۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۵۹۲۵۲۰
معاون آموزش حوزه های علمیه:

حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای دانشی در حوزه مطالعات اسلامی است + فیلم

حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای دانشی در حوزه مطالعات اسلامی است + فیلم
معاون آموزش حوزه های علمیه اعلام کرد که حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای دانشی در حوزه مطالعات اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در نشست شنبه های انقلاب با موضوع «بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی، روحانیت و حوزه های علمیه» که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، اظهار داشت: حوزه به مثابه یک شجره طیبه است که سنگ پایه نخستین آن به دست رسول مکرم اسلام و اهل بیت بنا شده است.

وی با بیان این که قریب به 14 قرن طی شد که حوزه به کمالی رسید تا توانست حکومت مقتری را بر مبنای ولایت فقیه شکل دهد، گفت: طبیعی است که قبل و بعد از انقلاب از جهات گوناگون به خصوص از حیث علمی و دستاوردهای علمی تفاوت های زیادی دارد.

 حوزه در تمام عرصه های کشوری باید ورود داشته باشد

معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: عرصه حضور حوزه قبل از انقلاب عموماً محدود در مساجد، حسینیه ها و اماکن مذهبی بود اما در حکومت، نظام، دانشگاه و مجلس و غیره هیچ دخالت و حضوری نداشت اما بعد از انقلاب طبیعی بوده است که حوزه در تمام این عرصه ها باید ورود داشته باشد.

حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای دانشی در حوزه مطالعات اسلامی است

وی افزود: برای این که حوزه بتواند خود را متناسب با این فضای جدید و نوپدید بازسازی کند، در بخش دانشی به صورت بسیار جهشی کارهای فراوان و ارزشمندی را امروز پشت سر گذاشته است.

حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای دانشی در حوزه مطالعات اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: اولین محور از کارهای حوزه، توسعه مرزهای دانشی و تنوع بخشی در رشته های تخصصی دینی از جمله کارهای ارزشمند حوزه بعد از انقلاب بوده است. حوزه باید وارد عرصه های جدید می شد و پاسخگوی نیازهای نظام و جامعه می شد، حوزه ای که قبل از این تقریباً منحصر در مسیر فقه و اصول بود؛ بعد از این وارد عرصه های جدیدی شد که امروزه ده ها رشته و گرایش دانشی حوزوی در حوزه و پیراحوزه ای شکل گرفته است و می توان ادعا کرد که امروزه حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای دانشی در حوزه مطالعات اسلامی است.

وی محور دوم کارهای ارزشمند حوزه را اهتمام جدی به مسأله فقه مضاف عنوان کرد و گفت: حوزه با این اهتمام به دنبال حل مسائل جدید فقهی مورد نیاز نظام و جامعه است و به دنبال آن، انقلاب شکوهمند اتفاق افتاد و ده ها مسأله مستحدث پیش آمد که حوزه باید ورود می کرد و پاسخ مناسب را می داد که در این عرصه می توان به راه اندازی کرسی های تدریس دروس خارج و سطوح عالی در ده ها عرصه جدید فقهی(پزشکی، تربیت، روابط اجتماعی، سیاست و خانواده)، طراحی و اجرای ده ها رشته تخصصی فقه، تأسیس مراکز متعدد علمی پژوهشی ـ تخصصی فقه، برگزاری و مشارکت فضلا و فقهای حوزوی در کنفرانس ها و همایش های فقهی معاصر در ایران و خارج از ایران و تأسیس دفتر مطالعات و تحقیقات فقه معاصر در حوزه های علمیه اشاره کرد.

حوزه دارای متنوع ترین نظام رشته ای دانشی در حوزه مطالعات اسلامی است

معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: از محورهای کلیدی که حوزه در آن ورود داشت و گام های موفقی را تا به اینجا طی کرده، توجه به مطالعات میان رشته ای اسلامی و علوم انسانی است که از عرصه های بسیار مهم جهت پشتیبانی نظام و مبنا سازی و اسلامی سازی علوم بوده و از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب است.

توقعات دیگر کشورها به حوزه بعد از انقلاب

وی با اشاره به حضور علمی حوزه در سطح جهانی افزود: محور دیگر، تبیین معارف دینی و ارائه خدمات به عرصه های مورد نیاز نظام و جامعه است؛ حداکثر حضور حوزه قبل از انقلاب در اماکن مذهبی بود اما بعد از انقلاب عرصه های حضور حوزه بسیار گسترده شد و تمام کشور بلکه اگر به صورت جهانی نگاه کنیم، توقعات کشور های دیگر که متوجه حوزه شد، حوزه را بر این داشت که در این عرصه ها حضور جدی علمی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهار داشت: عرصه های خدمات بسیار زیاد است که حوزه های علمیه در این عرصه ها وارد شده و مشارکت کرده اند که از جمله آن ها می توان به تبیین معارف اسلامی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: حضور علمی حوزویان و حوزه در عرصه مجلات علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی و علمی ـ تخصصی از دوره های بسیار درخشان حوزه است./822/پ202/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10
 
 
تعداد بازدید : 8
ارسال نظرات