۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۹۲۴۰۱
امام جمعه موقت کاشان:

انفاق در اسلام شامل همه بندگان خدا می‌شود

انفاق در اسلام شامل همه بندگان خدا می‌شود
امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه اسلام انسان‌های بلند نظر را دوست دارد، گفت: انسان‌های بلند نظر کسانی هستند که نه تنها به مومنان و شیعیان بلکه به همه بندگان خدا انفاق کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب‌ها در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار می‌شود در ادامه تفسیر آیه ۲۲ سوره رعد، گفت: خداوند در این آیه نیز چهار ویژگی دیگر انسان‌های خردمند و اولولالباب بیان کرده است.

وی افزود: خداوند در آیه ۲۲ سوره رعد چهار ویژگی را بیان کرده است، ‹‹وَ الَّذینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ›› نخستین ویژگی انسان‌های خردمند صبر و استقامت در عرصه‌های مختلف معصیت و مصیبت و اطاعت از خدا است و دومین ویژگی، ‹‹وَ أَقامُوا الصَّلاةَ›› نماز می‌خوانند و سومین ویژگی، ‹‹وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً›› با بندگان خدا ارتباط دارند و نسبت به مردم بی تفاوت نیستند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: انسان‌های خردمند کسانی هستند که آنچه را خدا برای آن‌ها روزی قرار داده است پنهان و آشکار درراه خدا انفاق می‌کنند.

وی افزود: اسلام انسان‌های بلند نظر را دوست دارد و انسان‌های بلند نظر کسانی هستند که نه تنها به مومنین و شیعیان بلکه به همه بندگان خدا انفاق کنند، از این رو خداوند در این آیه اشاره نکرده است به چه کسانی انفاق کنید، بلکه خداوند انفاق را کلی و برای انسان‌ها اعم از مسلمان و غیر مسلمان می‌داند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: اسلام می‌خواهد انسان آقا باشد و برای اینکه انسان آقا باشد می‌فرماید نه تنها به مومنان بلکه به کافران نیز انفاق کنید، ضمن اینکه انفاق به مومنان ثواب بیشتری دارد.

وی با اشاره به تأکید اسلام به انفاق به دیگران، اظهار داشت: انفاق حتی به حیوانات دارای نیز ثواب است و بسیاری از مشکلات زندگی انسان را برطرف کرده است، از این رو کوچکترین احسان به هر جانداری دارای پاداش از سوی خداوند است.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه خداوند رزق و روزی حلال برای انسان قرار داده است، گفت: برای انفاق کردن هدف نمی‌تواند وسیله را توجیه کند چرا که برای انفاق که هدف مقدسی است نمی‌توان از راه ناثواب برای انفاق در راه خدا استفاده کرد، بلکه برای رسیدن به هدف مقدس باید از راه مقدس به آن رسید.

وی افزود: اسلام تأکید بر انفاق از راه کسب و روزی حلال دارد تا مورد قبول خداوند قرار داشته باشد، چرا که خداوند رزق و روزی حرام برای انسان قرار نداده است بلکه کسب مال حلال از راه رزق روزی حلال قرار داده است.

امام جمعه موقت کاشان افزود: هدف مقدس نیازمند وسیله مقدس است و اگر هدف مقدس است وسیله هم باید مقدس باشد، از این رو امام حسین (ع) برای هدف مقدس خود حتی زمین کربلا را هم خرید تا در زمین غصبی دفن نشود.

وی افزود: برای انفاق خدا انتظار ندارد آنچه را که به انسان داده است در راه او انفاق کند بلکه از بنده خود می‌خواهد تنها قسمتی از رزق و روزی که به او داده است در راه خدا انفاق کند، بنابراین اسلام برای عمل صالح افراط و تفریط را نهی کرده است و انتظار دارد انسان در عمل صالح اندازه و تعادل را حفظ کند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: بندگان صالح خدا کسانی هستند که نه تنها در انفاق افراط نمی‌کنند تا خود نیازمند نباشد بلکه در انفاق کردن بخل هم نمی‌ورزند و افراط ونه تفریط ندارند و تعادل را حفظ می‌کنند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملك آبادي
ارسال نظرات