۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۵۹۲۳۵۲
استاد حوزه علمیه:

اصل و اساس دین بر محور ولایت است

اصل و اساس دین بر محور ولایت است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اصل و اساس دین بر محور ولایت است، گفت: 9 دی ماه روز غلبه لشکر خدا بر جنود شیطان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام فؤاد گودینی استاد حوزه علمیه، امروز در مسجد جامع صاحب‌الزمان(عج) با موضوع بصیرت در آیات و روایات به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند در سوره انعام می‌فرماید: آیات الهی و کتاب آسمانی که سبب بصیرت شماست بنابراین هر انسانی که بصیرت یافت خود به سعادت رسیده و هرکسی که کور ماند خود در زیان افتاده و من نگهبان شما از عذاب نیستم.

وی با استناد به کلام امیرمومنان علی(ع) ادامه داد: انسان با بصیرت کسی است که بشنود و بیندیشد، نگاه کند و ببیند و از عبرت‌ها پند بگیرد، آنگاه راه‌های روشنی را می‌پیماید و بدین ترتیب خود را از افتادن در پرتگاه‌ها دور می‌کند.

حجت الاسلام گودینی درباره موانع کسب بصیرت، ابراز کرد: برخی امور و گرایش‌ها در وجود انسان مانع از تحقق بصیرت می‌شود، به‌گونه‌ای که حقانیت موضوعی را نادیده گرفته و چشم بصیرت خود را نسبت به آن فرومی‌بندد.

استاد حوزه علمیه دلبستگی دنیا را از موانع کسب بصیرت بیان کرد و گفت: دنیا خانه منت‌ها و فتنه‌ها است؛ کسی که آن را طلب کند هلاکش کند، کسی که دنبالش نباشد با او به نیکویی همراهی کند و هر که به‌سوی او نظر کند او را کور می‌گرداند.

وی گرفتار شدن به شهوات و لذائذ دنیوی را از دیگر موانع کسب بصیرت برشمرد و اظهار داشت: همچنین حضرت می‌فرمایند: هرگاه شهوت چشم ظاهری انسان را کور کند چشم دل انسان نسبت به عاقبت کار کور می‌شود؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند: سیاست امروز، سیاست اندلس کردن ایران است.

حجت الاسلام گودینی ادامه داد: زمانی که جامعه‌ای مشغول و گرفتار شهوات شد، دیگر بصیرت خود را نسبت به مسائل پیرامونی از دست می‌دهد و همچون اندلس ممکن است کشور را تقدیم به کفار کند؛ بنابراین به فرمایش رهبری انسان با بصیرت همانند قطب‌نما عمل می‌کند.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه نهم دی‌ماه سالروز نمایش بصیرت ملت ایران است، گفت: نهم دی‌ماه یکی از نمادهای ماندگار در تاریخ ایران است که توانست مار خوش‌خط‌وخال فتنه را هلاک کند، حکایتی جانانه از عزم ملی در مدیریت سیاسی کشور رقم زد.

وی افزود: نهم دی‌ماه مصداق آیه شریفه ان تنصروا الله ینصرکم بود و به همگان نشان داد که باگذشت سی سال از عمر انقلاب اسلام، مردم شریف ایران اسلامی کماکان پایبند به ارزش‌ها و لبیک‌گویی ولی‌فقیه هستند و هر زمان از اسلام و انقلاب اسلامی به‌خوبی پاسداری خواهند کرد.

حجت الاسلام گودینی درباره چگونگی شناخت فتنه، گفت: در جریان جنگ صفین امر بر یاران امیرمومنان علی(ع) بعدازآنکه سپاه معاویه قرآن را بر سرنیزه کردند، مشتبه شد. هر دو سپاه تقریباً جنسشان یکی بود و حالا یکی پشت امام علی(ع) شمشیر می‌زدند و یکی پشت معاویه ولی هر دو سپاه دست‌پرورده تفکر خلفا قبل بودند؛ بنابراین هر دو سپاه اشاره به اشتراکاتی مانند اقامه نماز و انجام فریضه حج کردند و هر دو سپاه گفتند با این اشتراکات برای چه باید با یکدیگر جنگ کنیم؛ از این رو دچار تردید شدند و دست از جنگ کشیدند و در این هنگام بود که امیرمومنان علی(ع) فریاد این عمار سر دادند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ازاین‌رو سپاهیان از عمار 90 ساله سؤال کردند حق با علی است یا با معاویه؟ ایشان فرمودند: آن پرچم سیاه را می‌بینید که سپاه معاویه زیر آن می‌جنگند؟ قبل از او پدرش ابوسفیان زیر آن پرچم با پیامبر می‌جنگید؛ لذا رهبر معظم انقلاب در سال 88فرمودند: این عمار.

وی با تأکید بر اینکه اصل و اساس دین بر محور ولایت است، خاطرنشان کرد: در فتنه‌ها باید دید چه کسانی پشت سر امام زمانش است و چه کسی پشت سر جنود شیطان حرکت می‌کند؛ بنابراین در فتنه‌ها باید توجه کرد که معاویه و یزید زمان را بشناسیم و ببینیم آن‌ها پشت سر کدام جریان حرکت می‌کند. در فتنه 88 دشمنان دین علناً حمایت خود را از جریان آشوب گر اعلام کردند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات