ کتاب و پایان‌نامه و ۱۲۵ مقاله علمی پژوهشی از برادران و خواهران حوزوی داخلی و خارجی به دبیرخانه همایش ارسال شد، گفت: این آثار در گروه‌های نوزده‌گانه تفسیر و علوم قرآن، حدیث و درایه و رجال، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان، تاریخ و سیره و تراجم، فقه و اصول، کتب مرجع، ادبیات و هنر، علوم اجتماعی، اقتصاد، مدیریت، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، روان‌شناسی، تصحیح و تحقیق و تکنولوژی آموزشی و انقلاب اسلامی، ارزیابی می‌شوند.
دبیر علمی بیستمین همایش کتاب سال حوزه در ادامه با اشاره به اینکه داوران این دوره همایش، در مرحله اول بیش از ۳۴۰۰ ارزیابی و در مرحله تفصیلی بیش از ۶۵۰ اثر را ارزیابی کرده‌اند، تصریح کرد: با پایان تمام ارزیابی‌ها جلسات نهایی هیئت‌های داوری نوزده‌گانه همایش برای بررسی و تایید عملکرد داوران تشکیل شد که هم‌اکنون شورای علمی همایش در حال بررسی و نهایی‌سازی برگزیدگان این دوره همایش کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات علمی حوزه است.
وی ادامه داد: طبق مصوبه‌ای قرار شد که همایش کتاب سال نسبت به سنوات قبل محور‌هایی را به عنوان اولویت اعلام کند که مدنظر حوزه علمیه و نظام اسلامی است، این محور‌ها مشمول جوایز خاص و امتیازات بیشتری خواهند شد که هم‌زمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بخش ویژه بیستمین همایش کتاب سال حوزه به موضوع انقلاب اسلامی ایران اختصاص یافت.
مقیمی حاجی با بیان اینکه همایش کتاب سال حوزه به عنوان خاستگاه و آوردگاه آثار مکتوب علمی حوزویان، باید از حالت انفعالی خارج شده و براساس نیاز‌های علمی روز جامعه، محور‌ها و اولویت‌های پژوهشی را اعلام نماید، بیان کرد: اعلام محور‌های ویژه برای تولیدات مکتوب حوزویان، در راستای جهت دهی پژوهش‌های حوزوی به سوی نیاز‌های پژوهشی جامعه صورت گرفت که از سیاست‌های برگزاری این همایش است.
دبیر علمی بیستمین همایش کتاب سال حوزه با بیان اینکه محور‌های ویژه همایش کتاب سال حوزه تا پنج دوره همایش اجرا می‌گردد، تصریح کرد: زن و خانواده، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی، آسیب‌های اجتماعی، جمعیت، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی، هنر (فلسفه هنر، هنر در اسلام) و محیط زیست و منابع طبیعی، به‌عنوان محور‌های ویژه همایش کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات علمی حوزه از بیستمین دوره تا بیست وچهارمین دوره این همایش هستند.
وی با اشاره به اهداف کتاب سال حوزه ادامه داد: هدف این همایش، در وجود اصل همایش کتاب سال حوزه و شاخصه‌های مناسب انتخاب کتاب است، چراکه رعایت ویژگی‌های محتوایی، نوآوری‌های شکلی و ساختاری و حتی طرح جلد در تالیف آثار به ارتقای کیفی آثار تولید شده منجر می‌شود.
مقیمی حاجی هدف دیگر از برگزاری کتاب سال حوزه را معرفی برترین آثار حوزوی دانست که از نوآوری و فرهیختگی لازم بهره‌مند هستند و افزود: طبق هماهنگی‌هایی که با رادیو معارف و برخی رسانه‌های دیگر صورت گرفته آثار در سطح عمومی برای نخبگان معرفی و کتاب‌های برگزیده به دستگاه‌های فرهنگی کشور ارسال می‌شود که از آن‌ها استفاده کنند.
دبیر علمی بیستمین همایش کتاب سال حوزه در پایان یادآور شد: پس از پایان فرایند ارزیابی علمی آثار رسیده به دبیرخانه همایش، برترین آثار مکتوب حوزویان طی مراسم باشکوهی در بهمن ماه ۱۳۹۷ معرفی شده و از صاحبان آن تجلیل می‌شود.‌ی می‌شود، فراخوان آثار حوزویان برای شرکت در «بیستمین همایش کتاب سال حوزه»، از اسفندماه ۱۳۹۶ آغاز شد و تا پایان خردادماه ۱۳۹۷ ادامه داشت. این آثار، شامل کتاب‌های چاپ اول سال ۱۳۹۶ و پایان‌نامه‌های سطح ۴ (دکتری) دفاع‌شده در سال ۱۳۹۶ و مقالات علمی پژوهشی حوزویان که در نشریات علمی پژوهشی حوزوی منتشر شده است، می‌شود. /۹۲۵/د ۱۰۳/ش
منبع: ایبنا
ارسال نظرات