۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۵۹۲۴۱۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

معنای عمیق دین ارائه سبک زندگی است

معنای عمیق دین ارائه سبک زندگی است
کارشناس دینی گفت: دین در مواجهه با چالش های بشری برای انسان برنامه ای تدوین کرده که اصل مبارزه با هوای نفس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه و مشاور نهاد رهبری در دانشگاه ها، شب گذشته در مدرسه علمیه امام هادی(ع) با موضوع نظام معارف دین به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: معارف دین باید برخاسته از نیاز انسان به دین باشد نه نیاز انسان به خدا چون معنای عمیق دین همان سبک و روش زندگی است.

برای درک نیاز دین باید از انسان شروع کرد

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه درک دین را متوقف بر درک نیازات انسان دانست و افزود: برای درک نیاز دین باید از انسان شروع کرد چون در این صورت معرفی دین سهل الوصول تر است، نظام معارف دین بهتر درک می شود و در نهایت حقایق دین نیز با شرایط بهتری ارائه می شود.

وی مهمترین نیاز انسان را فرار از رنج و افزایش لذت خاطرنشان کرد و گفت: نیاز انسان به دین در واقع فطرت و طبیعت انسان است که یکی ظهور بیشتر دارد و دیگری خفی تر است، در نهایت باید فرار از رنج و افزایش لذت را به عنوان مهمترین نیاز انسان معرفی کرد و مواجهه با چالش را به طور کل در اهم نیازهای بشر تلقی کرد.

چالش رنج در اولویت چالش های بشری است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان چالش رنج را در اولویت چالش های بشری قلمداد کرد و اظهار داشت: چالش رنج اگر به نوع رنج استقبالی باشد، یعنی انسان خود به استقبال رنج برود و از مواجهه با آن باک نداشته باشد، رنج بردن هدفمند است و به علت استقبالی بودن، بشر از رنج کمتر متاثر می شود.

استاد حوزه علمیه لذت را یکی از چالش های زندگی بشری خاطرنشان کرد و گفت: چالش لذت یعنی گذر از لذت کم برای رسیدن به لذت بیشتر و برای تحقق یافتن لذت جاودان بشر نیازمند برنامه ای جامع و همه جانبه است که تنها مدون آن خداوند متعال است.

وی دین را برنامه ای جامع برای تنظیم چالش لذت و رنج دانست و ابراز کرد: برنامه ی جامعی که دین در مواجهه با چالش های بشری برای انسان تدوین کرده است همان مبارزه با هوا است که برنامه ای برای بررسی چالش رنج و لذت بشری است.

برنامه جامع موردنیاز بشر، همان برنامه جامع الهی است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان دستوری بودن برنامه جامع صادره از سوی خداوند را جزء لاینفک آن و فلسفه ولایت را تبعیت و تحقق مخالفت با هوای انسان دانست و گفت: برنامه ای که خداوند متعال برای هدایت جامعه بشری تدوین کرده است باید توأم با مشی دستوری باشد چون سبب تقویت مبارزه با هوای نفس می شود و ولایت نیز از این قبیل است چون تبعیت بی چون و چرا کار دشواری است و تحقق مخالف با هوای انسان را در بر دارد و خود موجب تقویت تقوا است./811/پ202/ب1

ارسال نظرات